Gå til innhold

Skjermkortsalget stuper – og to har forsvunnet helt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan vel ikke være så overraskende? Du kan per dags dato få et supert skjermkort til 2000kr så hvorfor skal folk gidde å bruke mer penger. En annen ting er at prisen på et nytt skjermkort i mellom/høy klassen koster like mye som en Golf 3. Jeg forstår at alt er relativt, men jeg mener fortsatt at prisene er altfor høye for at folk skal bruke pengene sine. En ting er, hva er poenget? Sitter selv med 2stk skjermkort til en verdi av kun ca. 4000kr og raser gjennom alt som er uten problemer, og dette er selv i 1440p. Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover.

 

Det du sier der, kommer sikkert til og "slå" tilbake på deg,

Hvis Chris Robert får til det han jobber mot, så kommer Star Citizen til og presse grensene på hardware sånn det burde vært presset for mange år siden.

 

RSI - Star Citizen blir nok en av de få spillene som "presser" grensene i 2014/2015, men jeg håper andre spillutviklere ser hva han gjør, og kommer etter.

 

(syns det er synn med disse konsollene, som begrenser hva dataen trenger og gjøre,)

- Spill bør helst presse grensene sånn at et topp kort, ikke bør kunne ha alt på max når spillet kommer ut,

- watch dogs, er blitt bekreftet at et middels kort skal kunne kjøre alt på max. (som er ganske teit)

Lenke til kommentar

 

Dette kan vel ikke være så overraskende? Du kan per dags dato få et supert skjermkort til 2000kr så hvorfor skal folk gidde å bruke mer penger. En annen ting er at prisen på et nytt skjermkort i mellom/høy klassen koster like mye som en Golf 3. Jeg forstår at alt er relativt, men jeg mener fortsatt at prisene er altfor høye for at folk skal bruke pengene sine. En ting er, hva er poenget? Sitter selv med 2stk skjermkort til en verdi av kun ca. 4000kr og raser gjennom alt som er uten problemer, og dette er selv i 1440p. Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover.

 

hvorfor kjøpe instrumenter til titalls tusen kroner, når man slipper unna med ett par tusen? Hvorfor kjøpe bil til mange millioner når man får en golf til ett par hundre tusen?

 

Hvorfor kjøpe dyre fotballsko når man kan få de for ett par hundre kroner på G-sport?

 

Det å spørre hvorfor noen kjøper dyrere ting enn andre er ganske så poengløst. Man kan greie seg fint med en i5 i dag, hva skal man med i7? Man kan greie seg med 8GB ram, hva skal man med mer? Pc'en fungerer jo med snurredisk, hva skal man med en dyr SSD?

 

Dumme spørsmål da det 1: Alltid er noen som bruker mer enn deg, og du kan banne på at dine kort ikke hadde fungert i deres oppsett. 2: Fordi man liker å dytte så mye kraft som mulig inn i maskinen sin, for så å tyne den krafta mest mulig.

 

Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover

Selv om noe holder for deg, så holder det absolutt ikke for andre!

+1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette kan vel ikke være så overraskende? Du kan per dags dato få et supert skjermkort til 2000kr så hvorfor skal folk gidde å bruke mer penger. En annen ting er at prisen på et nytt skjermkort i mellom/høy klassen koster like mye som en Golf 3. Jeg forstår at alt er relativt, men jeg mener fortsatt at prisene er altfor høye for at folk skal bruke pengene sine. En ting er, hva er poenget? Sitter selv med 2stk skjermkort til en verdi av kun ca. 4000kr og raser gjennom alt som er uten problemer, og dette er selv i 1440p. Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover.

 

hvorfor kjøpe instrumenter til titalls tusen kroner, når man slipper unna med ett par tusen? Hvorfor kjøpe bil til mange millioner når man får en golf til ett par hundre tusen?

 

Hvorfor kjøpe dyre fotballsko når man kan få de for ett par hundre kroner på G-sport?

 

Det å spørre hvorfor noen kjøper dyrere ting enn andre er ganske så poengløst. Man kan greie seg fint med en i5 i dag, hva skal man med i7? Man kan greie seg med 8GB ram, hva skal man med mer? Pc'en fungerer jo med snurredisk, hva skal man med en dyr SSD?

 

Dumme spørsmål da det 1: Alltid er noen som bruker mer enn deg, og du kan banne på at dine kort ikke hadde fungert i deres oppsett. 2: Fordi man liker å dytte så mye kraft som mulig inn i maskinen sin, for så å tyne den krafta mest mulig.

