Gå til innhold

Nye Android L er allerede «rootet»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, altså.. Nå er d no litt forskjell på å "roote" ein android, å å "jailbrake" ein iphone..

 

kort.. apple gjør "alt dem kan", for å prøve å stoppe folk te å klare å jailbrake ein iPhone.. men Android, kunne nesten itte brydd seg mindre.. Noen produsenter teåmed hjelper deg/oppfordrer deg til å gjøre det.. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Root-tilgang er like fullt et stort mysterium for mange. Selv om jeg vet hva Root er under Linux/UNIX så betyr det ikke at jeg har begitt meg inn på Root-terrenget under Android riktig enda. Så lær oss gjerne mer, om dere gidder HW.no

Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at root-tilgang ikke skal ære lett å få til. Den viktigste er vel at det det er et potensielt gigantisk sikkerhetsproblem, spesielt for de som ikke helt vet hva de holder på med, eller er ukritiske. I tillegg er nok muligheten for at en ukyndig bruker ender opp med en telefon som ikke vil starte pga manglende systrmfiler en faktor.

Jeg vil også mene at for et overveldende flertall av kundene er root verken noe de har, eller skal ha, noe forhold til.

Lenke til kommentar

Root er ikke så mye mer enn å være "administrator" over telefonen sin.

 

Litt sånn som på en Windows maskin som lar deg installere hva du selv vil, du kan slette en systemfil om du vil og PC-en slutter virke, likevel har ikke folk problemer med og anbefale mindre teknisk personer en Windows maskin, men snakker om root som det "hacker" verktøyet.

 

Syntes root gir litt kreativ frihet til og utforske og lage sine egne løsinger på ting som kanskje ikke produsenten selv har lagt til rette for.

Lenke til kommentar

Vel, hvis hvermansen uten sneversynt av teknisk innsikt og kritisk ikke hadde hatt noen administratorrettigheter på Windows maskinene sine, hadde verden vært et MYE bedre sted for de som må rydde opp etter dem. Litt lei av den klassiske "ehh, jeg fikk beskjed om at jeg har virus, så jeg trykket sånn og slik og nå vil ikke pcen starte". ?

Admintilgang er ikke noe man bør ha når man ikke har et minimum av forståelse for hva man holder på med.

Lenke til kommentar

Akkurat som i den virkelige verden så lærer man av og utforske og feile.

 

Husker f.eks når jeg var liten og syntes alt av filer som lå og slang rundt i system mappene på pc var så rotete, så jeg samlet de i ei mappe. Det var ikke spesielt lurt, men jeg lærte mye når jeg måtte forsøke få den til å virke igjen av hvordan maskinen min fungerte, og hvordan man får den til og virke igjen.

 

Windows hadde nok heller ikke vært mye brukt i dag om man ikke fikk være administrator over sin egen maskin, ei heller ville vi nok hatt så mange av dagens ungdom som vokser opp med god teknisk forståelse av hvordan datasystemer fungerer.

 

Ting går som regel ikke så galt, er alltid en måte og fikse ting på, så la folk gjøre litt feil også.

 

:)

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

For all del, de som har interesse for slikt må gjerne holde på, men det er et stykke derfra til å gjøre det så enkelt å få adnintilgang at selv tante Olga på Toten kan klare det ved et uhell.

Hvis man ikke klarer å følge, og forstå, guidene som finnes for å få root-tilgang ad ymse exploits som finnes i dag, er man ikke savvy nok til å bruke det helker. Da har man heller ikke noe bruk for det.

Ellers er det nevnte sikkerhetsproblematikk som gjør at root ikke er noe man vil at alle skal ha.

Lenke til kommentar

Absolutt :)

 

Folk flest trenger (dessverre(?)) litt rammer og regler å forholde seg til.

 

Så er helt enig i at det ikke skal være så enkelt at man blir sendt til en nettside og plutselig sitter med root tilgang uten at man omtrent er klar over det. Det ville også vært for enkelt for folk med feile hensikter å kunne utnytte da mye av problemet med root er at det enkelt kan overstyre telefonen sikkerhetsmekanismer, og det er ikke for alle.

 

Men jeg er veldig glad for at muligheten er der, selv om jeg ikke rooter telefonen min for behov, men for min egen nysgjerrighet av hva man kan få den til og gjøre, som den ikke gjør ut av esken.

 

Man må la folk leke med teknologien også, men da selvsagt på eget ansvar og regning.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...