Gå til innhold

Derfor er grafén så lovende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det samme synes foreldrene mine om disse videoene. Jeg derimot liker dette tempoet, for da får jeg servert masse info på kjappest mulig tid.

Noe sier meg at at den raske snakkinga og klippingen på youtube ikke er "in" uten grunn; går ting for tregt kan konsekvensen være at folk lukker ned videoen før den er ferdig.

Endret av Oly
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noe sier meg at at den raske snakkinga og klippingen på youtube ikke er "in" uten grunn; går ting for tregt kan konsekvensen være at folk lukker ned videoen før den er ferdig.

 

I den hastigheten kan en bare glemme å tenke kritisk over den informasjonen en får servert, og det er nok noe av grunnen til at det er så pop å servere videoer med slik hastighet - de blir spredt fort fordi folk blir mindre kritiske.

 

Det var forøvrig greit det han sa, men det var jo en del informasjon der som tilsynelatende bare var fyll. Jeg ser for eksempel ingen praktisk grunn til å nevne at grafen leder varme bedre enn diamant. Hva er den praktiske anvendelsen av det?

 

Men det er jo ikke noe å henge seg opp i egentlig - det er jo riktig. Det er vel bare at hver gang noen nevner "superhigway", må jeg undertrykke impulsen til å fike til vedkommende.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var forøvrig greit det han sa, men det var jo en del informasjon der som tilsynelatende bare var fyll. Jeg ser for eksempel ingen praktisk grunn til å nevne at grafen leder varme bedre enn diamant. Hva er den praktiske anvendelsen av det?

 

Jeg tenker at det gjør det mer effektivt å kjøle ned en prosessor hvis selve transistorene leder varmen effektivt vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme synes foreldrene mine om disse videoene. Jeg derimot liker dette tempoet, for da får jeg servert masse info på kjappest mulig tid.

 

Noe sier meg at at den raske snakkinga og klippingen på youtube ikke er "in" uten grunn; går ting for tregt kan konsekvensen være at folk lukker ned videoen før den er ferdig.

 

Så fordi det gjør det mindre sannsynlig at folk stopper videoen, så er det en fin klippeteknikk?

jeg har ikke noe problem med hurtig klipping i prinsippet. Hvis det brukes riktig så kan man gjøre nesten hva som helst. Problemet er når det begynner å bli irriterende. Første gang jeg så det syntes jeg det var en stilig måte klippe på, men den hesten er slått til døde for lenge siden.

Hovedproblemet er at "alle" på internett plukker det opp, og greier å gjøre noe som i noen tilfeller kan funke bra til verdens mest irriterende greie. Det er som å sette en hit du synes er kul som lyd på vekkerklokka som slår seg på kl 05:30 hver dag. Da tar det ikke lang tid før du har lyst til å skyte både deg selv og artisten.

Lenke til kommentar

Ofte er problemet at hvis man ønsker å lære lit om enkelte stoffer så må man studere tykke bøker ( eller tilsvarende på nettet) .

 

Det kan bli for kjedelig , slik at man mister konsentrasjonen og man har glemt hva som ble seg i begynnelsen når man er kommet halves.

i den sammenhengen ( det kommer sikker fra skoledagene ) får man også servert mye informasjon som an slett ikke her bruk for fordi forklaringene ofte er generelle og dekker mange ting på samme tid

 

Da det fungerer det bedre med slike instruksjonsvideoer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NÅ begynner jeg å få nok av den teite klippinga og raske snakkinga som er "in" for folk som lager diverse show på youtube.

 

Hastigheten er helt grei. Det gjør videoen mer interessant. Ingen liker å høre på en kjedelig professor som forklarer i sneglefart, hvis du ikke allerede er ordentlig interessert i temaet han snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var forøvrig greit det han sa, men det var jo en del informasjon der som tilsynelatende bare var fyll. Jeg ser for eksempel ingen praktisk grunn til å nevne at grafen leder varme bedre enn diamant. Hva er den praktiske anvendelsen av det?

 

Den praktiske anvendelsen er at f.eks kretser og transistorer basert på grafén vil lettere lede varmen vekk fra der den skapes og dit hvor avkjølingen skjer, med andre ord en mer effektiv avkjøling siden mindre av varmen blir igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noe sier meg at at den raske snakkinga og klippingen på youtube ikke er "in" uten grunn; går ting for tregt kan konsekvensen være at folk lukker ned videoen før den er ferdig.

I den hastigheten kan en bare glemme å tenke kritisk over den informasjonen en får servert, og det er nok noe av grunnen til at det er så pop å servere videoer med slik hastighet - de blir spredt fort fordi folk blir mindre kritiske.

 

Det var forøvrig greit det han sa, men det var jo en del informasjon der som tilsynelatende bare var fyll. Jeg ser for eksempel ingen praktisk grunn til å nevne at grafen leder varme bedre enn diamant. Hva er den praktiske anvendelsen av det?

 

Men det er jo ikke noe å henge seg opp i egentlig - det er jo riktig. Det er vel bare at hver gang noen nevner "superhigway", må jeg undertrykke impulsen til å fike til vedkommende.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

 

Man har da vitterlig en pauseknapp, så pauser kan man selv sørge for om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

NÅ begynner jeg å få nok av den teite klippinga og raske snakkinga som er "in" for folk som lager diverse show på youtube.

