Gå til innhold

Galaxy S5 selger dårligere enn S4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Sitat fra artikkelen:

 

"—De fleste smartmobil-merker verden over kjemper mot merke-tretthet for øyeblikket. Forbrukerne elsker sine smartmobiler, men nesten all maskinvare, programvare og applikasjoner ser og føles like ut, og koster det samme, sier analytiker Neil Mawston hos Strategy Analytics."

 

Det bekrefter det jeg har tenkt lenge: Smartmobiler er som PCer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Synes ikke det skjer nok på smartmobil-fronten til at jeg får lyst til å svi av 4-5000 på en ny telefon. Joda, det kommer raskere prosessorer, høyere oppløsning på skjermer osv, men til den vanlige bruker tror jeg ikke det spiller så stor rolle. OS kan man jo som regel oppdatere uansett, uten å kjøpe ny mobil.

For de som får økt eierglede av tanken på at mobilen er 13% raskere enn sin forrige er det sikkert verdt det.

 

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her, men jeg klarer ikke se noen god grunn til å bytte mobil hvert år så lenge bruksområdene mine er tale, sms, surfing, e-post og streaming?

 

Hadde vært interessant å høre fra dere som føler det er verdt å bytte ut mobilen hvert år, så sant den fungerer som den skal.

Lenke til kommentar

Når de fronter at de skal komme med nytt "flaggskip" hvert halvår og man omtrent ikke har rukket å logge inn på sin nye telefon før neste supermodell er annonsert så er det ikke så rart at folk avventer. Synes det er forkastelig med produsentenes evige og avsindige higen etter å skulle lansere så mye 'nytt' hele tiden. Nå blir det bruk og kast og utnyttelse av billig arbeidskraft av dimensjoner vi aldri har sett maken til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av grunnen til Samsungs nedgang er nok også tapte markedsdeler til andre androidtelefonprodusenter.

 

Personlig tror jeg det er hovedgrunnen, jeg tror disse analytikerene er fanget litt i gammel "apple vs samsung"-tankegang, og ikke helt har fått med seg at om samsung ikke leverer gode nok produkter, så stepper andre inn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det riktig å kalle noe "merketretthet", om man mener problemet er at ytelse og UI har blitt så bra at folk ikke orker å oppgradere?

 

AtW

Smarttelefontretthet, kan man kanskje si? Etter hvert har de blitt redusert til fjøler hvor alt er standardisert og veldig likt, akkurat som PCer. På jobben har jeg en laptop, og jeg aner faktisk ikke hvilket merke den er... Etter å ha stirret lenge på den stasjonære PCen, fant jeg til slutt produsentlogoen mellom en haug av klistremerker.

Lenke til kommentar

 

Er det riktig å kalle noe "merketretthet", om man mener problemet er at ytelse og UI har blitt så bra at folk ikke orker å oppgradere?

 

AtW

Smarttelefontretthet, kan man kanskje si? Etter hvert har de blitt redusert til fjøler hvor alt er standardisert og veldig likt, akkurat som PCer. På jobben har jeg en laptop, og jeg aner faktisk ikke hvilket merke den er... Etter å ha stirret lenge på den stasjonære PCen, fant jeg til slutt produsentlogoen mellom en haug av klistremerker.

 

 

Tror mye av sannheten ligger her. Frem til for et par år siden var det store merkbare forbedringer år for år på telefonene. UI gled bedre, spill ble penere, bilder bedre osv. Nå er de fleste telefoner mer enn gode nok på alle disse frontene - bildene blir strøkne, spillene ser flotte ut og UI glir helt nydelig. Oppløsningen på skjermen er god nok til at det ikke er vits å gjøre den bedre, og batteriet holder en dag samtidig som folk er vant til å lade hver natt.

 

For de aller fleste er det å skaffe ny telefon ikke en bra ting - det er et ork. Når det ikke er åpenbare fordeler ved å bytte beholder folk den de har. Jeg tror det er det vi ser nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For de aller fleste er det å skaffe ny telefon ikke en bra ting - det er et ork. Når det ikke er åpenbare fordeler ved å bytte beholder folk den de har. Jeg tror det er det vi ser nå.

 

Enig! WOW-faktoren på nye mobiler er borte. Endringen fra modell til modell er blitt så små at du skal lete godt for å finne ekte forbedringer. F.eks. er den (for meg) viktigste forbedringen fra M7 til M8 at jeg kan sette inn et 128 GiB minnekort...

Lenke til kommentar

Joda, men for de fleste er den ikke verdt de ekstra pengene og/eller styret med å bytte telefon. Dessuten mistenker jeg at mange er skeptiske til hvor store telefonene er i ferd å bli og heller beholder de litt eldre og mindre modellene.

 

Det er lett for produsentene å lure seg selv inn i en boble der "større er bedre" fordi det ser bra ut på specs, folk gjerne sier "ja jeg vil ha stor skjerm" når du spør dem, og fordi de som jobber med dette / deltar i diskusjonen har andre preferanser enn mannen i gata.

