Gå til innhold

Forsker: Netflix er ansvarlig for ny trend


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å høre! Samme gjelder for meg også, men må det virkelig forskere til for å se at at tjenester som Netflix osv er det som skal til for å bekjempe piratvirksomhet? De burde i det minste ha skjønt det da Spotify kom for x antall år siden. Før de starter en ny forskning på hvorfor Netflix gjør suksess, kan jeg fortelle med en gang: Stort bibliotek, lett tilgjengelig, fornuftig pris. Hva skal til for å virkelig slå igjennom? Slå torrentsider på de to første punktene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har jeg vel påstått i flere år. Det samme sa jeg vedrørende musikk. De som blir fetest på piratnedlasting er de advokater og organisasjoner som lever "av" dette.

Med rett prising og tilgang, så blir piratmarkedet så og si borte. Er det noen som husker hvordan man hamstret og tagget mp3?

Det samme gjelde for alle digitale varer. Det er de med størst interesse som holder igjen. Det er de egentlig snylterne. De som såkalt representerer tilbyderene. Slipp løs de som genuint vil tilrettelegge produktene på en ordentlig måte, så forsvinner problemet som dugg for solen! Dette er bare en mental øvelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er likevel nødvendig å trekke frem at den desidert bestemmende faktoren ikke er pris men hvor enkel tilgangen på innhold er. Selv om filmer på blu-ray hadde vært gratis men involvert en tur til butikken 10 minutters kjøretur unna ville piratkopiering vært en saga blott når en har tilgang til det samme innholdet fra sofaen/pc-benken. Nå trenger vi et større utvalg på den norske netflixen, inkludert oppdaterte seriesesonger og nye kinofilmer. Mine personlige underholdningsbehov er i uansett tilfelle dekket om de klarer å time release av seriene jeg ser på til den ukentlige syklusen de kommer ut med på andre siden av pytten. Skjer nok ikke med det samme men det er lov å håpe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Årets undersøkelse tok for seg 4000 personer og viste at piratnedlasting for alle aldersgrupper under ett sank fra 32,8 prosent i 2012, til 29 prosent i år. Nedgangen på 3,8 prosent de siste to årene beskrives av Måns Svensson, ansvarlig for undersøkelsen, som «svak, men betydningsfull».

 

En senkning fra 32,8 prosent til 29 prosent er ikke en nedgang på 3,8 prosent. Det er en nedgang på ~11,6 prosent. Tallet dere oppgir (3,8) er forskjellen i prosentpoeng.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lurer på om noe lignende ting hadde vært lurt for spill.

 

Som kskjon sier. Steam har gjort det samme for spill for ti år siden. En abonnementstjeneste er helt unødvendig da man ofte får leie spill som man ikke er interessert i, jfr. Playstation plus. Da mener jeg det er bedre å kjøpe de spillene man har lyst på i et steamsalg og eie dem "for alltid"

Endret av novaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Lurer på om noe lignende ting hadde vært lurt for spill.

Tja, Steam har da i stor grad gjort akkurat det. Jeg piratkopierer aldri spill, siden man får de enkelt og billig der.

du og novaster, det jeg mener er at man betaler en viss pengesum i måneden, så kan man spille så mye spill og hvilken spill man vil, ikke at man leier hvert eneste spill eller noe sånt.

 

men noen ganger har man jo også lyst å spille spill som er nye og ikke er på salg.

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
Lenke til kommentar

 

 

Lurer på om noe lignende ting hadde vært lurt for spill.

Tja, Steam har da i stor grad gjort akkurat det. Jeg piratkopierer aldri spill, siden man får de enkelt og billig der.

du og novaster, det jeg mener er at man betaler en viss pengesum i måneden, så kan man spille så mye spill og hvilken spill man vil, ikke at man leier hvert eneste spill eller noe sånt.

 

men noen ganger har man jo også lyst å spille spill som er nye og ikke er på salg.

OnLive som kom for noen få år siden tilbyr akkurat det: streaming av spill og cloud-services. Trenger ingen installasjon, spillet er tilgjengelig umiddelbart. Veit ikke om det slo helt an, men jeg syntes det var en bra tjeneste da jeg prøvde den. Da hadde de bare amerikanske servere så det var en litt lei latency på streaminga, men bortsett fra det fungerte det utmerket. Mulig de har fått flere servere rundt om nå :)

 

www.onlive.com

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Folk endrer vaner når tilbudet blir bedre (lettere/enklere). Det trenger en ikke forskere for å fastslå.

 

Problemet er at mange ønsker å tjene penger på gamlemåten selv om infrastrukturen endres. Verden bindes sammen av internett. Filmfolket må snarest slutte med sine regionale rettigheter, slikt hører fortiden til.

Lenke til kommentar

Jeg er generelt skeptisk til strømmetjenester, hvor man mister alt hvis man plutselig ikke har råd mer, men for TV virker det greit.

En ting som internett-baserte videoer (pirat, Netflix, etc) har vært dårlige på er frame rate. Det finnes gjerne en enkelt versjon av Game of Thrones med 1080i60 på torrents, alle andre versjoner er 24 eller 30 fps. Skulle gjerne sett at Netflix la ut mer innhold med 60 fps. De kjører deinterlace, og går da rett til 30 fps, men med riktig deinterlacer kan man egentlig beholde 60 fps. En annen show-stopper er selvfølgelig at NFx ikke virker for meg som kjører linux. Men kanskje jeg burde kjøpe det i tillegg til å [sensurert], for å støtte de som lager videoene. Bare synd at X % går til strømmetjenesten

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

 

 

Årets undersøkelse tok for seg 4000 personer og viste at piratnedlasting for alle aldersgrupper under ett sank fra 32,8 prosent i 2012, til 29 prosent i år. Nedgangen på 3,8 prosent de siste to årene beskrives av Måns Svensson, ansvarlig for undersøkelsen, som «svak, men betydningsfull».

En senkning fra 32,8 prosent til 29 prosent er ikke en nedgang på 3,8 prosent. Det er en nedgang på ~11,6 prosent. Tallet dere oppgir (3,8) er forskjellen i prosentpoeng.

Jeg fulgte helt klart ikke med på skolen. Kan du skrive hvordan en forskjell på 3,8% kan bli en nedgang på 11,6%? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...