Gå til innhold

AMD Mantle mot Microsoft DirectX (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært med på en krig om 3D API'er før. Husker godt 3Dfx og PowerVR med flere. Av de properitære API'ene på slutten av 90-tallet så var det 3Dfx Glide som holdt ut langst.

 

Åpne API'er er definitivt den beste løsningen for spillere og spillutviklere. Derfor håper jeg Mantle dør en så stille som mulig død!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har vært med på en krig om 3D API'er før. Husker godt 3Dfx og PowerVR med flere. Av de properitære API'ene på slutten av 90-tallet så var det 3Dfx Glide som holdt ut langst.

 

Åpne API'er er definitivt den beste løsningen for spillere og spillutviklere. Derfor håper jeg Mantle dør en så stille som mulig død!

 

håper heller at DirectX dør, dx12 kommer kun på w8 noe som er tragisk i seg selv. og det at microsoft gir rett og slett faen i å oppdatere dx med gjevne mellomrom er latterlig.

gleder meg til SteamOS er ferdig og blir det nye spill oset. open source er og blir bedre enn lukkede systemer. *host*apple*host*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

håper heller at DirectX dør, dx12 kommer kun på w8 noe som er tragisk i seg selv. og det at microsoft gir rett og slett faen i å oppdatere dx med gjevne mellomrom er latterlig.

gleder meg til SteamOS er ferdig og blir det nye spill oset. open source er og blir bedre enn lukkede systemer. *host*apple*host*

 

 

host*apple*host? Om du ikker er klar over det er Apple en betydelig bidragsyter i mange store open source prosjekter og store deler av kjernen i operativsystemet er open source.

 

Steam OS har for øvrig vært ferdig i over et halvt år nå og det er ingenting som hindrer deg i å ta det i bruk i dag. Det vil aldri bli "det nye spill OS-et" hvis ikke en stor del av brukermassen faktisk tar det i bruk. Det kan hende det tar av, men personlig kommer jeg ikke til å holde pusten mens jeg venter, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Du har forstått riktig. Mantle er kun en konkurrent til Direct3D som er en del av DirectX-pakken. Dvs. vil det fremdeles trengs et eller annet bibliotek for lyd, input osv.

 

Mantle er intent mindre enn et forsøk fra AMD på å gi en "forsmak" på hva Direct3D 12 gir. Hvis Mantle forblir som i dag så vet AMD at det er over og ut straks DirectX 12 er på banen. Uansett har Mantle vært en stor PR-suksess og en billig investering.

Lenke til kommentar

Mantle gir best ytelse FPS-wise, men man kan se ved tilnærmet alle sammenligninger at DirectX gir mye penere bilde. Mantle kommer nok til å dø ut hvis de ikke kan hamle opp med DirectX når det kommer til kvalitet. Uansett kommer jeg nok til å holde meg til Nvidia. Mulig jeg er litt fanboy, men det kommer gode og hyppige oppdateringer, lite feil, fantastisk ytelse, aldri noe tull - i min egen erfaring i hvertfall. Inb4 noen kommer med ''men jeg hadde nvidia, og det var bare tull'' osv. Du finner helt like eksempel på begge sider.

 

Konkurransen er for tiden ganske sterk, det er en tid vi forbrukere må nyte. AMD puster Nvidia i nakken for tiden. Det vil nok komme enorme hopp fra begge sider snart. Veldig spennende!

 

Synd det ikke er slik på CPU-siden. Det forbrukere virkelig ønsker er SSDer på 1-2 terrabyte for rundt 2-2,5k eller under med en hastighet på 1 Gbit/s og lav latency, en ny CPU-serie fra Intel som er minimum 20% bedre enn dagens generasjon, minne med ekstremt lav latency og på 2400+ Mhz for en ok pris, hovedkort med konkurransedyktig innebygd wifi og mye bedre innebygde audioforsterkerløsninger og en kjøleløsning som man må konsentrere seg for å høre. Dersom det fantes en PC med slike specs, hadde jeg mer enn gjerne betalt 30k+. De produsentene som først klarer å lage noe sånt vil tjene rått med penger. Vi trenger et skikkelig hopp for å få fyr i PC-verden igjen etter et par år med nedgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mantle gir best ytelse FPS-wise, men man kan se ved tilnærmet alle sammenligninger at DirectX gir mye penere bilde.

