Gå til innhold

Derfor satses det sånn på buede TV-skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den viktigste grunnen til buede skjermer er salg av nye TV siden 3D ikke har tatt av og 4K er for nytt.

Etter alle har kjøpt flatskjermer er etterspørselen etter nye TV mindre enn produksjonskapasiteten, derfor trenger fabrikantene nye salgsargumenter for å selge ny TV til de som allerede har moderne flatskjerm.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Både 3D og Smart TV har vist seg å være en stor flopp for oss som er forbrukere. Hvor mange ganger brukte man 3D funksjonen? For min del ble det 1 gang når jeg skulle se Avatar å det var en forferdelig opplevelse, men jeg pinte meg igjennom hele filmen. Smart TV funksjonen tror jeg har kommet for å bli, den trenger bare en kraftig oppgradering i forhold til hva det er i dag. Jeg har vel prøvd ut Smart funksjonene 2-3 ganger, men det er både en knotete avfære å ubrukelig på min TV hvertfall. Buet TV tror jeg er fremtiden når vi snakker om større TVer over 60" mens for de mindre modellene er det nok vanlig flat TV som er og forblir fremtiden.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Tror jeg venter til 4k blir populært med å kjøpe ny TV. Holder meg til en gammel 32" 720p som fungerer helt fint, ser så sjeldent på TV uansett.

 

Å kjøpe det nyeste og beste hele tiden virker bare slitsomt.

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både 3D og Smart TV har vist seg å være en stor flopp for oss som er forbrukere. Hvor mange ganger brukte man 3D funksjonen? For min del ble det 1 gang når jeg skulle se Avatar å det var en forferdelig opplevelse, men jeg pinte meg igjennom hele filmen. Smart TV funksjonen tror jeg har kommet for å bli, den trenger bare en kraftig oppgradering i forhold til hva det er i dag. Jeg har vel prøvd ut Smart funksjonene 2-3 ganger, men det er både en knotete avfære å ubrukelig på min TV hvertfall. Buet TV tror jeg er fremtiden når vi snakker om større TVer over 60" mens for de mindre modellene er det nok vanlig flat TV som er og forblir fremtiden.

 

Smart TV er genialt. Har apper som Viaplay, Netflix, Sumo osv. rett på TVen uten å måtte koble en PC til. De fleste jeg kjenner bruker Smart TV veldig aktivt, så noe stor flopp vil jeg ikke si at det er. 3D på TV er kanskje ikke helt optimalt i forhold til størrelsen på skjermen, men på kino fungerer det bra. Var å så Hobbiten i desember. 3D HFR var meget bra. Så omtrent ikke hakkingen i bildet lengre. Men det er vel som de sier, smaken er som baken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Buede skjermer for stuebruk er bare en marketing gimmick. Det har kun noe for seg dersom bildet fyller HELE synsfeltet, noe som ikke er aktuelt med mindre man sitter klistra inntil TV'en eller i en kino sal.

Endret av Milmo
Lenke til kommentar

Det er fremsatt noen få interessante teorier og muligheter i promoteringen av disse buede skjermene, men samtidig er det langt flere indikasjoner på at det er mest en "gimmick".

At det stimulerer følelsessenteret er en relativt grei ting, men jeg vil tro det som vises på skjermen har større innvirkning, og tar man med lydbildet blir virkningen av skjermens buede form relativt irrelevant. Hvis den ikke er trappeformet og svinger seg som et 3-tall da, det blir jo bare irriterende.

Tidligere ble det snakket om hvordan en buet skjerm gir et (kanskje irrasjonellt) inntrykk av bildet omslutter seeren og trekker denne inn i handlingen på skjermen på en mer inkluderende måte. Det funker noenlunde på IMAX, men som nevnt over blir en TV for liten, hvis ikke man har over 100 tommer og sitter ca. 1 meter fra, og den er veldig buet.

Det virker langt mer sannsynlig at man her har funnet på noe "nytt", og leter etter argumenter for å få folk til å åpne lommeboken. Jeg syns det gir rungende vibber av "Planned obsolescence", kort sagt at man gir inntrykk av at din gamle TV nå blir avleggs, fordi nå er det "curvaceous deliciousness" eller deilige bueformer som gjelder, eller hva de nå enn bruker for å markedsføre den nye plasten. I realiteten lite mer enn et instrument for å fremme produktsalg, som i tur og orden fremmer produksjon, gir arbeidsplasser, bidrar til økonomisk vekst osv. osv, til tross for at du allerede har en TV du var veldig fornøyd med. Ihvertfall helt til mannen med slips prøvde å fortelle deg at du må ha denne nye dingsen. Og mannen i gaten biter på, igjen, sakte men sikkert. Bra for industrien, men unødvendig for å stimulere følelsessenteret en halv promille ekstra.

