Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uttrykket "Det beste kameraet er det du har med deg" er dessverre ikke helt riktig. Det må i så fall være "Det beste kameraet er det du har med deg, såfremt det ikke kun er mobilen". Jeg kjenner irritasjonen bobler hver gang jeg ser folk tar feriebilder, familiebilder (herunder attpåtil bryllupsbilder o.l.) med mobilen. Mobilkamera egner seg kun til MMS-hilsenbilder eller å dokumentere parkeringsbulken på bilen. Det de da sitter igjen med av minner er noen møkkabilder som i de fleste tilfellene drukner i støygraut eller med en eksponering som ikke likner grisen. Er man først så glad i å ta bilder burde man jaggu klare å spandere seg et godt lite kompaktkamera til slike tilfeller. Ellers støttes det å innlemme barna i fotogledens verden. Vår minstemann fikk disponere et av fars gamle små kompakte da han var 4, og har siden tatt med kamera nær sagt overalt vi drar, om det så bare er en sykkeltur ned til båthavna. Han ser ting fra et helt annet perspektiv enn voksne, og har tatt mange artige og ikke minst imponerende gode bilder. Til slutt, til artikkelforfatter: Skriver man artikler på norsk, så heter det å få skrevet ut bilder, ikke printet...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Trenger du speilrefleksen?"

 

Er du over middels glad i å fotografere - så er speilrefleksen et naturlig valg for ferieturen!

+ et bra kompaktkamera.

 

Når du først skal på ferie til et sted med fullt av fotografiske muligheter(alle andre steder enn hjemme ;) ), er det ingen grunn til å spare på kruttet - tvert i mot.

 

Kamerahus + 2 objektiv(normalzoom + lyssterk fast) + MonoPod så har du mulighet for feriebilder i "verdensklasse"

 

Legger ved et eksempel fra grottevandring på Lanzarote med Sigma 35mm f/1.4 - håndholdt - monopod - 1/15 sek.

 

 

post-226353-0-46769000-1404454527.jpg

 

 

post-226353-0-23647400-1404454933.jpg

 

Mobilen kan være grei til telefonsamtaler...

 

post-226353-0-48977000-1404454286.jpg

post-226353-0-48977000-1404454286_thumb.jpg

post-226353-0-46769000-1404454527_thumb.jpg

post-226353-0-23647400-1404454933_thumb.jpg

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har folk flest flere kameraer å velge mellom?

 

De burde hatt det, om de er fotointeresserte... Man MÅ ikke ha et Nikon til 50 000 for å ta steget opp fra mobilkamera. Synes man speilrefleks (eller speilløse systemkamera for den del) blir for mye å drasse på, finnes det enkelte gode superzoomkamera som kan være et greit feriekamera som dekker de brennviddene man trenger på tur. Nei, det kan selvsagt ikke direkte konkurrere med et systemkamera hva bildekvalitet angår, men et godt kompromiss. Selv har jeg funnet ut at mitt speilrefleks med de to objektivene 12-60 og 70-300 (24-120 og 140-600 i 35mm-ekvivalent) utgjør 2.5 Kg og noe tungt på enkelte turer. Jeg gikk derfor for et Panasonic FZ200 med 25-600mm og F2.8 hele veien (!) som da dekker samme brennvidde, men veier ca. 600g og er svært mye lettere og mindre på turer der jeg vil ha lett utrustning. Da kan jeg også supplere med et kompakt vanntett til litt mer ekstreme tilfeller som badebilder o.l. Ovennevnte superzoom kostet kun ca. 3.5K, og dermed overkommelig for et greit turkamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så er det kanskje lurt å ikke betale dyre dommer for et kamera man vil kanskje bruke 2-4 ganger i året. Er ikke så fotointeressert selv og har lite peiling på det generelt, men kjøpte meg en D3200 med 18-55 objektiv for 2500,-. Helt greit for meg som kommer til å bruke den sjeldent, untatt på skikkelig ferieturer.

