Gå til innhold

TEST: Panasonic TX-55AS750


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gadd ikke lese lenger enn til paragrafen der dere sier at TV-en er treg i bruk. Er det noe jeg ikke kan fordra i elektronikk med grafiske brukergrensesnitt så er det at de er trege. Jeg banner hver eneste gang jeg bruker HD-PVR-dekoderen fra Canal Digital. 1990 called. They want their hardware back! :thumbdown:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flat-tv skal henge høyt på veggen. Da blir det knotete å koble av og på de rette kablene.

 

Hvor ofte kobler du på og av kabler? Personlig gjør jeg det under montering ,og aldri siden, det viktige blir dermed hvordan det ser ut, med uttak bak kan jeg i sin helhet skjule kabelen, og du får vinkler til HDMI-kabler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gir ærlig talt faen i hvor tynn TVene er. Stapp de helt full med teknologi så jeg får det beste bildet og raskest mulig grensesnitt. Den skal enten stå på en benk eller henge på veggen. Det er ikke slik at jeg skal bære den rundt med meg.

 

Og nei, selv om det er litt tykkelse på TVer, så kan de fortsatt være fine. Sjeldent at man ser på siden eller baksiden av den uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Flat-tv skal henge høyt på veggen. Da blir det knotete å koble av og på de rette kablene.

 

Hvor ofte kobler du på og av kabler? Personlig gjør jeg det under montering ,og aldri siden, det viktige blir dermed hvordan det ser ut, med uttak bak kan jeg i sin helhet skjule kabelen, og du får vinkler til HDMI-kabler.

 

AtW

 

 

Jeg kobler til og fra forskjellig utstyr hele tiden. Kamera, PC, laptop, konsoll, Blu Ray spiller, minnestikker, høytalere etc.

 

 

 

Flat-tv skal henge høyt på veggen. Da blir det knotete å koble av og på de rette kablene.

Flat TV skal IKKE henge høyt på veggen

Når du ser på TVn så skal du enten se rett fram eller nedover

Må du se oppover så får du feil bilde og ødelegger nakken

 

 

Når jeg lener meg tilbake i lenestolen eller legger meg ned på sofaen, så skal jeg se opp på tv'en. Nakkebrudd får jeg om jeg skal tvinge hodet og øyene ned for å se på tv'en. Jeg gremmes hver gang jeg er hjemme hos noen som ikke vet hva de driver på med å bare har slengt tv'en på en liten støtte nede på golvet eller veggreolen. TV'en skal henges på veggen ca. 1.5 meter opp. Da er den perfekt stilt.

 

flat_screen_wall_hung-283x406.jpg

 

hgtv-24-sh14-great-room_h_lg.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kobler til og fra forskjellig utstyr hele tiden. Kamera, PC, laptop, konsoll, Blu Ray spiller, minnestikker, høytalere etc.

Hvis alle de dingsene blir koblet inn og ut hele tiden høres det først og frem ut som at du trenger flere HDMI-porter. En moderne hjemmekinoreceiver har ofte flust av slike og mikser dem inn i én kabel til TVen. Da kan du også fikse skikkelige høyttalere i samme slengen.

Når alle stasjonære enheter har fått sin plass i receiveren, kan du ha én fri kabel liggende som brukes til løse ting som kamera og laptop. Minnepinner skjønner jeg at kan være utfordrende hvis USB-portene er bakpå, men jeg trodde USB stort sett ble puttet på siden av TVen slik som på PC-skjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjedde med baklyste TVer?

 

Finnes jo bare kantlys TVer på markedet i dag fordi alle konkurerrer om å være tynnest..

 

Det er noe av det, men det er også mye dyrere å lage lys bak hele (Flere LED punkter). De produsentene som fotsatt har bakbelyste TVer (Philips og Sony), har dette på sine topp TVer. (tror Sony droppet dette på siste generason).

 

Så lenge lysfordelingsplaten bak fungerer som den skal, så er ikke forskjellen på side montert og bakmontert så stor. Forskjellen kommer når de styrer det bakmonterte i forskjellige soner.

 

Det er ikke bare moro med bakmontert LED som er sone basert heller. Har dette selv, og en eller annen komponent funker ikke som den skal, og dermed ødelegger bildet mer. Det hjelper heller ikke med garanti, da søpple firmaet som Philips bruker til å reparere TVer ikke greier å se feilen, og dermed ikke kan fikse noe. Samt at TVen kommer med ødelagt tilbake fra dem enn når jeg sendte den inn (skjedd 2 ganger). Det er irriternde når valget av ny TV, kommer ned til hvilke verksted de bruker hvis man er uheldig å må på veksted, slik jeg må gjøre neste gang. (Blir nok Sony da, siden jeg aldri har hatt problemer med TVer fra dem)

Lenke til kommentar

 

Flat-tv skal henge høyt på veggen. Da blir det knotete å koble av og på de rette kablene.

