Gå til innhold

Vannkraft i elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis poenget er at man lager strøm ved å pumpe vann gjennom mikrokanaler, hvordan tror dere at man får pumpa til å gå ? Lykkeønskninger ? Beklager tonen, men dette er et batteri, på samme måte som en brenselscelle fungerer som et batteri (eller har samme funksjon som et batteri har i dagens enheter). Strengt tatt er det ikke vannet som lager elektrisiteten i et vannkraftverk heller, det er fallet som vannet gjør som fører til at det kan drive en turbin som lager strøm.

 

Men for all del, dette ser meget spennende ut som en ny kilde til kraft i små mobile pakninger.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Ja, noen tuller her. Ser ikke samenhengen til store kraftverk. Og har aldri hørt om 10 V strøm før. Hvis det er 10 amp. strøm eller 10 W (V * amp.) effekt det er snakk om så er det et oppsiktsvekkende resultat. Men hvis det er 10 V spenning det er snakk om så kan det vere langt frem, for jeg får adskillig mer ved bare å gre håret (Det som er igjen :D ).

Lenke til kommentar
Ja, noen tuller her. Ser ikke samenhengen til store kraftverk. Og har aldri hørt om 10 V strøm før. Hvis det er 10 amp. strøm eller 10 W (V * amp.) effekt det er snakk om så er det et oppsiktsvekkende resultat. Men hvis det er 10 V spenning det er snakk om så kan det vere langt frem, for jeg får adskillig mer ved bare å gre håret (Det som er igjen :D ).

 

Hehe, vel, det er jo snakk om kontinuerlig spenning da, ikke en liten morognist. ;)

 

Interessant tema, men jeg tror enda jeg holder en knapp på atomkraft. :D

Lenke til kommentar

Hvis poenget er at man lager strøm ved å pumpe vann gjennom mikrokanaler, hvordan tror dere at man får pumpa til å gå ?

 

En måte å pumpe vannet gjennom er med et trykk-kammer fylt med vann der det foregår en reaksjon som danner gass ( av vannet?) og demed et trykk som presser vannet ut gjennom de tynne rørene.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer mest på, hvordan vil dette takle kulde? :D

Microvann fryser vel ikke.......men "fra spøk til revolver" som ´n sa...

Vi har noe som heter osmose og osmotisk trykk. Det er den mekanismen som får et kisebær til å sprekke når det legges i vann. Det var for en tid tilbale snakk om et prosjekt (var det på Sundalsøra ?) der man skulle utnytte osmotisk trykk mellom ferskvann og saltvann til å drive turbiner. ...ehh husker ikke hvordan dette gjekk, men kanskje andre vet noe.... :roll:

Så "intet er nytt under solen".

Lenke til kommentar
i artikkelen stod det: "Dette skal være den første nye metoden for å generere elektrisitet på over 150 år"

 

hadde de atomkraft for 150 år siden?

 

Det er ikke den kjernefysiske reaksjonen i seg selv som genererer elektrisisteten i et atomkraftverk - varmen fra kjernereaksjonen varmer opp vann i et lukket system som videre varmer opp vann i et system nr. 2. Trykket som skapes her driver turbinene som igjen driver generatorene som skaper elektrisiteten...

 

figure5.jpg

Lenke til kommentar
i artikkelen stod det: "Dette skal være den første nye metoden for å generere elektrisitet på over 150 år"

 

hadde de atomkraft for 150 år siden?

 

"Når en leder føres gjennom et magnetfelt genereres (dannes) en EMK (elektromotorisk kraft)"

Koke damp til turbiner på atomkraft er noe annet.

Calm kom med innlegg mens jeg skrev, men jeg tror vi mener det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...