 

Hvermansen har klart masse å velge mellom, er som oftest bruksområdene som begrenser alternativene man har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg misforsto nok. Trodde artikkelen var for "folk flest". Ingen jeg kjenner, hverken familie, venner, naboer eller kolleger har mer enn ett kamera. Likevel kan de være ivrige feriefotografer. En artikkel med overskrift "Ikke pakk det største kameraet". henvender seg selvfølgelig ikke til dem.

 

Jeg har flere kameraer, men jeg vet også hvilke kamera(er) jeg tar med meg i de ulike reiesene jeg gjør, ferie eller jobbreiser.

Lenke til kommentar

Jeg likte dette innlegget. Og fint å se at forfatteren brukte sine egne bilder. Spesielt fjellene i Alaska var stilige.

 

Jeg pleier å ta med ett kamera, hvis det er speilrefleksen tar jeg kun med ett fastobjektiv. Jeg liker å bruke det samme utstyret over litt tid - da venner jeg meg til det og jeg tror det slår positivt ut i bildene.

 

Ellers passer jeg på å la kameraet ligge innimellom - fullt fokus på å være med min kjære. Tror hun setter veldig pris på det etter noen tidligere ferier hvor jeg vasa rundt med masse utstyr.

 

Og til slutt et par feriebilder...

 

gepard-1024x682.jpg

 

india1.jpg

 

colliourekirke.jpg

 

Henning

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan vel endelig skrive under på dette med at man ikke bør pakke med seg for stort kamera.

 

Men med et slikt utsagn må man selvfølgelig ikke tenke kun telefon eller EOS 1DX.

Man kan nok sikkert få flotte nok feriebilder med de nye telefonene, jeg ser bilder fra min kones nye IPhone 5S fra ferien vist på IPad og det ser veldig bra ut. Men etter min menig er det ikke like morsomt å fotografere med en telefon som med et systemkamera. Dette har sikkert med å gjøre at man er litt over snittet glad inn fotografere og bruke utstyret.

 

For min del har jeg på tidligere ferieturer hatt valget mellom medium store speilreflekser fra Canon og diverse kompaktkamera av god kvalitet. Men har alltid savnet speilrefleksen om den var hjemme.

 

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en tur til Mallocra med familien og hadde med meg EM-10 , 7,5mm f 3.5, 17mm f1.8 , 45mm f1.8 og 40-150mm f4-5,6 sammen med en Gorillapod.

 

På samtlige turer jeg var utenfor hotellet hadde jeg kameraet med meg denne gangen. I en liten skulderveske hadde jeg som oftest huset, tre objektiver , gorillapoden , lommebok og pass.

Det var en brefrielse faktisk å kunne ha denne lille skuldervesken med meg som nesten var ubemerket selv i denne varmen. Kameraet hang som oftest like ubemerket over andre skulder i en relativt tynn "taureim" , alltid klart og ubemerket til å ta et bilde.

Jeg kunne se svært mange turister som hadde speilrefleksen hengene på magen, selv om disse som oftest var entrylevel kamera. Man kan vel si at de ikke var like ubemerket som utsyret jeg hadde meg meg.

 

Jeg har også i går kommet hjem fra en tur opp til Preikestolen, og jeg trenger vel ikke messe mer om hvor kjekt det var å bære Olympus utstyret opp til platået :-)

 

Når jeg nå har kommet hjem og sammenligner bildene fra turen i år med turen i fjor, der jeg brukte 5D MkIII og Sigma 35mm f1.4 så blir jeg faktisk overrasket.

Om det ikke hadde vært for høydeformatets forskjell mellom bildene, tror jeg veldig få kunne plukket ut hvilke bilder som var fotografert med hvilket kamera.