 

Flat TV skal IKKE henge høyt på veggen

Når du ser på TVn så skal du enten se rett fram eller nedover

Må du se oppover så får du feil bilde og ødelegger nakken

Om man ser like mange grader opp eller ned på en TV blir det samme for bilde kvaliteten, og henger den høyere enn rett frem, så er det bedre for oss som har recleiner stol eller sofa.

 

Men bør være så rett frem som mulig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Flat-tv skal henge høyt på veggen. Da blir det knotete å koble av og på de rette kablene.

Hvor ofte kobler du på og av kabler? Personlig gjør jeg det under montering ,og aldri siden, det viktige blir dermed hvordan det ser ut, med uttak bak kan jeg i sin helhet skjule kabelen, og du får vinkler til HDMI-kabler.

 

AtW

Jeg kobler til og fra forskjellig utstyr hele tiden. Kamera, PC, laptop, konsoll, Blu Ray spiller, minnestikker, høytalere etc.

 

 

Flat-tv skal henge høyt på veggen. Da blir det knotete å koble av og på de rette kablene.

Flat TV skal IKKE henge høyt på veggen

Når du ser på TVn så skal du enten se rett fram eller nedover

Må du se oppover så får du feil bilde og ødelegger nakken

Når jeg lener meg tilbake i lenestolen eller legger meg ned på sofaen, så skal jeg se opp på tv'en. Nakkebrudd får jeg om jeg skal tvinge hodet og øyene ned for å se på tv'en. Jeg gremmes hver gang jeg er hjemme hos noen som ikke vet hva de driver på med å bare har slengt tv'en på en liten støtte nede på golvet eller veggreolen. TV'en skal henges på veggen ca. 1.5 meter opp. Da er den perfekt stilt.

 

flat_screen_wall_hung-283x406.jpg

 

hgtv-24-sh14-great-room_h_lg.jpg

Alle bildene du viser til er gode eksempler på feil opphengt tv. TV'n skal henge slik at du ser rett på midten av tvn. Dersom du foretrekker å ligge slik at du nesten ser opp i taket må du henge TV'n høyt og tilte den nedover for å få optimal bildekvalitet.

 

Poenget med å se midt på tv'n er at det er dette apparatet er laget til og det er den vinkelen som gir best bildekvalitet. Man skal nemlig helst ikke se på tvn med vinkel.

 

Du kan lese mer om temaet på avforum:

http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/956419-optimum-screen-size-height-placement-lcd-tv.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er trist. Nok en gang flopper LCD/LED på bildekvaliteten. Jeg bryr meg ikke om smart tv funksjoner, lyd , trekt bruker grensesnitt, blablabla...jeg vil ha bildekvalitet. Plasma er fortsatt den eneste teknologien som gjør dette tilfredsstillende og det gjør dette tragisk. Jeg hadde håpet Panasonic fant plass til en liten "high-end" avdeling med plasma skjermer for oss som setter bildekvaliteten øverst. Jeg lot tvilen komme dem tilgode da Panasonic sjefen sa at de ikke skulle gjøre kompromi på bilde kvaliteten da de gikk bort fra plasma, men så kommer dette.

Jeg håper det startes en krone rulling for å få Pioneer Kuro tilbake. Fortsatt den eneste TV jeg orker å se på, nå henvist til bruktmarkeder og ugle sett for mangel av "smart-tv" funksjoner er de fortsatt den ultimate skjermen for alle som kjøper TV for bilde sin skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktigste er uansett at selve panelet på TVen er bra. Hvis resten av TVen ser ut som et "makkverk" som følge av at de har konsentrert om å få bra bilde og i tillegg kuttet ut Smart-TV funksjoner og annet møkk som de aldri kommer til å få til bra uansett (Koble TVen til PCen, beste Smart-TV funksjonen!) så er jeg fornøyd hvertfall.

 

Hva angår tilkoblinger, alternativer under, på siden eller som man kunne på de litt eldre modellene, et lite innhuk bak TVen, et søkk om du vil, såpass dypt at vinklede kontakter får plass. Men dagens TVer skal jo være som papir på veggen så det blir ikke plass til slikt.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er hvor fordømt opptatt folk er at ramma skal være tynn, hører "ofte" kommentarer omkring det på A656en min. Men for fankern, TVen er jo bra... ramma er noe man driter i. Bra panel, minimum fiksfakseri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...