Kjøp heller en større skjerm, høyere oppløsning, en med rask Smart-TV, eller noe annet nyttig. Ikke "oi, denne har en bøy".

 

(Edit: typo)

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke helt på forbrukere som kjøper TV basert på rare salgsgimmicks som å kalle de "SmartTV" og 3D. Bildekvalitet og oppløsning er det som betyr noe.

Når det kommer til 4k og buing i de nye modellene tror jeg ikke dette er dårlige tegn for industrien, ettersom begge faktisk gir en bedre opplevelse. Gleder meg til 4k buede samsung skjermer kommer til en overkommelig pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til folk som roper ut at dette bare er gimmick, har dere vært å sett på en 75" buet skjerm?

Tror svaret på det er nei. Buete skjermer egner seg nok dårlig på skjermer under 60"

men på større TVer får du en dybdefølelse du kun har opplevd på kinoer som også har buede lerret.

 

Kommer det 40-50" med buede skjermer, så er det kun gimmick for de blir for små til å gi den samme dybde følelsen.

 

Innsyns vinkelen er faktisk ikke så ille som dere tror å man kan godt sitte litt til siden for TVen uten at det blir et problem. Selvfølgelig er det best å sitte rett foran TVen, men det gjelder også på vanlige flatskjermer.

 

Kjøper jeg meg en 65-75" så blir det en buet TV :)

Lenke til kommentar

Siden alt var bedre under krigen, vil jeg holde meg til flate fjernsyn jeg kan henge helt flatt på veggen. Vil ikke ha noe jeg ksn skalle hue borti når jeg tørker støv rundt tven.

Buede skjermer?!? Pøh!

Visst du er så klomsete at du skaller hodet ditt i alt, så finnes det jo ganske greie sykkelhjelmer man kan ta på seg når man tørker støv.

Lenke til kommentar

Både 3D og Smart TV har vist seg å være en stor flopp for oss som er forbrukere. Hvor mange ganger brukte man 3D funksjonen? For min del ble det 1 gang når jeg skulle se Avatar å det var en forferdelig opplevelse, men jeg pinte meg igjennom hele filmen. Smart TV funksjonen tror jeg har kommet for å bli, den trenger bare en kraftig oppgradering i forhold til hva det er i dag. Jeg har vel prøvd ut Smart funksjonene 2-3 ganger, men det er både en knotete avfære å ubrukelig på min TV hvertfall. Buet TV tror jeg er fremtiden når vi snakker om større TVer over 60" mens for de mindre modellene er det nok vanlig flat TV som er og forblir fremtiden.

 

Jeg synes HD-ready også var en flopp. Eller riktigere sagt, lureri. Men, nå kan jeg fint leve med HD-ready til 4K virkelig har fått fotfeste og blitt billig nok.

Lenke til kommentar

 

Både 3D og Smart TV har vist seg å være en stor flopp for oss som er forbrukere. Hvor mange ganger brukte man 3D funksjonen? For min del ble det 1 gang når jeg skulle se Avatar å det var en forferdelig opplevelse, men jeg pinte meg igjennom hele filmen. Smart TV funksjonen tror jeg har kommet for å bli, den trenger bare en kraftig oppgradering i forhold til hva det er i dag. Jeg har vel prøvd ut Smart funksjonene 2-3 ganger, men det er både en knotete avfære å ubrukelig på min TV hvertfall. Buet TV tror jeg er fremtiden når vi snakker om større TVer over 60" mens for de mindre modellene er det nok vanlig flat TV som er og forblir fremtiden.

Smart TV er genialt. Har apper som Viaplay, Netflix, Sumo osv. rett på TVen uten å måtte koble en PC til. De fleste jeg kjenner bruker Smart TV veldig aktivt, så noe stor flopp vil jeg ikke si at det er. 3D på TV er kanskje ikke helt optimalt i forhold til størrelsen på skjermen, men på kino fungerer det bra. Var å så Hobbiten i desember. 3D HFR var meget bra. Så omtrent ikke hakkingen i bildet lengre. Men det er vel som de sier, smaken er som baken.

 

 

Jeg styrer like greit Netflix gjennom min PS4. Aldri noe tull med den :)

Lenke til kommentar

Buede skjermer for stuebruk er bare en marketing gimmick. Det har kun noe for seg dersom bildet fyller HELE synsfeltet, noe som ikke er aktuelt med mindre man sitter klistra inntil TV'en eller i en kino sal.

 

 

Vil det si at avstanden mellom bruker og TV blir dessto mer fastlåst på de konkave (innoverbuede) kontra de gode gamle plane/flate TV'ene ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...