Gå til innhold

Lag ditt eget fotobord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... eller man kan bruke en flat bordplate av tre eller stein, kjøpe en herdet glassplate i samme størrelse skrive ut de eller det bilde man ønsker, legge det på bordflaten og legge glassplata over ... dermed har man også mulighet til å bytte bilde med enkle grep ... om glassplata ikke ligger stille, så bruker man noen helt tynne lister med en form for friksjonsbånd, eller man kan senke ned noen gummiputer i hvert hjørne av bordplaten ...

man får forskjellige gummibånd osv. som ikke er tykkere enn litt tykt fotopapir ...

Lenke til kommentar

Var ikke akkurat dette fotobordet "tenkte lysbord" jeg så for meg når jeg leste overskriften :)

 

Ser at det er litt forvirring rundt epoksy/kunstharpiks, siden jeg har relativ god erfaring skal jeg forklare litt.

 

Epoksy er et plast-polymer som blir varmt når det blandes med en herder denne varmen smelter polymeren så man får en hard overflate når den bli kald igjen. Epoksy er ikke kokeekte så setter man en varm kaffekopp på bordet vil man få hvite ringer. Man kan fint legge på 0.5cm lag uten at det vil gi en farlig varme.

 

Når det gjelder fremgangsmåten så er det brukt et 18mm finerplate satt på kantlister rundt også teiper man for og slipper å fjerne søl i etterkant, så sprayer man på spraylim så fotografiene ligger rett under prosessen.

Når man blander epoksy så rør forsiktig så man ikke tilfører luftbobler, blir ikke resultatet bra kan man legge på et nytt lag epoksy, står dette over 24 timer er det lurt og pusse litt med 400 papir først. det er også fornuftig og finne en plass som er støvfritt, man kan med fordel bruke garasjen/kjelleren og fukte gulvet med vann først for å binde støvet, gjør dette en dag det er vindstille.

Undersiden av bordet skal ikke lakkeres med epoksy siden man tetter platen 100% og fukt slipper ikke ut, det igjen gjør at platen på sikt vil få en gråaktigere overflate, bruk heller en olje eller en diffusjonåpen lakk.

 

Personlig ville jeg nok brukt en 2komp. polyuretanlakk istedenfor epoksy siden den er mer motstanddyktig mot søl og riper, er kokeekte og diffusjonåpen så fukt slipper ut.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

... eller man kan bruke en flat bordplate av tre eller stein, kjøpe en herdet glassplate i samme størrelse skrive ut de eller det bilde man ønsker, legge det på bordflaten og legge glassplata over ... dermed har man også mulighet til å bytte bilde med enkle grep ... om glassplata ikke ligger stille, så bruker man noen helt tynne lister med en form for friksjonsbånd, eller man kan senke ned noen gummiputer i hvert hjørne av bordplaten ...

man får forskjellige gummibånd osv. som ikke er tykkere enn litt tykt fotopapir ...

 

Ja det slo meg og som en bedre løsning..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...