Gå til innhold

Tre ganger så mange nordmenn bruker nå Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telles Chrome OS som linux? Det har jo blitt solgt en hel del Chromecast i Norge, samt at Chromebook har dukket opp på markedet.

 

Android regnes vel vanligvis som eget OS i sånne tellinger, men artikkelen gir ikke nok informasjon til å vite om det regnes som linux eller ikke.

Lenke til kommentar

Telles Chrome OS som linux? Det har jo blitt solgt en hel del Chromecast i Norge, samt at Chromebook har dukket opp på markedet.

 

Android regnes vel vanligvis som eget OS i sånne tellinger, men artikkelen gir ikke nok informasjon til å vite om det regnes som linux eller ikke.

 

Chromecast har ikke nettleser så vil ikke telles opp her. Chrome OS (Chromebook/Chromebox) vil telle som Linux.

 

Android er heller ikke med i disse nummerne.

 

Oppdatering: Chrome OS (Chromebooks/Chromebox) telles separat.

Endret av Aeyoun
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en vesentlig andel av dette er Chromebooks, ja. Spesielt siden veksten har vært tydeligere i forrige kvartal enn før det. Og jeg vil tro at Chromebooks vil stjele andel nesten utelukkende fra low end Windows, og ikke røre OS/X. Veldig usikker på om det kan ta andeler fra andre Linux-varianter. Og jeg ser for meg at nå som bankID/java forsvinner ut av den kollektive norske bevisstheten, så kan billige chromebooks lett vokse forbi f.eks. 10%. Helt avhengig av produktplassering på Elkjøp.

 

Hadde vært mer fornuftig om Chrome OS fikk egen linje, da det på mange måter ikke er "et fullverdig Linux", i alle fall skiller det seg vesentlig fra de andre Linux-distroene. Og de andre er fortsatt interessant å tracke uavhengig av Chrome OS. Forresten kunne jeg også tenkt meg å se dem brutt ned i tall for enkelt-distroer, men det tillater jo ikke StatCounter.

Lenke til kommentar

Oh, wait... Du kan laste ned CSV-data fra statCounter og der finner vi Chrome OS. Og Android.

 

post-19503-0-62219400-1404308399_thumb.jpg

 

Disse tallene viser IKKE en stor vekst på Chrome OS.

Derimot viser det at Android går ned fra 0.19% til 1.33% til 0%. Hvorfor? Det må være endringer i rapporteringa eller innsamlinga.

 

Jeg synes dette usikkerheter i metoden som er så store over det siste året, at man faktisk ikke kan si noe som helst.

 

Edit: skjermbilde i stedet for ødelagt tabell

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Gått fra fem til femten brukere altså

 

Statistikken viser mer enn 42 ganger flere sidevisninger fra Linux enn fra "Windows 8.1 RT".

 

Siden vi ikke kan lese ut antall unike brukere fra statistikken kan vi ikke si noe om det skyldes at de femten brukerne på Linux ser på 2,8 ganger flere sider enn den ene brukeren av RT, eller om ditt estimat er feil.

Lenke til kommentar

hysj , du må ikke si det for da kommer windows 8 mafiaen [...] og samtidig tvinger deg til bruke w8

 

 

 

Herr elg,

 

du alene er bevis godt nok for at eventuell windows 8 mafia ikke kan tvinge folk over på w8. Du hadde vært den første de ville ha tvunget over, om mulig.

 

Forøvrig tror jeg at du og jeg kommer til å like Windows 9 bedre enn Windows 8.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...