Gå til innhold

Drakes ligning (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg estimerer at en ligning basert på 7 variabler, hvor 4 av dem er TOTALT ukjente, har en 100% sannsynlighet for å komme frem til feil svar. Uansett.

Nå er ikke jeg noen kløpper i matte eller statistikk eller whatever, men det du kommer med er vel ikke sannsynlighetsberegning.

 

Drakes ligning bruker vel usannsynlig lave estimater, og leverer likevel et positivt resultat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså.. den teorien er ikke helt umulig!

Vi har per dags dato bare sett en liten brøkdel av universet!

Tro hvis det stemmer, og at kanskje våre kjære "aliens" sitter å følger med på oss også og stiller de samme spørsmålene som det vi gjør!

Men jeg ville påstått at vi ikke vil kunne komme i kontakt med noe utenomjordisk liv enda.. .... .... .... kanskje om 100 år eller noe sånt, hvis ikke Jorda går under før den tid!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Radiosignaler går lett tapt (Path loss) eller blir overdøvet av andre naturlige lydkilder.

 

Enhver annen avansert sivilisasjon vet dette. Så vi bør se etter korte laserglimt.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Radiosignaler går lett tapt (Path loss) eller blir overdøvet av andre naturlige lydkilder.

 

Enhver annen avansert sivilisasjon vet dette. Så vi bør se etter korte laserglimt.

 

Stemmer det, at det er mye forstyrrelser og signaltap over tid/strekning. Men husk at radiosignaler er elektromagnetisk stråling (samme som synlig lys), og er upåvirket av lydkilder ;P

Lenke til kommentar

 

kanskje om 100 år eller noe sånt, hvis ikke Jorda går under før den tid!

Kanskje vi plukker opp noen signal iløp av 100 år, men komme i kontakt tror jeg nok tar betydlig mye lenger.

 

Etter 5000 år, kanskje?

 

 

Ja, en dialog er ganske mye verre..

 

Elektromagnetisk stråling (fotoner) beveger seg med en hastighet på ca 300.000.000 m/s, og lysår er en måleenhet for avstand i denne sammenhengen. Ett lysår er avstanden et foton med denne farten tilbakelegger i løpet av ett år. Dvs antall sekunder per år (ca 31,5 millioner) * lysfart:

 

299.792.458 m/s * 31.536.000 s = 9.450.000.000.000 km (omtrentlig). Altså 1 lysår = 9,45 billioner kilometer.

 

Nærmeste nabostjerne er ca 4,2 lysår unna. Dvs at kommunikasjon med noen der vil ta minst 4,2 år hver vei - altså 8,4 år fra du sender en melding til du mottar svar.

 

Galaksen vår er mellom 100.000 - 120.000 lysår i diameter, så i beste fall går det et par istider før man får svar fra andre enden...

 

Litt depressiv tanke, men dessverre kjenner man i dag ikke til noe som kan overgå lyshastigheten - så med mindre det skjer noen revolusjonerende oppdagelser innen kvantefysikk så er dette en slags universell maksimumhastighet. For de som syntes dette er spennende, så er Einsteins relativitetsteorier veldig interessant lesing :)

 

Og for å sette det hele litt i perspektiv: det finnes minst like mange galakser der ute som det finnes stjerner i vår egen galakse. Andromedagalaksen, som er den nærmeste, er omtrent 2,5 millioner lysår unna. Det tilsvarer 23.600.000.000.000.000.000 km (23,6 trillioner kilometer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette en hardware.no-artikkel? Greit, jeg skal ikke klage. Den er interessant. :)

 

Drakes ligning tar utgangspunkt i intergalaktisk kommuniserende intelligente vesner. Hvor smart er det egentlig å kringkaste intergalaktisk at dette er en planet det går an å leve på? Sånn i tilfelle noen som er på desperat jakt etter levbare planeter skal kunne reise dit og ødelegge det hele med livsformer og sykdommer som tar livet av de som bor der. Jeg mener ligninga er selvmotsigende. Smarte vesener kringkaster ikke sin eksistens. Det innbyr bare til trøbbel.

 

Det hadde vært mye mer interessant med andre ligninger for liv utenfor jorda:

- Sannsynligheten for helt enkle livsformer i vårt solsystem

- Sannsynligheten for helt enkle livsformer innenfor 100 lysår avstand

- Sannsynligheten for helt enkle livsformer i vår galakse

- Sannsynligheten for utviklede livsformer (flercellede) i vår galakse

- Sannsynligheten for avanserte livsformer (dyr) i vår galakse

Lenke til kommentar

Om man vil kommunisere med aliens så er det "bare" å spise nok sopp av riktig type. :eek:

 

Husk å ikke stritte imot, det kjennes kanskje ut som du dør men det har du bare godt av til slutt. :)

Som de sier i Hitckhikers Guide to the Galaxy: Don't panic! Dyp pust nå... Aaaoommmgaarghlrabarbra!

