Gå til innhold

Veien til en vannkjølt PC – del 1 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

72¤C er da ikke over sunn drift temp... Holder man seg under 80¤C så er det greit.

min 860 ligger på 90 grader ved full last. men ikke det heller er noe farlig siden maks temp på den cpuen er 99 grader.

 

men er ikke noe nytt at ikke hw.no har riktig fakta på plass.

 

dere skriver jo f.eks "den ellers så varme GTX 680" ?? GTX 680 er et ganske kjølig og stillegående skjermkort til vanlig.

 

please få hodet ut av rumpa hw.no og ansett noen folk som har peiling på det de skriver om

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

Hardware.no er ikker akkurat kjent for å være noe viktig informasjonskilde i det som angår vannkjøling. Temaet dekkes sjelden og består ofte av slike... ikke veldig informative artikler.

Slik saken er med high-end vannkjøling så kreves det som oftest (faktisk alltid) mye planlegging med tanke på komponenter siden ingen "kit" er universale.

Jeg for eksempel har EKWB sitt utstyr, og brukte kanskje en halv dag på å planlegge systemet, dobbeltsjekke at jeg har alle delene og alt passer, så linke lang til å skru maskinen fra hverandre og installere utstyret. Med en viss stolthet kan jeg si at systemet kvitter seg med ca 500w varme ved full last, og har ingen lekkasjer siden vannivået (ca 1 liter volum totalt) falt ikke en millimeter i tanken i løpet av ett år.

Å gjøre noe sånt krever visse minimale kunnskaper, og det hadde vært greit hvis HW hadde en step-by-step guide for de som har tenkt seg å bygge ett skikkelig vannkjølingsystem, og ikke bare henvise til billige kits.

Å planlegge, bygge og bruke skikkelig vannkjøling er både moro og veldig praktisk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette funker ikke på mitt R9 290. VRM1 tempen skyter opp til 120c og skjermkortet kræsjer stygt. Satte på en coolermaster seidon 240m, og gpu ligger på max 60c. Men uten kjøleblokker direkte på de andre komponentene er det en lost cause. VRM1 ligger allerede på 70c +/- med windforce 3 kjøling. For å bruke vannkjøling på dette kortet må jeg nok sage av bakre del av windforce kjøleløsningen å ha på sammen med vannkjølinga, men da kommer nok støyen rilbake.

Lenke til kommentar

 

72¤C er da ikke over sunn drift temp... Holder man seg under 80¤C så er det greit.

min 860 ligger på 90 grader ved full last. men ikke det heller er noe farlig siden maks temp på den cpuen er 99 grader.

 

men er ikke noe nytt at ikke hw.no har riktig fakta på plass.

 

dere skriver jo f.eks "den ellers så varme GTX 680" ?? GTX 680 er et ganske kjølig og stillegående skjermkort til vanlig.

 

please få hodet ut av rumpa hw.no og ansett noen folk som har peiling på det de skriver om

Bilen min har max turtall ved 6.000rpm, men å holde den da konstant ved 5000 vil nok gjøre noe med levetiden....Slik er det mulig å tenke med komponentene også. Nå er jeg temp freak, så hvis cpu passerer 60C er ikke kjølingen god nok :p

Lenke til kommentar

 

 

72¤C er da ikke over sunn drift temp... Holder man seg under 80¤C så er det greit.

min 860 ligger på 90 grader ved full last. men ikke det heller er noe farlig siden maks temp på den cpuen er 99 grader.

 

men er ikke noe nytt at ikke hw.no har riktig fakta på plass.

 

dere skriver jo f.eks "den ellers så varme GTX 680" ?? GTX 680 er et ganske kjølig og stillegående skjermkort til vanlig.

 

please få hodet ut av rumpa hw.no og ansett noen folk som har peiling på det de skriver om

Bilen min har max turtall ved 6.000rpm, men å holde den da konstant ved 5000 vil nok gjøre noe med levetiden....Slik er det mulig å tenke med komponentene også. Nå er jeg temp freak, så hvis cpu passerer 60C er ikke kjølingen god nok :p

 

 

hehe skjønner poenget ditt, men tror ikke det er heeelt det samme med en motor som med cpu. men ja høyere temp forkorter nok levetiden noe, men tror ikke det er noe spess mye så lenge man er under max temp på 99 grader. min har i hvertfall holdt ut i 5 år snart :)

Lenke til kommentar

Vannkjøler skjermkortet og kjører stock vifte på CPU :p

 

Det reagerte jeg og på. Trodde dette var men som en løsning for å vannkjøle begge. Altså burde de hatt ett sett til, satt på prosessoren.

 

Men så er dette første av fire, så håper og tror at de tar dette inn som andre artikkel i serien, selv om det burde vært en del av første "episode"...

 

:-)

Lenke til kommentar

Aldri sølt når jeg har satt opp vannkjøling, men jeg kjenner meg ikke igjen i at man ikke mister noe vann overhodet etter ett år heller, litt fordamper/diffunderer ut over tid.

 

AtW

Dessuten er det ofte en eller annen nippel som ikke sitter akkurat riktig og må strammes litt eller bytte o-ring på.

Derfor har man litt tørkepapir ved hver nippel.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

72¤C er da ikke over sunn drift temp... Holder man seg under 80¤C så er det greit.

min 860 ligger på 90 grader ved full last. men ikke det heller er noe farlig siden maks temp på den cpuen er 99 grader.

men er ikke noe nytt at ikke hw.no har riktig fakta på plass.

 

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg ønsker å ha fungerende komponenter i så lang tid som mulig. Jeg velger da å rette meg etter Intels egen «Tcase Max»-temperatur som for gjeldede prosessor er 72,7 grader celsius.

 

Nå er det mange mer eller mindre gode diskusjoner om hvorvidt dette er gode eller i det hele tatt relevante tall å gå ut fra, og jeg er klar over at det er folk som lar CPU-ene sine gå på høyere temperaturer uten problemer. Men hvorvidt disse prosessorene fremdeles vil fungere etter fem eller ti år, sier historiene lite om.

 

dere skriver jo f.eks "den ellers så varme GTX 680" ?? GTX 680 er et ganske kjølig og stillegående skjermkort til vanlig.

 

Men her pekes det til GTX 680 under last med standardkjøler, som da er 81 grader. Da er det verken kjølig eller stillegående ifølge mine fingertupper og nyvaskede ører.

 

please få hodet ut av rumpa hw.no og ansett noen folk som har peiling på det de skriver om

 

Ingen grunn til å være ufin. Dessuten ser vi da støtt og stadig etter nye medarbeidere dersom du tar utfordringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...