Gå til innhold

Apple slipper ny og billigere iMac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Å kjøpe en Mac (eller PC) i dag uten intern SSD som ikke kan oppgraderes er temmelig bortkastede penger spør du meg. Så sant man ikke er direkte fattig, så for all del ikke kjøp en datamaskin med intern HD - det går mye, mye treigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Det er faktisk ikke et stort problem å oppgradere en iMac til SSD.

 

Vel, det er definitivt ikke for hvem som helst å åpne en iMac, fjerne skjermen som er limt fast etc.

Lenke til kommentar

Limt? Tull.

 

Glasset sitter fast med magneter. En i hvert hjørne på toppen. En sugekopp så er det av. LCD'en sitter fast med noen få skruer bak dette glasset. Deretter er det bare å bytte disk.

 

I tidligere utgaver brukte Apple magneter, som du sier, men i de siste utgavene har Apple festet glasset med lim/klebestoff. Det skal imidlertid ikke være særlig vanskelig å åpne den, med rett verktøy:

https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Teardown/17829

 

Men oppgradering med en intern SSD skal forhåpentligvis fortsatt gå an, dersom det stadig er en tom PCIe SSD-slot inni maskinen, noe som er sannsynlig siden den kan bestilles fra Apple med SSD... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes faktisk folk som klarer seg lenge med denne specen, og for noen betyr en tusenlapp ekstra også en del. Mange som stort sett surfer, mailer og bruker teksbehandling ville sikkert greit seg bra med en i3 også. Om prisforskellen er stor nok til neste modell kan sikkert diskuteres, men et problem med Apple har i alle år vært at de ikke har hatt noe rimelig alternativ som kan konkurrere med entry level PCer. Med denne modellen har Apple tatt et skritt i riktig retning slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Etter min oppfatning er denne imacen "dyrere" med tanke på de tekniske spesifikajonene I forhold til den som koster ca 1k mer. Men for dem som egentlig ikke bruker maskinen sin til annet en facebook og enkelt kontorbruk og evt litt hobby photoshop så holder jo denne maskinen til det da, det gjør den jo faktisk. Og den kan vel kanksje apellere til kjøpere som bare skal ha en mac fordi det er en mac. Jeg vill dog aldri kjøpte denne modellen dersom jeg skulle kjøpe meg en iMac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Limt? Tull.

 

Glasset sitter fast med magneter. En i hvert hjørne på toppen. En sugekopp så er det av. LCD'en sitter fast med noen få skruer bak dette glasset. Deretter er det bare å bytte disk.

 

Det stemmer ikke, og det er ikke så enkelt å åpne den nye versjonen av iMac ifølge de nettstedene som skriver artikler om dette. Det blir uansett noe for "spesielt interesserte".

Lenke til kommentar

For folk som er enda mer prisbevisste, og vil ha mac, vil jeg anbefale hackintosh. Var mye vekt på "hack" delen av hackintosh før, men i dag er det lekende lett å innstallere mac på selvbygd maskin.

 

Har selv bygd superbillig mac for søster (4000kr), og "superkraftig" mac for jobben (~10000kr)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes faktisk folk som klarer seg lenge med denne specen, og for noen betyr en tusenlapp ekstra også en del. Mange som stort sett surfer, mailer og bruker teksbehandling ville sikkert greit seg bra med en i3 også. Om prisforskellen er stor nok til neste modell kan sikkert diskuteres, men et problem med Apple har i alle år vært at de ikke har hatt noe rimelig alternativ som kan konkurrere med entry level PCer. Med denne modellen har Apple tatt et skritt i riktig retning slik jeg ser det.

Hvis denne ene tusenlappen betyr noe, så burde samme personen også se sitt snitt til å spare ytterligere 2-3 tusenlapper til ved å velge f.eks Dell Optiplex AIO. iMac er og blir premium-priset, og man betaler ene og alene for OS og/eller utseende. Denne "budsjett"-modellen som presenteres nå er ikke noe annet et forsøk på få solgt ut en del brikker som Intel har plenty av.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

iMac er og blir premium-priset, og man betaler ene og alene for OS og/eller utseende.

