Gå til innhold

Superbrikke for PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La meg se..."Prisantydning per i dag er 16500 dollar for én brikke..." og

"Med rundt 20 CS301-brikker skal en PC kunne få en kraft som kan sammenlignes med en superdatamaskin."

 

$USD 16500 = 120.000 NOK

120.000 x 20 = 2.4 Millioner NOK :o  

Ja da var det bare å begynne å spare....  :lol:

 

2,4 mill for en superdatamaskin er da ikke så ille(?)

Lenke til kommentar
Den nye brikken er utviklet av Clearspeed, skal kunne utføre 25 "gigaflops" i sekundet. Det vil si 25 milliard kalkulasjoner i sekundet. Til sammenligning kan en moderne Pentium-prosessor klare noen hundre million "flops" i sekundet, mens enkelte (ikke de raskeste) såkalte superdatamaskiner kan klare noe få hundre gigaflops i sekundet.

Nå er dere litt på viddene her. Moderne prosessorer har gjerne en hastighet på 2-3GHz (2-3 milliard sykluser per sekund) og klarer i gjennomsnitt ca 1,7 IPC (Pentium4) og ca 2,6 IPC (Athlon 64). IPC = Instructions Per Cycle. Totalen blir dermed rundt 5 milliarder operasjoner per sekund (Giga flops). Jeg vet flops betyr Floating Point Operations Per Second, men IPC-verdien blir ikke merkbart lavere av at det kun er FP operasjoner og ikke Int-operasjoner. Dermed skal regnestykket være gyldig.

 

Deres tall om "noen hundre million flops per sekund" må komme fra den gangen CPU'ene var rundt 200-600MHz.

 

Tallene dere har fått på sølvfat er sansynligvis kun skrytetall fra "ClearSpeed Technologies" som har lite med virkeligheten å gjøre. Sansynligvis er også det 25 Gflops tallet et teoretisk maksimalt tall. (altså ikke noe realistisk gjennomsnitt)

 

For å gjøre forvirringen komplett kan jeg nevne at moderne grafikkbrikker har et langt høyere IPC-tall grunnet veldig forutsigbare og massivt parallelle beregninger. IPC-tallet ligger her i området rundt 2000, noe som gir rundt regnet ca 100 Gflops. Bare synd disse brikkene er så spesialiserte at det ikke er mulig å gjøre vanlige CPU-operasjoner med de.

 

Moralen er: Sjekk opplysninger og ta ting med en klype salt.

Lenke til kommentar
La meg se..."Prisantydning per i dag er 16500 dollar for én brikke..." og

"Med rundt 20 CS301-brikker skal en PC kunne få en kraft som kan sammenlignes med en superdatamaskin."

 

$USD 16500 = 120.000 NOK

120.000 x 20 = 2.4 Millioner NOK :o

Ja da var det bare å begynne å spare.... :lol:

 

2,4 mill for en superdatamaskin er da ikke så ille(?)

 

Jeg leste at noen amerikanske forskere kobla sammen en haug med playstatinon 2 maskiner,disse kosta ca 170000 til sammen.

Dette netverket kalkulerte like raskt som en superdatamaskin til mangen milioner kr.

 

Da begynner det å bli effektivt.Jeg tror jeg leste det i pc world eller pc pro.

Lenke til kommentar

Dette minner meg en del om transputere for dem som husker så langt tilbake(de kom sent 386 men før 486 kom på markedet).

Bruken som beskrives her er ganske lik, dengang så fikk man en meget heftig maskin ved å sette in et kort med en del transputere på.

For å utnytte disse måtte man spesialskrive programmene for dem (som regel i Occam).

 

Også disse prosesorene hadde en del nytenkning slik som at klokkefrekvensen var høyere inne i prosesoren enn den var utenfor.

 

Selv om vi ikke ser noe mere til dem i dag så har vi fått glede av at tanker som ble brukt dengangen har blitt plukket opp av firmaer som Intel slik at dagens prosesorer er blitt raskere.

Moore's law lever fortsatt

 

Hmm.. 32 år og sitter og mimrer om teknologi som var, på tide å få seg et liv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...