 

Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover

Selv om noe holder for deg, så holder det absolutt ikke for andre!

Med tanke på at salget av skjermkort stuper, så holder det tydeligvis for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan vel ikke være så overraskende? Du kan per dags dato få et supert skjermkort til 2000kr så hvorfor skal folk gidde å bruke mer penger. En annen ting er at prisen på et nytt skjermkort i mellom/høy klassen koster like mye som en Golf 3. Jeg forstår at alt er relativt, men jeg mener fortsatt at prisene er altfor høye for at folk skal bruke pengene sine. En ting er, hva er poenget? Sitter selv med 2stk skjermkort til en verdi av kun ca. 4000kr og raser gjennom alt som er uten problemer, og dette er selv i 1440p. Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover.

 

Hvorfor skal folk gidde å bruke mer penger? Fordi for mange er det en hobby/interesse, for andre vil de ha den beste ytelsen når de gamer. Du sier at 2stk skjermkort til 4k holder for deg nå og i flere år fremover. Som du sier, det holder for deg, ikke nødvendigvis alle andre.

Lenke til kommentar

Så fordi markedet har gått bittelitt ned så betyr det at de fleste har stoppet med å kjøpe nye dedikerte løsninger?

 

Nei, markedet gikk jo til og med opp etter at flere high-end GPUer hadde blitt lansert.

 

Problemet er nok heller at det er en stund siden vi så en ny kjerne fra Nvidia, og AMD har ikke imponert stort mer.

 

De som for godt over et år siden kjøpte Titan har i grunn ingen reel grunn til å oppgradere. Og noen småendringer her og der skaper ikke de største veltingene i markedet.

 

Selv i lavere klasdene så blir det meste fra selv steinalderkort brukt. Bortsett fra det friske pustet fra gtx 750/750Ti så klart, som egentlig er det mest spennende kortet på lenge.

 

Men har allerede tre toppkort i maskinen som ikke blir byttet før man får se noe nytt som er bedre.

 

Uansett så går satsingen hovedsakelig på mobile platformer, og det er jo hele tiden de som ser seg fornøyd med dette. Så desktop vil nok minke litt etter litt. Men det går nok en god stund før det vil bli så lite at det ikke er levedyktig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sittet så lenge med samme hardware som jeg har gjort nå. Hvorfor? Fordi mitt gamle gtx570 og i7 prosessor fortsatt kjører det meste på medium/high. Det har gått 7 år siden crysis kom, og etter det så har det ikke skjedd utrolig mye. Jeg forbanner satsingen på konsoll og casual gamers. Vi vil ha hopp så store som da nvidia kom med 6800gtx! Det var tider det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nedgang i antall solgte stasjonære maskiner er en ting. Spørsmålet er om det også er nedgang i antall ivrige "gamere" på stasjonær PC. Det er vel sistnevnte gruppe som i stor grad har kjøpt skjermkort løst for oppgradering. Har spillkonsoller, mobil og nettbrett tatt over noe av antall spill ivrige personer på PC?

 

For den allmenne PC eier i dag så er integrert grafikk bra nok etter at egen HD hardware ble implementert, maskinen må ikke lenger bruke mye prosessorkraft på film/HD materiale slik det var før i tiden da dette sugde krefter ut av CPU og GPU.

Flere ikke "hardcore gamere" nøyer seg kanskje også med litt nedjustert grafikk i spill, da det er greit nok. Vi er tross alt forbi tiden da nedjustert grafikk betydde elendig spillopplevelse. Alle er vel ikke like opptatt av at alle detaljer i spill, som vannanimasjoner m.m. skal se 100% ekte ut og i maks oppløsning. Det er vel heller ikke det viktigste fokuset når man selv spiller at alle detaljer/omgivelse er i "fantastisk oppløsning"?

 

Jeg tror det er mange faktorer totalt som påvirker en mer stille periode på egne grafikkort i "løsvekt".

