Gå til innhold

Dette er de tre største Windows Phone-landene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Det er på tide at noen henger bjella på katten. I fattige land vil WP være det beste valget. En Nokia Lumia 520 gir mye mer for penga enn en Android til samme pris. I land der kjøpekraften er høyere, vil kundene gå for Android eller iOS. Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar

Det er på tide at noen henger bjella på katten. I fattige land vil WP være det beste valget. En Nokia Lumia 520 gir mye mer for penga enn en Android til samme pris. I land der kjøpekraften er høyere, vil kundene gå for Android eller iOS. Vanskeligere er det ikke.

 

Jeg bruker en Lumia 630. I henhold til ditt innlegg er jeg en fattig stakkar uten kjøpekraft??

Android var også små en gang og brukte lang tid på å komme dit de er nå. Jeg skal ikke påstå at WP noen gang kan bli like store som markedslederne, men det er da bra med alternative systemer, eller...?

Lenke til kommentar

Det er på tide at noen henger bjella på katten. I fattige land vil WP være det beste valget. En Nokia Lumia 520 gir mye mer for penga enn en Android til samme pris. I land der kjøpekraften er høyere, vil kundene gå for Android eller iOS. Vanskeligere er det ikke.

 

Hvis du spør en bruker hvilket OS han har på telefonen, er sjansen stor for at han ikke aner hva det er. Ordet Android er ofte totalt ukjent, eller de har hørt det, at telefonen har det, men uten å forstå hva det egentlig betyr.

 

Det som selger er navn og betegnelser brukeren har lært seg. I lang tid skulle alle som kjøpte en smart telefon ha iPhone, og de som skulle ha et nettbrett spurte etter iPad. Samme med MP3 spillere. Apple klarte å gjøre den genistreken at de i praksis fikk erstattet den generelle betegnelsen på slikt utstyr med sine merkenavn. Godt hjulpet av media.

 

Hørte på radio på vei til jobb for noen år siden, der radioverten ropte ut at folk skulle melde henne hvilken iPod de hadde. Ok tenkte jeg, min heter Meizu og har en lydkvalitet iPod bare kan drømme om. Men, iPod skal det vist hete. Men ja, den er litt penere, og menyene er litt lettere, det skal den ha.

 

Min mor skulle for noe tid siden ha nettbrett, og kom til meg og spurte om jeg kunne finne en iPad til henne med god pris. Jeg spurte hvorfor hun skulle ha akkurat iPad. Et spørsmål hun ikke forsto, var det ikke det det het? Nettbrett var et ukjent ord. At det fantes noe som het noe annet, det hadde hun ingen formening om.

 

Hvor lenge etter at androide smarttelefoner og nettbrett for alvor kunne måle seg med iOS fjernet butikkene de eksklusive eplestandene sentralt plassert i butikken. Det var i alle fall ikke med en gang. Lenge pushet de det "tryggeste" valget, android var nytt og ukjent.

 

At det finnes tre OS, er altså av lav betydning for folk. De handler ord. I starten var dette iDings.

 

De siste årene har de lært seg noen flere nye. Samsung og Galaxy. Det ble etter hvert lett, de hadde jo lært seg å kjøpe Samsung TV for ikke så lenge siden. For det er jo det naboen har. Spør du om noen vet hva Lumia er, er sjansen stor for at ingen vet hva det er, eller hva WP er.

 

Går du på en butikk, er sjansen stor for at en android Device anbefales. Selv i billigsegmentet. Faktisk må du ofte til de større kjøpesentrene for at de i det hele tatt skal ha WP devicer i butikken.

 

Min far hadde en Samsung Omnia W som han ødela laderkontakten på. Han dro på Expert med den og fikk konstatert dette. Han ble så anbefalt å kjøpe en ny telefon, og kom hjem med en ny Samsung. Glad og fornøyd fyrte han opp, skjønte ingen ting, og kom til meg og klagde over at alt var så forskjellig og rart. Det var forståelig, for de hadde solgt ham en android Device.