Det viler jeg sterkt på at er noe annet enn en subjektiv oppfattelse. De gjør akkurat de samme tingene og fungerer mer eller mindre på samme måten, men mantle skal kunne gjøre dette mer effektivt enn Direct3D.

 

Nå har fortsatt AMD til gode å faktisk frigjøre noen Mantle SDK, så vet ikke helt hva det faktisk innebærer, men at det har noe som helst med bildekvaliteten å gjøre tivler jeg sterkt på.

 

Men det jeg er rimelig sikker på er at Mantle er en blindvei. Direct3D er ikke et bakoverkompatibelt API så de kan bare droppe funksjonalitet etter ønske. Eter min mening vil de eneste APIene som i fremtiden kan erstatte OpenGL og Direct3D ha med ray-tracing å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har vært med på en krig om 3D API'er før. Husker godt 3Dfx og PowerVR med flere. Av de properitære API'ene på slutten av 90-tallet så var det 3Dfx Glide som holdt ut langst.

 

Åpne API'er er definitivt den beste løsningen for spillere og spillutviklere. Derfor håper jeg Mantle dør en så stille som mulig død!

 

håper heller at DirectX dør, dx12 kommer kun på w8 noe som er tragisk i seg selv. og det at microsoft gir rett og slett faen i å oppdatere dx med gjevne mellomrom er latterlig.

gleder meg til SteamOS er ferdig og blir det nye spill oset. open source er og blir bedre enn lukkede systemer. *host*apple*host*

Haha, du er passe historieløs ang din Apple kommentar. OSX er faktisk i motsetning til windows basert mye på åpen kildekode. I tillegg er Apple hard pådriver for å benytte åpne standarder for både web og audio/video codecer. Bare det faktum at M$ som du sier kun utvikler DX til windows sier vel sitt. Apple benytter OpenGL. Nuff said...

Lenke til kommentar

Mantle gir best ytelse FPS-wise, men man kan se ved tilnærmet alle sammenligninger at DirectX gir mye penere bilde. Mantle kommer nok til å dø ut hvis de ikke kan hamle opp med DirectX når det kommer til kvalitet. Uansett kommer jeg nok til å holde meg til Nvidia. Mulig jeg er litt fanboy, men det kommer gode og hyppige oppdateringer, lite feil, fantastisk ytelse, aldri noe tull - i min egen erfaring i hvertfall. Inb4 noen kommer med ''men jeg hadde nvidia, og det var bare tull'' osv. Du finner helt like eksempel på begge sider.

 

Konkurransen er for tiden ganske sterk, det er en tid vi forbrukere må nyte. AMD puster Nvidia i nakken for tiden. Det vil nok komme enorme hopp fra begge sider snart. Veldig spennende!

 

Synd det ikke er slik på CPU-siden. Det forbrukere virkelig ønsker er SSDer på 1-2 terrabyte for rundt 2-2,5k eller under med en hastighet på 1 Gbit/s og lav latency, en ny CPU-serie fra Intel som er minimum 20% bedre enn dagens generasjon, minne med ekstremt lav latency og på 2400+ Mhz for en ok pris, hovedkort med konkurransedyktig innebygd wifi og mye bedre innebygde audioforsterkerløsninger og en kjøleløsning som man må konsentrere seg for å høre. Dersom det fantes en PC med slike specs, hadde jeg mer enn gjerne betalt 30k+. De produsentene som først klarer å lage noe sånt vil tjene rått med penger. Vi trenger et skikkelig hopp for å få fyr i PC-verden igjen etter et par år med nedgang.

Der er ingen forskel i bildkvalitet mellem DirectX og Mantle, der var en bug i Battlefield 4 i starten med Mantle som gjorde at der var "tåge" i billedet, men det blev også anerkendt som en feil i Frostbite 3s implementation af udviklerne(Dice) og at feilen ikke lå i Mantle.

Lenke til kommentar

 

Haha, du er passe historieløs ang din Apple kommentar. OSX er faktisk i motsetning til windows basert mye på åpen kildekode. I tillegg er Apple hard pådriver for å benytte åpne standarder for både web og audio/video codecer. Bare det faktum at M$ som du sier kun utvikler DX til windows sier vel sitt. Apple benytter OpenGL. Nuff said...