Hastigheten er helt grei. Det gjør videoen mer interessant. Ingen liker å høre på en kjedelig professor som forklarer i sneglefart, hvis du ikke allerede er ordentlig interessert i temaet han snakker om.

 

Les hva jeg skriver. Jeg mener selvfølgelig ikke at hver eneste video på youtube skal vare to timer.

Jeg klager på KLIPPESTILEN. Det er fint mulig å forklare kort og greit i en video uten å bruke en klippestil som som er oppbrukt og utdatert. Faktisk greier Intel i sine infomercials å gjøre dette på en bra måte. Med en gang folk begynner å legge merke til og irritere seg over klippinga så har du feilet, uansett hva målet med videoen er.

Jeg har altså IKKE problemer med innholdet. Ganske mange her som burde lære seg å lese hva som faktisk blir skrevet, ikke hva man tror de mener.

Lenke til kommentar

 

Det var forøvrig greit det han sa, men det var jo en del informasjon der som tilsynelatende bare var fyll. Jeg ser for eksempel ingen praktisk grunn til å nevne at grafen leder varme bedre enn diamant. Hva er den praktiske anvendelsen av det?

Jeg tenker at det gjør det mer effektivt å kjøle ned en prosessor hvis selve transistorene leder varmen effektivt vekk.

Det har vært og er fortsatt til den dag i dag et av de store begrensningene for ytelse i prosessorer.

 

Og jo mindre produksjonsteknikk (altså mer moderne), jo mer konsentrert blir varmen. Og i dag så skal du ikke ha en spesielt dyr prosessorkjøler før det meste av den termiske motstanden befinner seg i prosessorkjernen. Silisium er på ingen måte noen rå varmeleder. I dag så kan jeg fint ha en differanse fra overflaten til prosessoren til kjernetemperaturen på over 40-50 grader med noe overklokking.

 

I eksempel om vi i dag hadde fått en identisk prosessorkjerne i grafèn, som ser ut som om den termiske ledeevnen er så mye bedre enn silisum at du nesten kan se bort fra den i mitt praktiske tankeeksperiment. Da vil du faktisk kunne halvere størrelsen på på prosessorkjøleren umiddelbart, eller senke kjøleytelsen betraktelig (f.eks ved passiv kjøling eller mer stillegående vifter). Det er spart penger for deg, og for produsenten.

 

Men sist og ikke minst så betyr det at de også kan jekke opp frekvensen, og dermed øke hastigheten. Og det er bare pga bedre varmeledning. Det er andre egenskaper som også birdrar til den vanvittige frekvensen du i teorien kan operere grafèn transistorer på. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det gjør det mer effektivt å kjøle ned en prosessor hvis selve transistorene leder varmen effektivt vekk.

 

Det gjør den jo, men hvilke prosessorer kjenner du til som har transistorer av diamant? Dersom påstanden var "leder varme bedre enn silisium", så var det strakts mer relevant i elektronikk-sammenheng.

 

Jeg kan heller ikke se noen praktisk betydning i forbindelse med diamanter brukt til sliping - grafen er riktignok sterkere enn diamant, men ikke så hardt. Alt i alt ser jeg fremdeles ingen åpenbar praktisk betydning av at grafen leder varme bedre enn diamant.

 

Egentlig er dette akkurat poenget mitt - det går så fort i svingene at vi bare assossierer inn konsepter, og får ikke tid til å tenke kritisk.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Den praktiske anvendelsen er at f.eks kretser og transistorer basert på grafén vil lettere lede varmen vekk fra der den skapes og dit hvor avkjølingen skjer, med andre ord en mer effektiv avkjøling siden mindre av varmen blir igjen.

 

Som sagt - hvilke prosessorer kjenner du til som inneholder diamant som bestanddel?

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Alle materialer har en gitt ledeevne av varme, og med en gitt avstand/areal så kan man komme frem til en termisk motstand.

 

Og til slutt så har du også Delta T. Ved en fast temperatur så vil disse to være omvendt proposjonale. Feilkilden vil ligge i at ledeevnen kan endre seg litt etter temperatur, men det er avært lite i foehold til de differansene vi snakker om.

 

Vi trenger derfor ikke faktisk å ha en diamantprosessor for å rimelig nøyaktig beregne effekten av å gå fra silisium til diamant eller grafen.

 

Ja, jeg har allerede testet effekten ved å øke Delta T med fasekjøling, og vet til og med hvor mye raskere prosessoren blir av det. Samt hvor mye mindre kjøleribbe som trengs for å holde prosessoren like kjøling.

 

Fysikk og litt regning er i grunn alt som trengs. :) Og ikke bare i prosessorverdenen, men når du designer størrelsen på kjøleribbe til dine nye konstruksjoner så kan du kalkulere rimelig nøyaktig hvilken temperatur du får ved en gitt romtemp/spenning for eksempel.

 

Det er selvsagt lov å være kritisk, men med litt kunnskap til termodynamikk og litt overklokking, så vil man nok raskt se for seg hva det vil bety. :)

Lenke til kommentar

Woha, alle. Min feil.

 

Jeg hadde det for meg at diamant var like dårlig på å lede varme som den er til å lede elektrisk strøm, men det stemmer jo ikke.

 

Diamant leder ikke strøm, men varme leder den 5 ganger bedre enn kobber.

 

Med den lille oppdateringen, er utsagnet hans relevant. Diamant leder jo da varme langt bedre enn silisium ihvertfall.

 

Igjen, beklager feilslutningen :-)

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...