Gå til innhold

Det store dekningsløftet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et vesentlig problem er at dekningskartene til Telenor og sikkert de andre aktørene baserer seg på "tvilsomme" teoretiske beregninger som aldri blir etterprøvd hverken av de som har ansvar for tele i Norge eller å følge opp usaklig markedsføring. Dermed får mobiloperatørene operere med påstander om at det finnes god dekning (og skryte på seg det), der det ikke er dekning eller sporadisk (opplever selv at det kan variere på samme sted fra noe til ingen, et område hvor Telenor påstår det er god dekning). Når det ser bedre ut enn det er i virkeligheten, så blir sikkert også det politiske engasjementet og styringen borte. Hvem bryr seg i det politiske miljøet når det ser så bra ut?

Endret av KajAS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@KajAS: jeg kan garantere deg at kartene blir etterprøvet. Hvis du hadde fulgt med i media ville du ha sett at Telenors dekningsdirektør i snart 20 år har kjørt land og strand rundt med n mobiler i bilen. Hvis noen kan noe om dekning i praksis så er det han. Alle operatører har dessuten egne målebiler som de bruker til å kvalitetssikre dekningen.

Lenke til kommentar

@KajAS: jeg kan garantere deg at kartene blir etterprøvet. Hvis du hadde fulgt med i media ville du ha sett at Telenors dekningsdirektør i snart 20 år har kjørt land og strand rundt med n mobiler i bilen. Hvis noen kan noe om dekning i praksis så er det han. Alle operatører har dessuten egne målebiler som de bruker til å kvalitetssikre dekningen.

 

Vet ikke hva du garanterer og hvor. Har hytte i et område hvor Telenor viser at det skal være 3G-dekning. Problemet viste seg at det knapt er mulighet til å motta og sende SMS. Selvfølgelig kunne det være mobiltelefonene som har dårligere antenner enn de gamle ikke-smarte. Kjørte rundt etter veiene i nærområdet og gikk rundt på alle fjellknauser (ca 3-5 km hit og dit) uten å oppleve noen revolusjon av signaler, klarte i alle fall å lese nettaviser på telefonen med litt tålmodighet (kan variere litt i ytelse). Neste steg var at jeg anskaffet en 3G-router med ekstern antenne til hytten for kanskje å få del av den påståtte 3G-dekningen, men uten å lykkes. Kanskje var beliggenheten feil, så jeg kjøpte Telenors egen 4G-router som kan kobles til strømuttak i bilen. Routeren fungerer utmerket på hotell i Oslo i alle fall. Kjørte på ny rundt på jakt etter de påståtte signalene uten å lykkes. Sam sagt, Telenors dekningskart viser at det skal være 3G-signaler, men jeg finner dem ikke. Forklaringen er selvfølgelig at senderen er 1,5-2 mil borte og selv om terrenget hadde vært flatt, så hadde det vel knappes vært tilfredsstillende signaler. Så hvilken garanti du kan gi for at dekningskartet er å stole på, det må du gjerne fortelle mer om. Og jeg tror ikke at min opplevelse er så veldig spesiell i forhold til Telenors påståtte dekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@KajAS: jeg kan garantere deg at kartene blir etterprøvet. Hvis du hadde fulgt med i media ville du ha sett at Telenors dekningsdirektør i snart 20 år har kjørt land og strand rundt med n mobiler i bilen. Hvis noen kan noe om dekning i praksis så er det han. Alle operatører har dessuten egne målebiler som de bruker til å kvalitetssikre dekningen.

Og jeg kan garantere deg at kartet ikke stemmer. Jeg bor nemlig på Lørenskog, hvor Telenors dekningskart sier at jeg har utmerket 4G-dekning. Sannheten er at jeg knapt har Edge-dekning, og opplever daglig at samtaler brytes pga. manglende dekning.

 

Det hjelper lite at de kjører og tester på veien 30m unna, når huset ligger ned en skråning hvor det ikke er dekning. :nei:

Lenke til kommentar

Nå vil dekningskart aldri være eller bli 100% nøyaktige, ikke i nærheten engang. Dog gir det en viss indikasjon på hva en kan forvente i området, uten at det er noen garanti.

 

Dette skyldes at det er alt for mange faktorer som avgjør opplevd resultat, som bl.a. utstyr, topografi, vær, posisjon (innendørs/utendørs), trafikk, forstyrrelser etc etc etc. Er det èn ting operatørene jobber massivt for, så er det at dekningen skal være tilfredsstillende og således kartene, i den grad det lar seg gjøre :)

 

Anbefaler at man går inn på finnsenderen.no og ser hvilke frekvenser som er i området og hvor de står. Så får en heller melde inn til operatøren at en har manglende dekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

@KajAS: jeg kan garantere deg at kartene blir etterprøvet. Hvis du hadde fulgt med i media ville du ha sett at Telenors dekningsdirektør i snart 20 år har kjørt land og strand rundt med n mobiler i bilen. Hvis noen kan noe om dekning i praksis så er det han. Alle operatører har dessuten egne målebiler som de bruker til å kvalitetssikre dekningen.

Og jeg kan garantere deg at kartet ikke stemmer. Jeg bor nemlig på Lørenskog, hvor Telenors dekningskart sier at jeg har utmerket 4G-dekning. Sannheten er at jeg knapt har Edge-dekning, og opplever daglig at samtaler brytes pga. manglende dekning.

 

Det hjelper lite at de kjører og tester på veien 30m unna, når huset ligger ned en skråning hvor det ikke er dekning. :nei:

En sunn forbrukerskepsis på dekningskart er alltid lurt. Men Operatørene kan vel ikke forventes å ta hensyn til spesielle forhold som tykke vegger og lokal interferens, eller som i ditt tilfelle. Hvorfor bygget dere huset i et hull i bakken forresten? ;)

Lenke til kommentar

Kan de ha bygget huset ned for å kunne stå i mot en hard vinterstorm f.eks.?

 

Hva med å montere opp en mange meter høy "gjør-det-selv-mast", med vaiere og skråstak. Sette opp en egen "repeater". Det er vel mulig å få til for noen få tusenlapper. Det som koster mest er kanskje "repeater'en" og litt kost på stålet, men stål er ikke så dyrt. Kabelen vet jeg ikke hva koster. Wire er jo ikke gratis, men kan vel ikke være så ekstremt dyrt? Også må du kanskje få noen til å dreie gjenger til stålrørene, eller kjøpe noen som er ferdiglagde for å skjøtes.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Operatørene lover jo at 98 % av befolkningen skal ha dekning. De resterende 2 % er tydeligvis jevnt fordelt over hele landet, og det er kjipt å høre med blant dem. Det er en mager trøst at de 2 % omfatter 100.000 personer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...