 

Basert på er ikke det samme som åpen.

 

At MS utvikler DX til Windows kan man gjerne kritisere, men MS driver også butikk. Ikke noe unormalt med det. Dessuten har MS med D3D de siste ti årene stått for det meste av fremdrift på det området, OGL har vært et virvar av komiteer, forspilte sjanser og feilvurderinger. Først i dag begynner det å ligne på noe.

 

Men MS støtter også OGL, så hvorfor klage på MS? Det mangler bare at det tas i bruk. At utviklere benytter DX er strengt tatt ikke MS feil, selv om det kanskje er deres fortjeneste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

håper heller at DirectX dør, dx12 kommer kun på w8 noe som er tragisk i seg selv. og det at microsoft gir rett og slett faen i å oppdatere dx med gjevne mellomrom er latterlig.

gleder meg til SteamOS er ferdig og blir det nye spill oset. open source er og blir bedre enn lukkede systemer. *host*apple*host*

 

Som det skrives over, det er bare å ta i bruk StemOS.

 

Paradokset er at SteamOS, selv om det er basert på OS, bygger så tett om Valves netthandel at det i praksis vil være et mer lukket økosystem enn andre distroer eller Windows for den saks skyld. For man kan jo spørre seg hvor enkelt/naturlig det blir å legge inn Origin, om det da dukker opp med det første, eller andre stores i SteamOS.

 

SteamOS er ikke noe slag for fellesskapet, det er noe Valve har gjort for oppnå en konsolleffekt på PC som hovedsakelig de selv skal ha fortjeneste av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det skrives over, det er bare å ta i bruk StemOS.

 

Paradokset er at SteamOS, selv om det er basert på OS, bygger så tett om Valves netthandel at det i praksis vil være et mer lukket økosystem enn andre distroer eller Windows for den saks skyld. For man kan jo spørre seg hvor enkelt/naturlig det blir å legge inn Origin, om det da dukker opp med det første, eller andre stores i SteamOS.

 

SteamOS er ikke noe slag for fellesskapet, det er noe Valve har gjort for oppnå en konsolleffekt på PC som hovedsakelig de selv skal ha fortjeneste av.

 

 

SteamOS er et mer lukket økosystem av Linux. SteamOS er bare et lite kapittel i det temaet, for det tilsier at de fleste SteamOS-spill også blir utgitt som retail eller fra andre nettbutikker helt uavhengig av Steam, men med Linux-støtte. Det er et spark i ræva som utviklerne lenge har kunnet trengt.

 

Angående det med Apple så er de et viktig medlem i Khronos Group som administrerer både OpenGL og OpenCL, så jeg vil absolutt si at de er en god bidragsyter, selv om de selv tar et stort stykke av kaka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Som det skrives over, det er bare å ta i bruk StemOS.

 

Paradokset er at SteamOS, selv om det er basert på OS, bygger så tett om Valves netthandel at det i praksis vil være et mer lukket økosystem enn andre distroer eller Windows for den saks skyld. For man kan jo spørre seg hvor enkelt/naturlig det blir å legge inn Origin, om det da dukker opp med det første, eller andre stores i SteamOS.

 

SteamOS er ikke noe slag for fellesskapet, det er noe Valve har gjort for oppnå en konsolleffekt på PC som hovedsakelig de selv skal ha fortjeneste av.

 

 

SteamOS er et mer lukket økosystem av Linux. SteamOS er bare et lite kapittel i det temaet, for det tilsier at de fleste SteamOS-spill også blir utgitt som retail eller fra andre nettbutikker helt uavhengig av Steam, men med Linux-støtte. Det er et spark i ræva som utviklerne lenge har kunnet trengt.

 

Angående det med Apple så er de et viktig medlem i Khronos Group som administrerer både OpenGL og OpenCL, så jeg vil absolutt si at de er en god bidragsyter, selv om de selv tar et stort stykke av kaka.

