Gå til innhold

Apples CarPlay kommer til enda flere biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg savner en felles plattform hvor det er ubetydelig hvorvidt man bruker android eller iphone. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så problematisk, mtp at appene som er i bruk på telefonene praktisk talt er identiske. Maps for iphone, google maps for android.

 

Jeg ønsker ikke å havne i en situasjon hvor valget av bil får betydning for valget av telefon.

Lenke til kommentar

Jeg savner en felles plattform hvor det er ubetydelig hvorvidt man bruker android eller iphone. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så problematisk, mtp at appene som er i bruk på telefonene praktisk talt er identiske. Maps for iphone, google maps for android.

 

Jeg ønsker ikke å havne i en situasjon hvor valget av bil får betydning for valget av telefon.

 

Dette er nok løsninger som ikke krever at du har noe mobil i det hele tatt. Men de er nok ganske heftig integrert med mobilen om du skulle ønske det. Apple er ofte låst til Apple, men Google har jo generelt vært åpen med sin plattform. Regner med de lar deg bruke iPhone om du skulle ønsker det.

 

Nå er det også slik at bilprodusenten selv har veldig mye å si i implementeringen av dette, både for Android og iOS, noe som er uvanlig fra Apple sin side. Dette KAN jo bety at det er mer opp til produsenten hvor vidt ting er låst til iPhone eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg vil ikke ha slikt i bilen i det hele tatt (skjerm etc), jeg fikser heller et skikkelig feste til telefonen (f.eks. brodit).

 

Det eneste jeg kunnne tenkt meg var at bilen(e) sendte ODB2 data på en standardisert måte (blåtann) og at telefonen dro nytte av det i større grad enn kun via spesial app'er (som Torque tx).

 

Sånn litt på sikt kunne det vært kjekt at rattknapper etc kunne kontrollert telefonen. Touch er noe drit i en bil, jeg liker å ha øynene på veien.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag trådløs handsfree, som snakker med telefonen via BT. Telefonen kobler seg til bilen inne et minutt, etter at tenningen er slått på. Telefonen styres fra knappene på rattet, eller midtkonsollet, alt etter hva jeg benytter. Dette er uavhengig av jeg bruker Android eller iPhone.

 

I tillegg kunne jeg ønsket meg at telefonens GPS og kart, kunne brukes som navigering, med presentasjon på den fargeskjermen som allerede er integrert som i bilen.

Touchskjerm i bil er jeg ikke for, i bilen bør en ha fysiske knapper, med slik plassering at de kan betjenes uten å ta blikket/fokus fra trafikken.

 

Men om Google/Apple har vernet om sine markeder, så har bilbransjen gjort det samme i lange tider. Lite standardisering, før de blir tvunget til det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...