 

Han var fornøyd med sin WP, selv om det var WP7, han er en enkel bruker. Han plages en del med den nye. Men poenget er at det ikke er rart at WP ikke får drahjelp, når ikke en gang eksisterende kunder som ikke har peiling blir anbefalt nye WP Device når det er det de allerede har.

 

Dette har ingen ting med bevisste valg og kjøpekraft å gjøre, egentlig. Det har med kunnskap og kjedenes trang til å holde seg til og anbefale det helt trygge å gjøre. Når android kom for fullt, var det fordi man etter hvert pushet det som billige alternativer til iPhone. Det fantes ikke noen alternativer i det segmentet, og da ble det også "trygt" å anbefale. Åh, du har ikke råd til iPhone, da kan du.... Denne fordelen har ikke WP.

 

Selv har jeg brukt WP siden starten av 2011. Ja, det var en tung start. Men WP8, og 8.1, har kommet veldig langt. For min del har jeg ingen ankepunkter mot å anbefale WP for de aller fleste. Det men merker mest til er kanskje de særnorske appene, og appene som HW produsenter lager til stæsj de selger. De store viktige ellers har eller kommer straks på plass.

 

Jeg vet du selv har klart å publisere en anti WP blogg. Du om det, og greit nok. Men faktum er fremdeles at folk flest gjerne kunne klart seg helt fint med WP. De vet bare ikke om den muligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Serpentbane, runander: Hvis jeg svarer dere, klarer dere å lese et evt. svar uten å lese inn ting som ikke står der?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

@Serpentbane, runander: Hvis jeg svarer dere, klarer dere å lese et evt. svar uten å lese inn ting som ikke står der?

Nå kan jeg kun svare for min egen del, men hvorfor skulle jeg ikke kunne det?

At jeg er enig kan jeg så klart ikke garantere.

 

Det skal også legges til at diskusjoner på forum er en vanskelig kunst da man kun har bokstaver å forholde seg til. Meningen med en setning kan derfor oppleves forskjellig. Etter noe tid på forum kjenner man igjen enkelte personer, hvilket vil være med å påvirke hvordan man oppfatter nye innlegg.

 

Det er derfor viktig å være så tydelig og ensbetydende som mulig, og åpen for at andre faktisk kan misforstå, eller trekke feil slutning av det man skriver.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ok prøver på nytt:

 

Min erfaring med WP er at telefonene gir mye mer for pengene enn Android. IOS er så dyrt at de telefonen faller utenfor diskusjonen. Hvis du ser på Nokia 520, som du får for 600 kroner, er de tingen Androider til samme pris som gir like mye verdi for pengene. Hvis du derfor ikke vil/kan/bør bruke mye penger på en mobil, er WP det opplagte valget, både i Norge og i land med lavere gjennomsnittsinntekt. Hvis man derimot har et romsligere budsjett, kan man koste på seg en vurdering av om WP eller Android er det rette valget. Alle fordelene og ulempene med WP og Android har blitt diskutert i full bredde i forumet, og jeg tar ikke dem opp her. til og med jeg har eid en håndfull WP-telefoner.

 

Jeg hadde noen ganske krasse innlegg mot HTC 8S (telefonen altså, mer enn selve OSet) i bloggen min, men det er over ett år siden. I dette innlegget

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1531175

 

har jeg nyansert meg, håper jeg.

 

BTW: jeg har akkurat solgt min HTC 8X. Ingen dårlig telefon, men den passet ikke inn i Android-hagen min.

Lenke til kommentar

Er Android så dyrt lengre da?

 

Nå kjøpte jeg riktignok min på en slik "bli seg av med kampanje", så den er kanskje ikke representativ. Det var en Samsung Galaxy Young for ca. 1 år siden.