 

Nå har SteamOS per i dag en forsvinnende liten markedsandel, så effekten bekymrer meg ikke. Skulle SteamOS plutselig oppnå samme dominans som to mer kjente konsoller vil jeg betrakte det som mer problematisk, spesielt om SteamOS vil utgjøre hovedbolken av spillerne på Linux. Altså, ja, spillene blir tilgjengelige for diverse Linux distroer, men det betyr lite da det ikke er på disse brukerne befinner seg.

 

Men dette er per i dag veldig hypotetisk. Poenget var imidlertid å påpeke paradokset av at Open Source ikke alltid vil være ensbetydende med åpent. Spilling på Linux er jeg åpen for. Jeg har heller ingen problemer med at OGL tar stafettpinnen fra D3D, så lenge fremtidens utvikling ikke gjenspeiler de siste ti årene. I så fall heier jeg på D3D da jeg uansett spiller på Windows.

Lenke til kommentar

 

 

håper heller at DirectX dør, dx12 kommer kun på w8 noe som er tragisk i seg selv. og det at microsoft gir rett og slett faen i å oppdatere dx med gjevne mellomrom er latterlig.

gleder meg til SteamOS er ferdig og blir det nye spill oset. open source er og blir bedre enn lukkede systemer. *host*apple*host*

 

Som det skrives over, det er bare å ta i bruk StemOS.

 

Paradokset er at SteamOS, selv om det er basert på OS, bygger så tett om Valves netthandel at det i praksis vil være et mer lukket økosystem enn andre distroer eller Windows for den saks skyld. For man kan jo spørre seg hvor enkelt/naturlig det blir å legge inn Origin, om det da dukker opp med det første, eller andre stores i SteamOS.

 

SteamOS er ikke noe slag for fellesskapet, det er noe Valve har gjort for oppnå en konsolleffekt på PC som hovedsakelig de selv skal ha fortjeneste av.

 

 

mener du det ikke er mulig å installere software på steamOS som ikke kommer fra steam-butikken?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har vært med på en krig om 3D API'er før. Husker godt 3Dfx og PowerVR med flere. Av de properitære API'ene på slutten av 90-tallet så var det 3Dfx Glide som holdt ut langst.

 

Åpne API'er er definitivt den beste løsningen for spillere og spillutviklere. Derfor håper jeg Mantle dør en så stille som mulig død!

håper heller at DirectX dør, dx12 kommer kun på w8 noe som er tragisk i seg selv. og det at microsoft gir rett og slett faen i å oppdatere dx med gjevne mellomrom er latterlig.

gleder meg til SteamOS er ferdig og blir det nye spill oset. open source er og blir bedre enn lukkede systemer. *host*apple*host*

 

Helt enig.

 

Det beste hadde vært at flere brukte OpenGL, men jeg ser heller at DX12 overlever enn Mantle. DX12 er kun propertiært med hensyn på OS. Mantle er for øyeblikket properitært både med hensyn på OS og produsent.

 

Nå er det fremdeles over et år til DX12 kommer, i og med at det etter planen skal komme i slutten av 2015 så regner jeg med at det kommer med eller rett Windows 9 som så vidt jeg vet skal komme i 2015 en gang.

 

Har forresten Microsoft sagt at det ikke kommer til Windows 7?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, du er passe historieløs ang din Apple kommentar. OSX er faktisk i motsetning til windows basert mye på åpen kildekode. I tillegg er Apple hard pådriver for å benytte åpne standarder for både web og audio/video codecer. Bare det faktum at M$ som du sier kun utvikler DX til windows sier vel sitt. Apple benytter OpenGL. Nuff said...

 

Her er en kompatibilitetsliste over OpenGL på OS X. Merk at nyeste versjon av OpenGL er 4.4 og er støttet av både Windows og Linux og at OpenGL 4.1 ble utgitt i 2010.

 

Dette er direkte grunnen til at Linux versjonen av Metro:Last Light ikke har tesselation på Linux. Versjonen ble laget først for OS X Mountain Lion, og deretter portet til Linux (siden det er langt flere som har en trashintosh enn det er Linux-brukere). Ettersom den versjonen av OpenGL for OS X ikke støttet ARB tesselering så brukte de heller ikke noe tid på å implementere det.

 

Dermed satt en igjen med at tesselering kun var implementert i Direct3D 11 rendereren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...