Gå til innhold

Mobiltastaturet ble «utryddet» på åtte år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min siste QWERTY-tastatur mobil var HTC Desire Z som jeg kjøpte i 2010. Byttet den ut i 2011 og savner vel egentlig ikke fysisk tastatur noe mer.

 

Jeg skiftet fra HTC S710 til iPhone i 2007 og har aldri hatt telefon med tastatur siden. På den tiden var det ganske stor skepsis til touch og mange som var bastante på å holde på knappetelefonene sine husker jeg.
Lenke til kommentar

Det skal sies at etter tastaturene ble borte ble det holdt en undersøkelse blant nokia-brukere som viste at over 40% av de som svarte, den desidert største gruppen, foretrakk qwerty. Dette på tross av at Nokia ikke hadde noen spesielt bred dekning av dette segmentet selv før tastaturene ble borte.

 

Det er flere som ønsker tastatur enn tilbudet tilsier. Men de/vi ønsker ikke samtidig svakere cpu, dårlige hardware, og alle tastatur-telefonene på android var alltid svakere enn prisen og samtidige modeller tilsa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Savner selv qwerty, men synes ikke det er såååå rart at ingen lager det. Et tastatur vil nødvendigvis gjøre telefonen tykkere, og øker kompleksiteten ganske mye, med "slitedeler" som kan skades.

 

Ville likevel heller kjøpt en med tastatur enn en uten, dersom prisforskjellen var bare noen hundrelapper og innmaten var lik. Vi ser jo også at det er et marked for folk som selger rare blåtann slide-tastaturer til Iphone, så det finnes fortsatt folk som foretrekker bedre tastaturer enn skjermen.

 

Forøvrig regner jeg med at man får profftelefoner med fullverdige Windows-OS på mobiler om kanskje fire år, og da er det lov å håpe noen av disse kommer med snap-on tastaturer. F.eks. en femtommers versjon av Surface Pro. Edit: forutsatt at Microsoft fortsatt lager fullverdige Windows-OS om fire år.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skyldes vel heller produsentene enn brukerne. Skjermtastatur er egentlig ikke noe bra å skrive på (du er avhengig av visuell tilbakemelding i stedet for taktil tilbakemelding, som hjernen rett og slett ikke behandler like raskt).

 

Hvis det kommer en bra smarttelefon med fysisk tastatur, så plukker jeg den glatt opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Min siste QWERTY-tastatur mobil var HTC Desire Z som jeg kjøpte i 2010.

Min siste var var også DZ, men jeg savner tastaturet. Det er vel for dyrt å produsere sånt tipper jeg. Triste greier.

Lenke til kommentar

Er vel ikke verre enn å plukke opp noe slikt og prøve det ut for nostalgiens skyld...for å se om enn faktisk trenger det eller ikke:

 

http://www.boxwave.com/apple-iphone-5-cases-and-covers/keyboard-buddy-apple-iphone-5-case/bwpdd/pkz-zvwt/

 

stiv pris da...

 

https://spikeyourphone.com/

 

dx har og plukket opp på dette markedet gitt

 

http://www.dx.com/p/49-key-mini-rechargeable-bluetooth-v2-0-qwerty-keyboard-with-pu-leather-case-for-iphone-4-54296#.U6Q6-vl_t8E

 

Blir jo juksetastatur men hei...går det så går det

Lenke til kommentar

Synd. Fysisk qwerty-tastatur er fremdeles overlegent alt annet, inkludert SwiftKey.

 

Det finner jeg vanskelig å tro. Et skikkelig qwerty-tastatur i fullstørrelse er selvsagt det beste, men sammenlignet med et lite qwerty-tastatur av typen som brukes på mobil så vil jeg påstå at Swiftkey med flow (swype) er minst like raskt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skrive på skjermer er dritt. Er ikke i nærheten av skrivehastighetene jeg hadde i gamle dager på fysiske tastaturer.

 

Xperia Mini Pro var den siste telefonen jeg hadde som hadde fysisk tastatur. Det var etter å ha hatt Galaxy S2. Dessverre er ikke Mini Pro'en noe å skryte av på hardware-fronten.

Lenke til kommentar

 

Synd. Fysisk qwerty-tastatur er fremdeles overlegent alt annet, inkludert SwiftKey.

Det finner jeg vanskelig å tro. Et skikkelig qwerty-tastatur i fullstørrelse er selvsagt det beste, men sammenlignet med et lite qwerty-tastatur av typen som brukes på mobil så vil jeg påstå at Swiftkey med flow (swype) er minst like raskt.

 

 

Du må gjerne ha vanskelig for å tro det, uten at det endrer noe. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter to år med Desire Z måtte jeg over på en ren touchtelefon. Etter ett år er jeg fremdeles ikke komfortabel med mangelen på fysiske knapper, blir ikke annet enn korte meldinger. Kommer det en qwerty-slider på markedet igjen blir den kjøpt umiddelbart.

 

Min siste QWERTY-tastatur mobil var HTC Desire Z som jeg kjøpte i 2010.

Min siste var var også DZ, men jeg savner tastaturet. Det er vel for dyrt å produsere sånt tipper jeg. Triste greier.

 

Hadde selv Desire Z i et år eller to, før jeg skiftet til S3 som jeg har hatt i snart to år nå. Jeg savner ikke fysisk qwerty i det daglige, men med mine pølsefingre er det klin umulig å skrive en feilfri sms eller epost på første forsøk på S3-en. Jeg har av og til brukt DZ-en som reserve, og da merker jeg virkelig hvor mye jeg egentlig savner qwerty-tastene. Bakdelen med DZ-en, og de fleste andre qwerty tlf fra den tiden, er svak maskinvare, og generelt mindre skjerm.

 

Men sammenlignet S3-en hadde den en mye bedre byggekvalitet. Sett bort i fra det hanglete tastaturet da, skulle vært ei kraftigere fjær der. Eller bare vanlig slide.

 

Jeg hadde en gang HTC Touch Dual (med nummertaster, ikke qwerty), og bortsett fra at jeg kort tid etter bruktkjøpet stod der med skjegget i postkassa, digga jeg telefonen mens den fungerte. Etter denne vurderte jeg lenge Palm Pre, men den kom aldri offisielt til landet, så det ble med tanken.

 

Men, om ikke en DZ look-alike, kunne jeg gjerne tatt en høykants-slider ala HTC Touch Dual eller Palm Pre.

 

Jeg er oppvokst med Nokia 3210, 3310, 3330, 3410, 3510i, og etter disse har jeg ikke hatt en eneste tlf jeg kan skrive sms like raskt på, med T9 ordbok. Heller ikke E52. Mulig det er alderen?

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Den enorme fordelen er ikke engang skrivehastighet, det er mer det at man slipper at skjermplassen blir tatt opp av skjermtastatur.

For meg er den største fordelen at man slipper å se på fingrene når man skriver, omtrent som med touch på et vanlig tastatur. Dermed går også hastigheten på setningsformuerling opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...