I Palma by om kvelden sparte jeg relativt greit inn forspranget til 5D MkIII når det gjelder ISO egenskaper. Når jeg brukte 5D MkIII og Sigma 35mm f1.4 om kvelden burde jeg et stykke opp på ISO skalaen for å sikre skarpe bilder med en grei dybdeskarphet.

Mens jeg med EM-10 og 17mm f1.8 kan klare meg med ganske mye lavere ISO på grunn av meget god bildestabilisering og en stor dybdeskarphet selv på store blendere. Skarpheten ved store blendere er her likevel veldig bra.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Nå finnes det speilreflekser med objektiv som veier 400 gram.

 

Min knøttlille og lette Nikon D3300 med den nye AFS 18-55mm VRII tar bilder med en teknisk kvalitet som jeg bare kunne drømme om når jeg slepte rundt en D700 og AF 18-35mm på langt over kiloet på ferie for et par år siden!

 

I tillegg har jeg med en CPU-modda 100mm f/2.8 Series E på 200 gram til generell telebruk, og en liten Samyang 8mm fisheye til trange interiørbilder når det trengs.

 

Størrelse/vekt forskjellen fra en kompakt opp til de minste speilrefleksene er så liten at det er ingen grunn til å gi avkall på den enorme fleksibilitet og kvalitetsøkningen man får.

 

Begynner-kamera er ikke bare for begynnere; de har like god teknisk kvalitet som de 3-4 ganger så dyre kameraene, men litt dårligere byggekvalitet, finesser og betjening. Det gjør dem MYE mindre og lettere, som for meg er MYE viktigere!

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Nå finnes det speilreflekser med objektiv som veier 400 gram.

 

Min knøttlille og lette Nikon D3300 med den nye AFS 18-55mm VRII tar bilder med en teknisk kvalitet som jeg bare kunne drømme om når jeg slepte rundt en D700 og AF 18-35mm på langt over kiloet på ferie for et par år siden!

 

I tillegg har jeg med med en CPU-modda 100mm f/2.8 Series E på 200 gram til generell telebruk, og en liten Samyang 8mm fisheye til trange interiørbilder når det trengs.

 

Størrelse/vekt forskjellen fra en kompakt opp til de minste speilrefleksene er så liten at det er ingen grunn til å gi avkall på den enorme fleksibilitet og kvalitetsøkningen man får.

Det er vel det artikkelen mener her også tror jeg.

 

Med den kvaliteten og fleksibiliteten som moderne små og lette systemkameraer gir i dag, så trenger man ikke velge mellom det enkle lille kompaktkameraet eller det tunge proffesjonelle speilrefleksen.

 

I dag finnes mange små systemkamera med en en enorm filkvalitet og variasjon i utvalg kvalitetsoptikk, at man ikke trenger å velge mellom pest og kolera lenger :-)

 

Dette har du og jeg også tydeligvis funnet ut av, er det ikke herlig og befriende :-)

Lenke til kommentar

Mobilkamera egner seg kun til MMS-hilsenbilder eller å dokumentere parkeringsbulken på bilen. Det de da sitter igjen med av minner er noen møkkabilder som i de fleste tilfellene drukner i støygraut eller med en eksponering som ikke likner grisen.

Nå er du vel litt vel negativ? Det er situasjoner der mobilbilder kan bli helt brukbare og gir mer en gode nok bilder for hvermansen. Problemet er at hvermansen ikke skjønner at det kun i godt lys at det blir brukbare bilder ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til slutt, til artikkelforfatter: Skriver man artikler på norsk, så heter det å få skrevet ut bilder, ikke printet...

 

Jeg er på mange måter veldig enig i å bruke norske uttrykk der vi har dem, som å "skrive ut" i stedet for å "printe". Men samtidig er språket alltid i uungåelig endring og utvikling, og utsatt for ytre påvirkninger. Selv sier jeg "print" om større utskrifter, og utskrift om små (opp til a4 kanskje?). Dette er ikke noe jeg er, eller har vært veldig bevist på, men det er heller ikke uvanlig. Man snakker ofte om å "sende noe til print".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg misforsto nok. Trodde artikkelen var for "folk flest". Ingen jeg kjenner, hverken familie, venner, naboer eller kolleger har mer enn ett kamera. Likevel kan de være ivrige feriefotografer. En artikkel med overskrift "Ikke pakk det største kameraet". henvender seg selvfølgelig ikke til dem.