 

Jeg betalte kr 299,- for telefonen. Den var operatørlåst men uten noe slikt abonnementsbinding. Djuice skulle riktig nok ha seg kr 200,- for å gi meg SIM-kort, så sluttprisen ble kr 499,-

 

Den har Android ver. 4.1.2 nå juli 2014. Husker ikke om det fantes noen gedigne Android-oppdateringer til den i løpet av dette året. Tror ikke det.

 

Det er jo ikke Android i seg selv som er dyrt, men det apparatet som den er forhåndsinnstallert på. Med dette ønsket jeg å si at det ikke er alltid det skiller så enormt mellom prisene på mobiltelefoner med forskjellige OS slik som Android og WP.

 

Jeg vil også bare tilføye at:

 

- Det er den desidert mest stabile telefonen jeg har hatt på flere år. For ja mine tidligere Symbian og Androider har slått seg av i utide. Jeg går med telefonen i bukselomma. Men, svekkede batterier og/eller et skrikende behov for en telefonreset har nok medvirket til "nedetiden".

 

- Ja, det er en "skjittelefon" i manges øyne. For den har ikke noen særlig sprek skjerm. Og når man har fyllet inn en del kamerabilder og SMS'er, så blir den ganske så treg av seg. Navigasjon i menyene faller i ytelse.

 

- En fordel er at den er så liten, og rund i kantene, at det er en perfekt "bukselommemodell".

 

- Nå når jeg har fått operatørlåsen fjernet, så er dette blitt en perfekt "vente-på-noe-nytt"-telefon. Kanskje jeg nå endelig kan migrere vekk fra "Telenor-diktatorvirket" - og da tenker jeg spesiellt på den saken om de 5-siffrede numrene.

 

Noe av de store grunnene til at jeg ikke har dratt fram en eldre telefon, er at jeg liker Android ver. 4.1.2. Samt at Telenornettverket har vært temmelig stabilt der jeg bor. Så det har vært en lettelse å komme seg langt vekk fra roam'ende OneCall. Så da har det bare vært operatørlåsen som har stått igjen for å hindre meg å være en "lykkelig mobilbruker". :)

 

Velkommen Chess muligens. Er litt usikker - og har litt valgets kvaler.

 

EDIT:

Dette ble en lang tekst. Vil også tilføye at grunnen til at jeg vegrer meg så sterkt for å hoppe til Windows på mobil, det er at jeg har en lang fartstid som Microsoft-bruker av ymse ting. Kan jo nevne noen flopper opp igjennom årene som jeg har vært borti.

 

Flopper gjennom tidene fra Micrsooft - som jeg har vært berørt av:

 

- MS Windows 3.11

- MS Vista

- MS Windows CE på en Navigon GPS - her kan selvsagt GPS-software ha vært kilden til det vonde, men det kan like gjerne være Windows CE som er synderen. Jeg har uansett opparbeidet meg en viss Microsoft-aversjon (motvilje til Microsoft).

 

Og jeg vet hvor mye bugs og forenkling Microsoft bedriver. Jeg liker å ha noe bedre kontroll med ting enn det Microsoft tilbyr meg. Likefullt er jeg en ivrig Windows-bruker på Windows 7 i det daglige.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

WP og Nokia skal ha kredit for én ting: det finnes ingen shitty telefoner á la billige Samsung og HTC. Lumia 520 har 480 x 800 skjerm og null lag.

Lenke til kommentar

@Serpentbane, runander: Hvis jeg svarer dere, klarer dere å lese et evt. svar uten å lese inn ting som ikke står der?

 

Jeg svarte på ditt første innlegg og det virket da svært negativt med hensyn til WP. Nå har jeg aldri hørt uttrykket "henge bjella på katten" før, men jeg tolket det som at du mente at WP bør avgå ved døden. Videre skrev du at WP nok kan passe i fattige land, men at alle andre velger IOS/Android. "Vanskeligere er det ikke".

At du etter hvert har nyansert meningene dine kunne ikke jeg vite når jeg svarte deg.

Så nei, jeg har ikke lest inn ting som ikke sto der

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...