Det totale salget av grafikkløsninger er neppe mindre med tanke på detn store økningen av nettbrett og mobiler, med hyppigere utskiftninger enn før. Nå skifter flere både mobil og nettbrett oftere enn før, pga. kappløpet om maskinvare og stadig mer ressurssulten programvare (som jo ligner PC markedet for noen år tilbake, men nå på andre enheter).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hardware: Dere bør ikke legge så mye i kvartal til kvartal-endringer. Noe av det skyldes vanlige sesongvariasjoner. For eksempel kan dere se at i alle årene 2010, 2011, 2012 og 2013 har det vært fall fra 1. til 2. kvartal og stigning fra 2. til 3. kvartal. Alt i alt har salget sunket fra ca 19 til ca 14 millioner enheter/kvartal i løpet av 4 år (den lineære trendkurven). Det er et gjennomsnitt på knapt 2% fall fra kvartal til kvartal. Ikke spesielt dramatisk i mine øyne. Å stupe i en bakke med 2% fall vil jeg fraråde på det sterkeste.

 

SD88: Det virker som du tenker omsetningsandeler når du prater om pris. Denne statistikken handler ikke om omsetning, bare antall skjermkort. Du er derimot så vidt inne på noe interessant, hvorfor gidde å kjøpe nytt skjermkort? Jeg tror omsetningsfallet skyldes mange ting:

  • Spillprodusenter optimerer i større grad for de som ikke har dyre skjermkort (ytelsebehov)
  • Lav stigning i skjermoppløsning (ytelsebehov)
  • Flere nøyer seg med integrert grafikk (tar salg fra dedikert grafikk)
  • Flere velger bærbar PC (statistikken gjelder kun skjermkort til stasjonære PCer)
  • Flere velger å bruke mer tid/penger på nettbrett/telefoner (tar oppmerksomhet og betalingsvilje fra PCer)
  • Finanskrise (lavere oppgraderingstakt)
  • Stigningen i effekt (watt) er generelt slakere nå enn før. Det har bidratt en slakere ytelseøkning som igjen har bidratt til en lavere oppgraderingstakt.
  • Det er muligens noen som holder tilbake kjøp i påvente av rimeligere 4K skjermer med HDMI 2.0 og tilsvarende støtte fra skjermkortet.

PS. Hyggelig å se Anders Jensen tilbake i forumet. :thumbup:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kommer dedikert GPU til å forsvinne. Det er nærmest en naturlov. Integreringen slutter ikke før vi har SoC med RAM, non-volatile lagring og hele bøtteballeten.

 

Det er nok sant, men det kan allikevel være ett marked man kan tjene mye i mange år, det er ikke alltid så lett å vite hvor raskt ting skjer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Dette kan vel ikke være så overraskende? Du kan per dags dato få et supert skjermkort til 2000kr så hvorfor skal folk gidde å bruke mer penger. En annen ting er at prisen på et nytt skjermkort i mellom/høy klassen koster like mye som en Golf 3. Jeg forstår at alt er relativt, men jeg mener fortsatt at prisene er altfor høye for at folk skal bruke pengene sine. En ting er, hva er poenget? Sitter selv med 2stk skjermkort til en verdi av kun ca. 4000kr og raser gjennom alt som er uten problemer, og dette er selv i 1440p. Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover.

 

hvorfor kjøpe instrumenter til titalls tusen kroner, når man slipper unna med ett par tusen? Hvorfor kjøpe bil til mange millioner når man får en golf til ett par hundre tusen?

 

Hvorfor kjøpe dyre fotballsko når man kan få de for ett par hundre kroner på G-sport?

 

Det å spørre hvorfor noen kjøper dyrere ting enn andre er ganske så poengløst. Man kan greie seg fint med en i5 i dag, hva skal man med i7? Man kan greie seg med 8GB ram, hva skal man med mer? Pc'en fungerer jo med snurredisk, hva skal man med en dyr SSD?

 

Dumme spørsmål da det 1: Alltid er noen som bruker mer enn deg, og du kan banne på at dine kort ikke hadde fungert i deres oppsett. 2: Fordi man liker å dytte så mye kraft som mulig inn i maskinen sin, for så å tyne den krafta mest mulig.

 

Dette kommer til å holde for meg i mange år fremover

Selv om noe holder for deg, så holder det absolutt ikke for andre!

Pluss tenk økonomi. Hadde alle kun kjøpt det billigste hadde verden gått over ende hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar jeg ikke er den eneste som spiller på PC og bytter ut hele maskinen om gangen. Med dagens mildt sagt elendige utvikling på prosessorfronten bytter jeg ikke maskin like ofte som før da jeg ønsker at hele maskinen skal få et stort løft. Da kjøper jeg naturligvis også skjermkort sjeldnere ettersom prosessoren ville blitt en bottleneck uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...