Gå til innhold

TEST: Intel Core i7 4790K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naturlig oppfølger til forrige CPU. Dette er "same, same" og kun interessant for de som skal kjøpe og ikke har. Det er marginal forbedring, og artikkelen kunne i praksis vært på et avsnitt.

Det er vel viktig med "klikk" på flste mulig sider på hw.no slik at inntektene er sikret.

Denne CPU har 2,8% bedre intern klokkefrekvens. Når du setter dette opp mot alt det eksterne som denne skal jobbe mot, så sier det selv at dette ikke har noen relevans. Denne utgivelsen er bare Intels måte å gjøre seg interessant på. Et skuebrød!

Denne er det samme som den forgående, bare klokket litt opp. For de som allerede har k-utgaven er det ingen forskjell i praksis

Det skjer ikke noe spennende tidligst når "Broadwell" kommer. Da tipper jeg at det meste er interessant er for de som har faktiske energireduksjonsbehov. Altså bærbart utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt kjedelig at dere ikke tar med litt eldre cpuer. Som f.eks topp modellene til de forrige generasjonene. 1x i7-2xxx 1x i7-3000 bare for sammenligning og kanskje enda eldre. Folk som allerede har i7-4xxx vil neppe oppgrade igjen og ellers er man nødt til å følge veldig med og ha flere tester for å se forbedringen.

Jau sku også ha likt og sett litt eldre cpu på testen. Har selv en i7-2600k, og har ikke hatt behov for å oppgradere når jeg så ikke noe forbedringer på de cpu`ene som kom etter min.

Lenke til kommentar

Bare som et sammenligningsgrunnlag kan jeg jo hive inn data fra maskinen min og sammenligne med denne testen, så er det noen tall iallefall.

Maskinen min er en i7 920 D0, HT er slått AV, 19x200MHz (3.8GHz), DDR3-1600 9-9-9-24 CR2, samme skjermkort som i testen. (maskinen er luftkjølt, så ingenting ekstremt med denne nå 5 år gamle maskinen)

Legger inn data slik: 4770K fra testen - Mine data

Aida64 - Minne:
Read: 31822 - 26702
Write: 33473 - 20326
Copy: 31984 - 29205

Latency: 48.1ns - 54.7ns

Aida64 - CPU
AES: 19076 - 788 (mangler instruksjonene....)

Noen ekstra CPU tester fra Aida64, slik at folk kan sammenligne

Queen: 31813

PhotoWorxx: 15675

Aida64 - FPU
VP8 - 5603

Cinebench:

CPU: 9.1 - 5.12 (uten HT vel og merke)
OpenGL: 34.61 fps

 

 

På spill kan jeg ikke direkte teste opp mot, da jeg ikke har spillene som det er testet med, syntetiske tester i spill er det heller ikke gjort i testen. Jeg kan hoste opp noen om folk etterspør, nå er det natta :p

Min konklusjon: til spesialiserte ting, så merker man nok stor forskjell fra 1.gen i7 til 4.gen, men i spilling så duger det fint enda (BF4 i 1200p på high++ i finfin flyt)
Bring on skylake/cannonlake, så skal jeg legge igjen noen kroner igjen :)

Lenke til kommentar

Det er litt kjedelig at dere ikke tar med litt eldre cpuer. Som f.eks topp modellene til de forrige generasjonene. 1x i7-2xxx 1x i7-3000 bare for sammenligning og kanskje enda eldre. Folk som allerede har i7-4xxx vil neppe oppgrade igjen og ellers er man nødt til å følge veldig med og ha flere tester for å se forbedringen.

Enig. Skulle gjerne sett 3770K, 2700K og 2600K med. Kanskje også noe ennå eldre. Det er sjeldent å finne oppdaterte ytelsetester med nye drivere, nyeste programvare etc på eldre maskinvare. Ofte er det store forbedringer som neglisjeres fordi det er "utgått". Da får de som sitter med sånt utstyr falske forventninger til hvor mye bedre ny maskinvare er.

 

Ellers så finnes det flere interessante overklokkbare småbrødre: i5- 4690K (ca 1600 kr), 4670K (ca 1500 kr) og Pentium G3258 (ca 600 kr).

 

Overklokker jo som en full sjømann. Skuffende!

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan overklokker egentlig en full sjømann? I sikksakk? Eller veldig sløsete? :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Overklokker jo som en full sjømann. Skuffende!

har sett flere av disse som overclocker mye bedre en her, de fikk nåkk en slapp chip

 

 

Hvor har du sett det? Samtlige andre reviews jeg har sett topper på 4.8Ghz med noe høyere spenning enn det HW bruker her.

 

Bit-tech: 4.8Ghz @ 1.33v

Pcper: 4.7Ghz @ 1.36v

Tweaktown: 4.7Ghz @ 1.4v (1.4v er i Cpu-z)

and the list goes on and on.

 

Greit nok, de har byttet TIM noe som gir noe lavere temp @ samme spenning vs 4770k, men that's about it. Hadde dog håpet på noen flere forskjeller mtp at de har lagt på noen flere caps, men det skjer nok ikke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...