 

Jeg har flere kameraer, men jeg vet også hvilke kamera(er) jeg tar med meg i de ulike reiesene jeg gjør, ferie eller jobbreiser.

 

Så bra at du vet det, det betyr at du har tenkt gjennom ditt utstyrsvalg og vært bevist på ditt behov. Selv om du ikke kjenner noen utennom deg selv med mer enn ett kamera, tror jeg nok at det blant Akams faste lesere er mange fotoentusiaster som har det. Og alle som har kamera på mobilen i tillegg til et annet kamrea, har strengt tatt to.

Lenke til kommentar

Pakk gjerne det største kameraet!

 

Jeg må si meg ganske uenig med artikkelen. Hvorfor i alle dager skulle man legge det beste kameraet hjemme når man først skal på ferie og få motivene strømmende mot seg? Det beste kameraet er ikke nødvendigvis det man har med seg, her anbefaler dere faktisk å legge det hjemme! En fotonettside som anbefaler folk å ta dårligere feriebilder! :thumbdown: Hovedregelen er at store kamera gir teknisk bedre bilder enn små.

 

Det med at man skal legge stativet hjemme fordi man bare vil være bitter 5% av gangene fordi man ikke har det med høres ut som et håpløst argument. Det er nettopp for de 5% av gangene man tar det med, ikke for de 95% andre.

 

Om man prioriterer å ta det med bør være helt opp til den enkelte. Jeg synes det blir for dumt å ensidig anbefale å ikke ta det med. Den som skal reise på ferie vet nok mye bedre enn akam om det er verdt plassen og vekten for nettopp vedkommende. Det samme gjelder vurderinger om andre deler av utstyret skal få bli med. Vil noen ta med seg 20 kg fotoutstyr, versågod, jeg skal ikke rakke ned på de som velger det.

 

Ellers, feriebilder handler ikke bare om å dokumentere ferien. Det handler også om å komme til steder med motiver man ikke har hjemme. Et element av fototur. Klart man bør vurdere hvor stor plass det elementet skal få på turen, blant annet av hensyn til eventuelt reisefølge, bare ikke rakk ned på de som velger å bruke en nevneverdig del av ferien på foto. Ferie handler for mange om å dyrke interesser, la de få gjøre det!

 

At 4*8 GB (32GB) er bedre enn 64 GB er ikke nødvendigvis sant. For det første antar jeg dere mente 8*8 GB. For det andre er det viktigere å kopiere (ikke flytte) biler fra minnekortet til PC-en, nettlagringa e.l. ofte. Om det ligger 8 GB bilder fra forrige uke på 64 GB -kortet er bare en fordel. Da har man lagret bildene to plasser i stedet for én. Har man bare 8 GB-kort må man slette unna for å få ledig plass til nye bilder og dermed bare ha bildene én plass. Hva skjer da om PC-en blir stjålet fra hotellrommet eller faller i bakken? Jo, da mister man bilder.

 

Min anbefaling: Bruk gjerne flere 64 GB kort og bytt mellom de et par ganger om dagen. Kopier (ikke flytt) bildene ofte til PCen. Oppbevar minnekort og PC separat.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Jeg gikk derfor for et Panasonic FZ200 med 25-600mm og F2.8 hele veien (!) som da dekker samme brennvidde, men veier ca. 600g og er svært mye lettere og mindre på turer der jeg vil ha lett utrustning.

Panasonic FZ200 har ikke 25-600mm brennvidde. Det har 4,5-108 mm brennvidde.

