Gå til innhold

TEST: ASRock FM2A88M Extreme 4+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånnt system er helt ok til alt annet en videoredigering og spilling av raske spill.

Oppgaver som oppdatering og vedlikehold av SSD går like tregt på denne som på mitt raskere system. Legger merke til prosessoraktiviteten på denne når 80%, men på mitt raske system når den bare 9% ved samme oppgaver og er omtrent samme tid (har ikke målt).

Trege internettsider er like trege på begge systemer og TV-bruk går akkurat like bra.

HK+Prosessor+minne=1100. SSD kommer i tillegg, men en gammel HDD kan seff brukes.

Så må en jo ha et power da. Jeg valgte et micro som ikke er større enn ATX-pluggen og benytter utvendig strømforsyning av laptoptypen en jo også kan ha liggende.

Altså under 2000 for en helt fin Pc for de vanligste oppgavene. Jeg bruker den på TV og kjører Ubuntu, men går helt fint om en vil koste på en Windows.

Synes det blir helt feil av redaksjonen å sammenlikne denne med systemer som er 2-4 ganger så dyre og som er rent overkill for slike bruksområder.

Denne funker bare fint.

Lenke til kommentar

Hovedkortet ser greit nok ut, men problemer er at det ikke finnes gode CPUer å montere på det. Et socket 1150-hovedkort i samme prisklasse vil uansett være et bedre valg. Det hjelper lite at AMDs APUer er noe kraftigere enn Intel i noen spill når forskjellen ikke er stor nok til at det betyr noe.

Eksempel:

Den som trenger lav GPU-ytelse og CPU-ytelse, filserver osv.: Celeron

Den som trenger lav GPU-ytelse og litt CPU-ytelse: Pentium

Den som trenger GPU-ytelse til lett spilling: Pentium + billig skjermkort

Den som trenger mediesenter med god videoytelse: Celeron/Pentium + billig Nvidia-skjermkort

Den som trenger en normalt god arbeidsmaskin: i5+

Dessverre finnes det ikke bruksområder hvor AMD tilbyr bedre valg for stasjonære maskiner.

 

Det eneste hypotetiske bruksområdet hvor en APU vil være et bedre valg vil være for noen som trenger ørlite mer GPU-ytelse enn Intels og noen hundrelapper til skjermkort er uaktuelt, og hvor effektforbruk, varme og CPU-ytelse er totalt irrelevant.

 

Sånnt system er helt ok til alt annet en videoredigering og spilling av raske spill.

Oppgaver som oppdatering og vedlikehold av SSD går like tregt på denne som på mitt raskere system. Legger merke til prosessoraktiviteten på denne når 80%, men på mitt raske system når den bare 9% ved samme oppgaver og er omtrent samme tid (har ikke målt).

Trege internettsider er like trege på begge systemer og TV-bruk går akkurat like bra.

HK+Prosessor+minne=1100. SSD kommer i tillegg, men en gammel HDD kan seff brukes.

Så må en jo ha et power da. Jeg valgte et micro som ikke er større enn ATX-pluggen og benytter utvendig strømforsyning av laptoptypen en jo også kan ha liggende.

Altså under 2000 for en helt fin Pc for de vanligste oppgavene. Jeg bruker den på TV og kjører Ubuntu, men går helt fint om en vil koste på en Windows.

Synes det blir helt feil av redaksjonen å sammenlikne denne med systemer som er 2-4 ganger så dyre og som er rent overkill for slike bruksområder.

Denne funker bare fint.

Det er stor merkbar ytelseforskjell på slike APUer og en i5 med fire kjerner. Du skal ikke ha mange nettsider og kontorprogrammer oppe før en APU blir for tregt. Jeg ville aldri brukt noe svakere enn en i5 ~3GHz i en maskin for arbeid, skolearbeid, hjemmekontor eller lignende.

 

Interessant. Jeg har begynt å vurdere muligheten for en billig media/fil/backup-boks, og det her ser svært lovende ut.

Da skal du se på en Celeron eller Pentium, så får du en stille og fin boks.
Lenke til kommentar

Måtte AMD finne igjen til sine høyglans-dager. Omkring AMD Athlon-tider og rett etter. Men, jeg har mine tvil. Det kan gå mange år før både økonomi og satsningsvilje kommer dit. Også kan Intel hele tiden forsøke å ligge hestehoder foran, så noen enkel oppgave skal det ikke bli.

 

Jeg er for en gangs skyld enig. Velg heller en billig Intel-løsning her og nå i dag, om det i det hele tatt er riktig tid for innkjøp.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...