 

 

Jeg vil poengtere at det kan bli for lett å si at man betaler "for OS", da det kan være mange faktorer som styrer hva man velger av operativsystem.

 

Man kan jo også påstå at Windows er "premium-priset", da Mac og Linux er gratis operativsystemer.

Endret av Jaybug
Lenke til kommentar

 

iMac er og blir premium-priset, og man betaler ene og alene for OS og/eller utseende.

Jeg vil poengtere at det kan bli for lett å si at man betaler "for OS", da det kan være mange faktorer som styrer hva man velger av operativsystem.

 

Man kan jo også påstå at Windows er "premium-priset", da Mac og Linux er gratis operativsystemer.

 

Poenget mitt er ikke at OS X koster så forbanna mye penger, men at når maskinene er såpass like og likevel har så forskjellig pris, så betaler man for muligheten til å bruke OS X. Muligheten for å bruke Windows har du på alle maskiner, også iMac, men motsatt vei er det ikke like rett frem (selv om det har blitt vesentlig lettere i det siste). Derfor vil jeg påstå at man betaler premium-pris for en maskin som er fin å se på og/eller for å få muligheten til å bruke OS X. Det er helt greit så lenge det er dette man ønsker, og det er helt individuelt hvilket av disse to argumentene man går etter når man velger denne maskinen. Årsakene til at man ønsker å bruke OS X er også veldig forskjellige og individuelle.
Lenke til kommentar

Dette her var en direkte tragisk maskin for over 9k. Tokjerne på 1.4 GHz, vel jeg har kastet 7 år gamle maskiner med mer fres en dette her. Dette her er ikke stort mer maskinvarekraft enn til å drive en nettleser med Facebook osv.

 

For den prisen kan du få en ferdigbygd mini-PC fra f.eks. Komplett med en mer enn fire ganger så kraftig CPU(i5-4690 på 3.5 GHz), et kurant skjermkort og en 24" Eizo-skjerm, som er bedre på alle vis, bortsett fra at det mangler en eple-logo da...

 

iMac får bare være så "pen" møbel som den bare vil, med slik innmat kan ikke prisen rettferdiggjøres. Dette er på nivå med low-end-laptoper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Dette er på nivå med low-end-laptoper.

Strengt tatt på nivå med den jevne Ultrabook. i5-4240U (iMac) er så godt som identisk med i5-4200U som brukes i stort sett alle entry-level Ultrabooks. 4240U har litt lavere idle-klokke, men samtidig litt høyere Turbo. I praksis vil de sannsynligvis føles helt like.
Lenke til kommentar

Det er akkurat samme CPUen som står i en MacBook Air og i veldig mange ultrabooks (faktisk har Apple sine kraftigere GPU enn mesteparten av markedet, da de bruker HD5000 istedet for HD4400).

 

Denne maskina vil passe for folk som ikke behøver mer kraft enn en Air, men heller foretrekker å ha en pen stasjonær som ikke er til sjenanse i f.eks. stua. Det er veldig lite man ikke kan gjøre på en Air nå (bortsett fra å spille heftige 3D-spill), så å si at denne ikke duger til mer enn Facebook og surfing er jo helt på trynet. Da vet du virkelig ikke hvor kraftig dagens i5 og i7 ULV prosessorer er.

Lenke til kommentar

Hvis denne ene tusenlappen betyr noe, så burde samme personen også se sitt snitt til å spare ytterligere 2-3 tusenlapper til ved å velge f.eks Dell Optiplex AIO. iMac er og blir premium-priset, og man betaler ene og alene for OS og/eller utseende. Denne "budsjett"-modellen som presenteres nå er ikke noe annet et forsøk på få solgt ut en del brikker som Intel har plenty av.

Poenget mitt var at det reduserer inngangsbilletten for de som ønsker iMac. Da hjelper det ikke at andre merker koster mindre. Det er vel ingen tvil om at man kan få en PC med Windows til lavere pris. For meg er Mac helt uaktuelt, men jeg har ingen problemer med å se at designet og OS'et virker attraktivt - og det tar Apple seg betalt for.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...