Gå til innhold

Snart klart for selvbetjent sikkerhetskontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig jeg misforstår noe vesentlig her, men jeg klarer ikke å se hvordan dette skiller seg fra dagens flyplassløsninger, foruten at selve røntgenkamrene har litt annen formfaktor ved at de mangler samlebåndene før og etter og er klumpet sammen - to ting som gjerne skulle tilsi mer kaos og lengre tidsbruk enn det som er vanlig i dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg misforstår noe vesentlig her, men jeg klarer ikke å se hvordan dette skiller seg fra dagens flyplassløsninger, foruten at selve røntgenkamrene har litt annen formfaktor ved at de mangler samlebåndene før og etter og er klumpet sammen - to ting som gjerne skulle tilsi mer kaos og lengre tidsbruk enn det som er vanlig i dag?

I steden for kanskje 3-4 scannere i gang, så kan du nå ha 5-10 scannere med en til to maskiner på samme område. Det betyr at selv små flyplasser kan ha en del mer scannere, og da kan betjentene bli brukt til mer tidkrevende oppgaver som visitering. I dagens system så kan det bli full stopp i køen om en eller to på samme tid skal visiteres.

 

Eller generelt sett så går som regel alltid selvbetjeningssystemer raskere enn systemer som ikke er det på flyplasser. Kommer sikkert fortsatt være normale scannere, for de som ikke helt får til selvbetjening, og for de mer rutinerte så vil man kunne utføre kontrollen raskere.

 

Nei, alt som gjør at man kan gjøre mer selv er som regel et stort pluss. :) Nå er det kun i sikkerhetssjekken det er kø, og via selvbetjente maskiner som bla. selv-innsjekking av bagasje, og innsjekk på flyplass via mobil så har det i hvert fall frigjort masse tid. :)

 

Ja, kort sagt så hjelper det på at alle kan dedikere litt av hjernen sin til prosessen, i stede for å stå der med tomt blikk, uten mulighet til å bidra. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ser fram til dem har teknologi som gjør at man slipper å ta PC-en ut av PC-baggen.

 

Du trenger ikke ta PC-en ut av PC-baggen hvis baggen ikke har noe metall som blokkerer sikten for røntgenkameraet. Jeg har også hørt at du ikke trenger å ta ut PC-en hvis den er under en viss størrelse (ultrabook-størrelse), men jeg vet ikke om dette stemmer.

Lenke til kommentar

 

Ser fram til dem har teknologi som gjør at man slipper å ta PC-en ut av PC-baggen.

 

Du trenger ikke ta PC-en ut av PC-baggen hvis baggen ikke har noe metall som blokkerer sikten for røntgenkameraet. Jeg har også hørt at du ikke trenger å ta ut PC-en hvis den er under en viss størrelse (ultrabook-størrelse), men jeg vet ikke om dette stemmer.

Jeg har alltid måtte ta den ut av bagen, uavhengig av om det er noe annet i den. Har til og med opplevd å bli kalt tilbake gjennom kontrollen for å ta ut pcen og legge den på et eget brett.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg enkelte hendelser av slåsskamper, om alle skal klemmes sammen på et så trangt område. Mennesker kan være utilregnelige til tider. Selv om det er vakthold der, så er det nok noen som leverer fra seg en kraftig høyre i utide, eller hva tror dere om det?

Lenke til kommentar

På samme måte som det kan bli slåsskamper på garderober, eller når du står mellom 10 andre køer i innsjekkingskranker, eller timevis i sikkerhetskontrollen (vel og merke mer typisk for utenlands flyplasser), hvor det står folk i alle mulige køer presset sammen?

Poenget er jo at det nå skal bli minimalt med kødannelse, og når du slipper å stå 30min,45min eller flere timer i kø, så er folk generelt mindre aggressive.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på at de har stått lenge i kø av en eller annen grunn. Det er kanskje utrolig varmt i ventehallen. Noen har en dårlig dag, eller har sovet lite i det siste. Også får de en melding om noe som har skåret seg på privatarenaen. I tillegg sliter "han" med et noe for stort alkoholforbruk, så "han" er bittelitt mildt beruset bestandig, og hardere beruset på hjemmefronten. Jeg bare forsøker å tegne opp et eller annet.

 

Poenget er at personligheter, miljøet deres, misbruk av stoffer og stress kan nok få enkelte til å bikke over.

 

Så står "han" der i køen og har blitt rimelig lei. Så når "han" endelig kommer fram, så står det flere surrehuer, hvor progressjonen er langsom. For de har så mye i hendene, og det mangler bord og slikt til å holde struktur. Så er det fram med PC'en og alskens forberedelser som ikke er naturlig å syssle med i en trang kø forut for "det nye tekniske vidunderet".

 

I tillegg har han en litt småstresset vekter, som forsøker å push'e tempoet litt, og han får en sur mine derfra forut. Et eller annet provoserende skjer mellom "han" og den som er treig foran "han". Kanskje han sa - "se og skynd deg nå for faen", også kjenner vedkommende som er litt bråkjekk i køen foran ikke sin tid, så han sier noe provoserende tilbake. "KLIKK...."

Endret av G
Lenke til kommentar

Sant nok. Men, de har ihvertfall tilrettelagt med bånd, ruller foran skanningsområde. Og er det tilstrekkelig langt, så får tilstrekkelig antall mennesker anledning til å forberede baggasjen sin uten å bli frustrerte og oppgitt over trangheten til å organisere seg i møte med kontrollørens krav og rettledning. Langt nok forberedelsesparti er alfa og omega tror jeg, for å kunne hindre ekstra frustrasjon over sine trege medpassasjerer.

 

Jeg vil heller si at forberedelseslinjen er bedre enn denne med masse kamre samlet på et trangt sted, hvor man kan knuffe borti hverandre ved uhell. :)

 

Denne nye maskinen kan selvfølgelig også settes opp med lange forberedelseslinjer, men så langt så har de ikke vist det av bildene til den fotballsesongen. Men, så har gjerne ikke en fotballsupporter like mye baggasje med seg som en reisende, eller?

 

Vi kan kun vente å se hvordan de implementerer løsningen. Enn så lenge så så det rotete ut i første omgang til å skulle benyttes for de flyreisende. :omg:

Lenke til kommentar

Om du har sluppet å stå i like lang kø FØR du må gjøre dette, så vil jeg i hvert fall synes det er et stort skritt fremover.

 

Har lite problem å ta av meg dette (jeg går dog ikke med metall-sko) så lenge jeg bare må vente 5min. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tenkte vel ikke bare på sko med metall på, men å tømme lommer for lommebøker, mobiler og annet rask, samtidig som at du må ha billetten klar og ta PC ut av sekk eller etuiet er veldig tidkrevende. For å ikke snakke om alle damene med 3 kilos håndvesker med skrot og kremflasker i. Om denne løsningen ikke løser dette så er dette ikke spesielt revolusjonerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...