Gå til innhold

Her er et byggesett som gjør bilen nesten selvkjørende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Would not trust with life.

 

Er menneskehjernen mer å stole på da? Gjelder å velge det med minst risiko. En apekatt som påstår at "jeg kjører ALLTID forsiktig, det er de andre som ikke kan kjøre" er ikke helt til å stole på, selv om det som regel går greit. Ja, det inkluderer meg, deg og alle andre. De fleste på veien er mennesker og slike vesener er som kjent ikke helt til å stole på.

 

Mye mer latens på sensorene som er koblet til menneskehjernen. Det du ser er ikke det som skjer akuratt nå, selv om det virker slik. Du er allerede flere meter nedover motorveien før hjernen din har mottatt og tolket bildet av hvordan det så ut for litt siden. Man kjører egentlig i blinde når man tenker på det. Og det vi ser er jo i grunn bare en hallusinasjon tegnet opp av hjernen vår, løselig basert på signalene vi får fra sanseorganene. Elektriske impulser tolket og filtrert av hjernen din...

 

En datamaskin derimot oppfatter verden i slow motion. Den rekker å gjøre mange millioner operasjoner i den tiden det tar for bilen å kollidere med noe. Den kan stramme setebeltet, sende nødmelding, slippe opp gassen og bremse ned på optimalt vis før de inne i bilen engang har fått med seg at de er femti millisekunder fra å kræsje med den møtende bilen som plutselig dro ut i motsatt kjørebane. Har den direkte kontroll over bilen så kan den tilogmed beregne og foreta unnamanøvre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Would not trust with life.

Er menneskehjernen mer å stole på da? Gjelder å velge det med minst risiko. En apekatt som påstår at "jeg kjører ALLTID forsiktig, det er de andre som ikke kan kjøre" er ikke helt til å stole på, selv om det som regel går greit. Ja, det inkluderer meg, deg og alle andre. De fleste på veien er mennesker og slike vesener er som kjent ikke helt til å stole på.

 

Mye mer latens på sensorene som er koblet til menneskehjernen. Det du ser er ikke det som skjer akuratt nå, selv om det virker slik. Du er allerede flere meter nedover motorveien før hjernen din har mottatt og tolket bildet av hvordan det så ut for litt siden. Man kjører egentlig i blinde når man tenker på det. Og det vi ser er jo i grunn bare en hallusinasjon tegnet opp av hjernen vår, løselig basert på signalene vi får fra sanseorganene. Elektriske impulser tolket og filtrert av hjernen din...

 

En datamaskin derimot oppfatter verden i slow motion. Den rekker å gjøre mange millioner operasjoner i den tiden det tar for bilen å kollidere med noe. Den kan stramme setebeltet, sende nødmelding, slippe opp gassen og bremse ned på optimalt vis før de inne i bilen engang har fått med seg at de er femti millisekunder fra å kræsje med den møtende bilen som plutselig dro ut i motsatt kjørebane. Har den direkte kontroll over bilen så kan den tilogmed beregne og foreta unnamanøvre.

 

Slutt å legg ord i munnen på meg! Stråmenn kan du faen ta meg slåss med på egen hånd, ikke bland meg inn!

Lenke til kommentar

Slutt å legg ord i munnen på meg! Stråmenn kan du f**n ta meg slåss med på egen hånd, ikke bland meg inn!

 

Sier som HAL i 2001: "I can see you're really upset about this. I honestly think you ought to sit down calmly, take a stress pill and think things over." Du skrev bare fem ord, det er ikke nok strå til en hel stråmann. Det jeg skrev var mine meninger, ikke dine eller stråmannen din sine. :)
Lenke til kommentar

Når jeg ser på innlegget ditt nå, så skjønner jeg at du mente det første spørsmålet til meg, og brukte det som et utgangspunkt for en videre tankerekke. Det er selvsagt helt greit, men måten du siterer meg på gjør at det ser ut som om du snakker direkte til meg, og "forklarer" meg masse dritt som jeg ikke bryr meg det minste om! Med andre ord: Du er uenig i det jeg sier, og begynner å forklare meg hvorfor jeg tar feil. Og med tanke på det lille jeg skrev, så følte jeg ikke at jeg fortjente den behandlingen!

 

Jeg tar på meg feilen for misforståelsen, men tenk deg godt om når du siterer folk i fremtiden! Det hadde vært nok med to linjeskift etter den første setningen, så hadde det kommet frem som at det første spørsmålet var til meg, og resten var en generell tanke om måten hjernen fungerer på, som ikke direkte har noe med meg å gjøre, men som dreier seg om artikkelen. Jeg regner med det var intensjonen?

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...