 

En regel til: Om du friker ut og tror du har fått i deg for mye, da har du ikke fått i deg for mye. ;)

 

Og les deg opp på forhånd om hvordan fallskjermsystemet fungerer før du hopper ut av flyet.

Det er guider til slikt som gjør deg langt bedre rustet. Erowid org er en fin kilde til kunnskap...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette en hardware.no-artikkel? Greit, jeg skal ikke klage. Den er interessant. :)

 

Drakes ligning tar utgangspunkt i intergalaktisk kommuniserende intelligente vesner. Hvor smart er det egentlig å kringkaste intergalaktisk at dette er en planet det går an å leve på? Sånn i tilfelle noen som er på desperat jakt etter levbare planeter skal kunne reise dit og ødelegge det hele med livsformer og sykdommer som tar livet av de som bor der. Jeg mener ligninga er selvmotsigende. Smarte vesener kringkaster ikke sin eksistens. Det innbyr bare til trøbbel.

 

Det hadde vært mye mer interessant med andre ligninger for liv utenfor jorda:

- Sannsynligheten for helt enkle livsformer i vårt solsystem

- Sannsynligheten for helt enkle livsformer innenfor 100 lysår avstand

- Sannsynligheten for helt enkle livsformer i vår galakse

- Sannsynligheten for utviklede livsformer (flercellede) i vår galakse

- Sannsynligheten for avanserte livsformer (dyr) i vår galakse

 

Du mener vel i så fall intragalaktisk? :)

Lenke til kommentar

Er personlig veldig usikker på om det faktisk fins intelligens liv her på jorda jeg... spesielt når jeg leser aviser eller ser på nyheter, for det virker som om griskheten til enkelte er så stor at intelligensen i samfunnet ender under 100 i gjennomsnitt..

 

For det er jo ikke som om vi gjør relativt mange ting for å forsikre oss om at det ikke er en fremtid i vente for våre barns barn... eller ?

Lenke til kommentar

Radiosignaler går lett tapt (Path loss) eller blir overdøvet av andre naturlige lydkilder.

 

Enhver annen avansert sivilisasjon vet dette. Så vi bør se etter korte laserglimt.

 

Sender du ut et laserlys langt nok unna (vi snakker i denne situasjonen om tid) så ender laserlyset opp som radiostråling uansett. ;)

 

Noe som blant annet er grunnen til at ikke nattehimmelen er dekket av lys fra fjerne galakser. For elektromagnetiske bølger strekker seg men ekspansjonen av universet.

 

Og det er da slik at lavfrekvente bølger ikke absorberes like rett som høyfrekvente. Litt etter materialet å dømme, selv om tapet ikke er særlig voldsomt med den lave tettheten av vanlig materie mellom stjerner og galakser.

 

Men laser kan nok kanskje skytes i en mer rett vinkel. Slik at strålen ikke blir like spredd ut i verdensrommet. Men igjen, laser er faktisk en av få frekvenser som er synlige for det blåtte øyet, og er følgelig det spekteret vi allerede dekker best. Så å ha eget utstyr for å detektere lasere er nok bortkastet. Da fokuserer du heller på andre frekvenser vi ikke naturlig kan føle/se.

Lenke til kommentar

Er personlig veldig usikker på om det faktisk fins intelligens liv her på jorda jeg... spesielt når jeg leser aviser eller ser på nyheter, for det virker som om griskheten til enkelte er så stor at intelligensen i samfunnet ender under 100 i gjennomsnitt..

 

For det er jo ikke som om vi gjør relativt mange ting for å forsikre oss om at det ikke er en fremtid i vente for våre barns barn... eller ?

Gjennomsnitts IQen er, har alltid vært, og vil alltid være 100 på verdensbasis. Sist jeg sjekket var den 99 i Norge.

Lenke til kommentar

Millioner / milliarder av stjerner kun i vår egen galakse.
Det finnes milliarder av galakse der ute, så sannsynlighet for liv utenfor vår eget jord er så stort at du kan ikke fatte det. Hva får deg til å tro vi er alene?

Man trenger da ikke andres "godkjenning" på at JA vi er ikke alene.
Det er DU som styrer ditt eget liv, ingen som styrer ditt. (skjønt at de fleste lar seg bli blir styrt ved å ha et eller annet form for tilnærmelse for å bekrefte ditt tro)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...