 

Det har som du sier f/2,8 hele veien, men hvis du skal oversette til ff-ekvivalenter bør du være konsekvent og oversette blenderen til f/15,6 også. Så spesielt god støyytelse får du ikke sammenlignet med for eksempel det andre kamerautstyret ditt. Mer info i denne tråden.

Lenke til kommentar

Pakk gjerne det største kameraet!

 

Jeg må si meg ganske uenig med artikkelen. Hvorfor i alle dager skulle man legge det beste kameraet hjemme når man først skal på ferie og få motivene strømmende mot seg? Det beste kameraet er ikke nødvendigvis det man har med seg, her anbefaler dere faktisk å legge det hjemme! En fotonettside som anbefaler folk å ta dårligere feriebilder! :thumbdown: Hovedregelen er at store kamera gir teknisk bedre bilder enn små.

 

 

 

 

 

Hehe, dette tar jeg frem popcornet for få høre mer om :p

 

Er det endel år som har gått deg forbi ?

Lenke til kommentar

Driver akkurat og pakker til en ukes ferietur så artikkelen kom i passe tid.

Her i huset tar vi såvisst med det største kameraet. Det er ikke det aller største da. Er "bare" en D7000. I tillegg tar vi med lyssterk normalzoom og et fastobjektiv. Stativet er også med fordi vi har planer om å ta noen bilder der i faktisk trenger det.

Men, ja, kameraet kommer nok til å ligge igjen en del av gangene vi går ut. Til det har vi et mFT-kamera som også er med.

Er man over gjennomsnittet interresert i foto så ta gjerne med det største. Såfremt du kommer til å bruke det da. Så kan man ta med et lite kamera i tillegg til de gangene man ikke gidder å drasse rundt på det store. Ingen grunn til at det skal være enten eller.

Lenke til kommentar

 

Til slutt, til artikkelforfatter: Skriver man artikler på norsk, så heter det å få skrevet ut bilder, ikke printet...

 

Jeg er på mange måter veldig enig i å bruke norske uttrykk der vi har dem, som å "skrive ut" i stedet for å "printe". Men samtidig er språket alltid i uungåelig endring og utvikling, og utsatt for ytre påvirkninger. Selv sier jeg "print" om større utskrifter, og utskrift om små (opp til a4 kanskje?). Dette er ikke noe jeg er, eller har vært veldig bevist på, men det er heller ikke uvanlig. Man snakker ofte om å "sende noe til print".

Nix, man snakker ikke ofte om det :-) . Da sender man det til trykking... Å printe er ikke utvikling av språket, det er rent forfall...

Lenke til kommentar

 

 

Mobilkamera egner seg kun til MMS-hilsenbilder eller å dokumentere parkeringsbulken på bilen. Det de da sitter igjen med av minner er noen møkkabilder som i de fleste tilfellene drukner i støygraut eller med en eksponering som ikke likner grisen.

Nå er du vel litt vel negativ? Det er situasjoner der mobilbilder kan bli helt brukbare og gir mer en gode nok bilder for hvermansen. Problemet er at hvermansen ikke skjønner at det kun i godt lys at det blir brukbare bilder ...

Ja, litt :-) Men så har jeg også sett altfor mange - unnskyld uttrykket - rævva mobilbilder tatt av både venner og kolleger. Og mange av disse havner som bakgrunnsbilder på deres PC'er (i min jobb som IT-slusk ser jeg mange av disse..) og da fastholder jeg min påstand likevel. Ja, noen få klarer ved de rette forholdene å ta noenlunde brukbare mobilbilder, men det gjør såvisst ikke Hvermannsen. Og i settinger som ovennevnte bryllups- og andre anledninger er det ofte innendørsbilder som gjelder, og der vet vi hvoran belysningen er. Når grumset da er det eneste noen har fra begivenheten, ja da blir det bare dumt og trist. Med en optikk på størrelse med knappenålshoder sier det jo litt seg selv hvor "bra" det ofte blir..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...