Gå til innhold

GUIDE: DAB+ (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge radio.no skal DAB-nettet være ferdig utbygd mellom Fredrikstad og Oslo, må bare si at dette er bedrøvelig. Dekningen forsvinner flere ganger, selv på E6, og det er ikke bare jeg som har det problemet tydeligvis. Skal DAB være en verdig overtager, bør dekningen være bedre enn FM, slik er det i hvert fall ikke her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Viste du at elektromagnetiske bølger er viktig del av hverdagen din?

Les mer om alle signalene som svirrer igjennom luften »

 

Linker til en tvtest....

 

Også glemmer dere vel å nevne at alle som har kjøpt seg DAB spiller, må kjøpe seg DAB+ spiller for å bli med videre... (?)

Endret av Caddy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

På tide å slukke FM-nettet. Jeg forbinder FM med susing og elendige mottakerforhold veldig mange steder. Selv om DAB+ sender signal som er komprimert ganske kraftig, synes jeg det gir bedre lyd enn FM. Spesielt i bilen. Selv om det koster mange kroner gir det mere tilbake til folket, enn f.eks. Operaen i Oslo. Den kostet 4,4 milliarder, og den er kun for et fåtall av folket.

Lenke til kommentar

I 2017 vil ikke mobilnettet være bra utbygget slik at vi kan bruke internettradio i biler i stedet for dab.

Bygge ut mobil nettet ville vært det best. Kunne heller prøvd å streame et 20-30 talls radiokanaler fra mobilnettet som ikke er kryptert for å unngå overbelasting. Der etter lagd applikasjoner og mottakere som kan ta det i bruk.

Endret av Faddn
Lenke til kommentar

Typisk Norge. Bilbransjen og resten av verden satser på internettradio, mens Norge går sin egen vei med teknologi fra midten av 90-tallet.. Snakk om å kaste bort 3 mrd på noe som kommer til å være utkonkurrert veldig snart. Bruk heller pengene på å oppgradere 3/4G-dekninga i distriktene, og sats på internettradio som resten av verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om dei slår av FM i 2017 så er det nok mange som ikkje har radio. Eg kjem ikkje til å bruke fleire tusenlappar på dingsar som skal gi meg DAB.

 

I bilen må ein jo ha ei slik stygg antenne i ruta...uaktuelt for min del. Her på Vestlandet så har no dekninga på radio vore svært dårleg om ein ikkje bur i ein tettstad. E16 Bergen - Oslo er det vel kun NRK P1 som er dekka godt nok med FM, så radio har eg brukt lite. Tek heller med meg eigen musikk så får eg det eg vil ha.

DAB i bil får eg nok neppe før eg kjøper ny bil ein gong i framtida.

 

Heime har eg internett og kan bruke radio der om eg må. Receiveren min skal få gi meg lyd til film og musikk så lenge den lever. Så DAB heime får eg ikkje før eg eventuelt på kjøpe ny.

 

Så DAB er bortkasta pengar i mine auger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om dei slår av FM i 2017 så er det nok mange som ikkje har radio. Eg kjem ikkje til å bruke fleire tusenlappar på dingsar som skal gi meg DAB.

 

I bilen må ein jo ha ei slik stygg antenne i ruta...uaktuelt for min del. Her på Vestlandet så har no dekninga på radio vore svært dårleg om ein ikkje bur i ein tettstad. E16 Bergen - Oslo er det vel kun NRK P1 som er dekka godt nok med FM, så radio har eg brukt lite. Tek heller med meg eigen musikk så får eg det eg vil ha.

DAB i bil får eg nok neppe før eg kjøper ny bil ein gong i framtida.

 

Heime har eg internett og kan bruke radio der om eg må. Receiveren min skal få gi meg lyd til film og musikk så lenge den lever. Så DAB heime får eg ikkje før eg eventuelt på kjøpe ny.

 

Så DAB er bortkasta pengar i mine auger.

Sånn "stygg antenne" som du omtaler, kan du feste enten på ei bakrute eller på passasjersiden, da er den ikke sjenerende for deg! Må si at antennen er en nett liten sak og den ser uendelig mye bedre ut enn disse store metallantennene til FM.

Lenke til kommentar

DAB-utbygging er bortkastede penger i likhet med det digitale bakkenettet. Milliarder av skattepenger kastet bort på tjenester som ikke gir noen betydelige fordeler. Norge har også vært ett av få land som har investert i DMB-standarden.

 

Problemet med digitalradio er at det er mye mer sensitivt for støy, og straks signalkvaliteten er under en terskelverdi blir signalet ubrukelig. Fordelen med FM-radio er at det skal mye til før signalet er helt ubrukelig. Selv i byer og langs hovedveier vil signalet til digitalradioen raskt DABbe av...

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som snakker om at dette er tre milliarder bortkastede kroner, kan jo komme med et estimat over drift og oppgradering av FM (for det kreves langt flere FM-sendere, siden de bare har en kanal for hver sender).

Denne sutringen over at man har valgt å bytte teknologi er helt bak mål.

Riktignok er ikke DAB perfekt, men den gir de fleste av oss tilgang på god susfri radio.
Det bygges pr dato ut en ny sender hver dag i snitt.

 

At DAB i mange tilfeller vil erstattes av internett, er vel bare noe som ville skje med alle alternative teknologier på sikt. Ingenting varer evig, unntatt sutringen fra "folkedypet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tvile sterkt på at FM stenger 2017. Som dere sier, så er dette politisk bestemt og når det nærmer seg 2017, kommer de til å innse at 90% av befolkningen fortsatt har FM-radio i hus og bil. Det kommer til å bli ramaskrik i alle nyheter og de kommer til å forlenge denne fristen. Enten dette eller bestemme at alle NRK sendingene kommer både på DAB og FM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...