Lenke til kommentar

Når de fronter at de skal komme med nytt "flaggskip" hvert halvår og man omtrent ikke har rukket å logge inn på sin nye telefon før neste supermodell er annonsert så er det ikke så rart at folk avventer. Synes det er forkastelig med produsentenes evige og avsindige higen etter å skulle lansere så mye 'nytt' hele tiden. Nå blir det bruk og kast og utnyttelse av billig arbeidskraft av dimensjoner vi aldri har sett maken til.

 

Denne trenger flere +1 mtp Samsungs evige race om å ha den beste telefonen for alle marked.

 

Ikke bare har de minst to forskjellige "flaggskip" (Galaxy S og Galaxy Note), men de har også midtveis oppdateringer av de nevnte toppmodellene også. Dvs at det kommer minst 4 konkurrerende toppmodeller fra Samsung i året.

 

For ikke å snakke om alle versjonene av Galaxy merkevaren. Jeg tillater meg å illustrere med en liste over alle Galaxy-modellene som ligger på de norske sidene til Samsung og som ble lansert mellom S4 og S5 (les: i løpet av 12 måneder):

 

* Galaxy S4

* Galaxy Young

* Galaxy SII Plus

* Galaxy Mega 4G

* Galaxy Pocket Neo

* Galaxy S4 mini 4G

* Galaxy S4 Active 4G

* Galaxy Trend

* Galaxy S4 zoom 3G

* Galaxy Note 3

* Galaxy S4 Zoom 4G

* Galaxy Ace 3 4G

* Galaxy Fame Lite

* Galaxy S4 med 4G+

* Galaxy Trend Lite

* Galaxy Core Plus

* Galaxy Trend Plus

* Galaxy Core Advanced

* Galaxy Express 2

* Galaxy Grand 2

* Galaxy Note 3 Neo

* Galaxy S5

 

Man må jo ha en doktorgrad i Samsung for å klare å skille alle Galaxy-modellene fra hverandre ... Spørs om ikke Gordon Ramsay burde gjøre en spinoff på "Kitchen nightmares" og ta en tur innom Samsungs "Cellphone nightmares".

Endret av IT-guy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Denne trenger flere +1 mtp Samsungs evige race om å ha den beste telefonen for alle marked.

 

Ikke bare har de minst to forskjellige "flaggskip" (Galaxy S og Galaxy Note), men de har også midtveis oppdateringer av de nevnte toppmodellene også. Dvs at det kommer minst 4 konkurrerende toppmodeller fra Samsung i året.

 

For ikke å snakke om alle versjonene av Galaxy merkevaren. Jeg tillater meg å illustrere med en liste over alle Galaxy-modellene som ligger på de norske sidene til Samsung og som ble lansert mellom S4 og S5:

 

...

 

Man må jo ha en doktorgrad i Samsung for å klare å skille alle Galaxy-modellene fra hverandre ...

 

 

Hahaha, dette er jo fantastisk. Minner om PC-markedet, der det også er mange leverandører som har et uendelig antall modeller det er umulig å holde oversikt over.

 

Godt noen har kontroll på hva de lanserer - både Sony, HTC og Apple er jo temmelig tilbakeholdne, og det er enkelt å forstå hva man kjøper. Hos Apple er det "Toppmodell eller den litt billigere, stor eller liten lagring". Det er greit å ta til seg. HTC og Sony har vel litt mer, men fortsatt enkelt og greit å holde oversikt.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På tide at Samsung får litt nedgang, for etter at S3 ble lansert så har kvaliteten på S4 og S5 vært mye dårligere, mer bugs, masse unødvendig programvare fra Samsung sin side man overhode ikke kan bruke, eller har bruk for.

Kona hadde S3, så ble det S4, og da startet bugs å komme, masse problemer, så ble det S5, og da fortsatte problemene i det uendelige.

Så ble S5 solgt til fordel for Sony Xperia Z2, som fungerer mye bedre.

 

Samsung trenger å heve kvaliteten på produktene, og fjerne all e tilleggsprogrammene vi ikke trenger.

 

Selv gikk jeg bort fra Samsung etter S2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Forslag til nytt begrep: Samsung Syndromet. Det er når et produsent pøser så mange modeller ut på markedet, at det blir umulig å orientere seg i dem. Resultatet er gjerne at kunden velger et annet merke, hvor det er lettere å gjøre et valg man selv skjønner.

Lenke til kommentar

Jeg anser meg også som ferdig med Samsung nå. Var storfornøyd med S3, greit fornøyd med S4 og misfornøyd med S5. Jeg har imidlertid heller ikke noen god erfaring med Sony, og kvittet meg med Z1 Compact så fort jeg kunne.

 

Har bestilt en HTC One Mini nå, spent på hvordan den blir. Hadde en HTC Desire HD i sin tid, og var i grunn fornøyd med den så jeg tillater meg selv å være 'forsiktig optimist' i denne omgang :)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen alternativer til note, så da blir det note.

Hvis noen hadde levert et likt produkt som var bedre, hadde det jo vært noe, men... Syntes note-serien holder et svært høyt nivå selv, og forventer mye av note4. Dog er jeg litt skeptisk mtp deb lille forskjellen på s5 kontra s4.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Svært få var klar for S5, jeg var ikke en gang klar OVER S5. Må nesten være hakket mer banebrytende for virkelig å hooke interessen til folk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...