Gå til innhold

GUIDE: 5 smarte triks som gjør Google Chromecast bedre (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært fint om Chromecast hadde laget litt mer avansert pairing enn det som eksisterer i dag, da dagens utgave begrenser bruksområde til typiske hjemmenettverk med bare en Chromecast på samme nettverk. Med større muligheter i pairingen kunne Chromecast hatt store bruksområder for eksempel i jobbsammenheng, ved framvisninger eller andre steder der man er en del av et større nettverk, for eksempel på hotell eller studentboliger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ja. Jeg venter heller på Airtame (Indiegogo).Virker mye mer lovende enn de andre løsningene så langt.

 

Helt enig, men kun hvis de klarer å få screen duplication til å funke fra mobiler også, de har bare såvidt begynt å utvikle apper til mobiler, og utifra det jeg har sett så er det bare snakk om kun lokalt innhold. altså da dårligere enn chromecast(og det er fra mobiler jeg mener casting gir mest nytte for seg)

Lenke til kommentar

Selv er jeg interessert i Chromecast primært til å spille av videofiler fra NAS på en enkel måte.

 

Det er urovekkende når dere må ty til kabel mellom ruter og PC for at Plex ikke skal hakke. Poenget med et produkt som Chromecast er jo nettopp at man skal slippe kabler.

 

Det hadde vært fint om dere også hadde testet andre måter å streame lokalt lagrede videoer på. Vet at mange er glade i Plex, men en del ønsker ikke å være låst til dette programmet. Det har kommet en utvidelse i Chrome som heter Videostream for Chromecast. Denne lar deg browse videofilene dine i nettleseren, hvorpå du kan klikke på ønsket video og play. Denne kommer også med en android-fjernkontroll, slik at du kan styre videoen uten PC når den først er i gang. Skulle gjerne hatt en test av denne måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Pc 1 meter fra router, tv 1 meter fra router.

Lagger som snekkern.

 

Prøvd å ha den medfølgende korte HDMI-kabelen mellom TV og Chromecast?

Det hakket hos meg også, men så sto det plutselig nede i høyre hjørne "for better network reception, connect the Chromecast to the TV with the HDMI extender" (løst sitert).

 

Det gikk fra å hakke i 360p youtube-videoer, til silkemyk 1080p-avspilling fra Plex.

Lenke til kommentar

Selv er jeg interessert i Chromecast primært til å spille av videofiler fra NAS på en enkel måte.

 

Det er urovekkende når dere må ty til kabel mellom ruter og PC for at Plex ikke skal hakke. Poenget med et produkt som Chromecast er jo nettopp at man skal slippe kabler.

 

Det hadde vært fint om dere også hadde testet andre måter å streame lokalt lagrede videoer på. Vet at mange er glade i Plex, men en del ønsker ikke å være låst til dette programmet. Det har kommet en utvidelse i Chrome som heter Videostream for Chromecast. Denne lar deg browse videofilene dine i nettleseren, hvorpå du kan klikke på ønsket video og play. Denne kommer også med en android-fjernkontroll, slik at du kan styre videoen uten PC når den først er i gang. Skulle gjerne hatt en test av denne måten å gjøre det på.

 

Hvis du syns plex er ok, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en raspberry pi og sette den opp med rasplex, eller så kan du jo kjøre xmbc istedenfor plex da.

Da kan du også ha kabel for bedre forbindelse hvis ønskelig.

I tillegg så må du ikke brenne inn undertekster i filmen.

Endret av Guleman
Lenke til kommentar

Det som er kjipt med chromecast er at den ikke støtter undertekster, så de må bli "brent" inn i filmen, og hvis du ikke har gjort det på forhånd så bruker serveren din (hvis man bruker plex) mye cpu. Ikke så kjekt hvis du deler serveren med venner.

 

Den støtter "løse" tekster i .srt format via plex...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som er kjipt med chromecast er at den ikke støtter undertekster, så de må bli "brent" inn i filmen, og hvis du ikke har gjort det på forhånd så bruker serveren din (hvis man bruker plex) mye cpu. Ikke så kjekt hvis du deler serveren med venner.

Den støtter "løse" tekster i .srt format via plex...

Nei, det gjør den ikke. Plex transcoder video på direkten, altså så brenner plex .srt filen inn i filmen der og da
Lenke til kommentar

Selv er jeg interessert i Chromecast primært til å spille av videofiler fra NAS på en enkel måte.

 

Jeg streamer direkte til Chromecast fra min Synology NAS. Styres via DS Video app på iPad/Android.

 

Chromecast-en er plugget direkte i TV-en (uten HDMI-forlengeren), med USB-strøm fra dekoderboksen. Chromecast støtter kun 2,4GHz. 5GHz kan gi høyere båndbredde, men det avhenger av avstand.

 

Min trådløse ruter er en Netgear WNDR3700, som jeg er meget fornøyd med. Dønn stabil, takler mange tilkoblinger og tungt bruk.

 

Opplever ikke hakking, men frys av bildet har jeg opplevd noen ganger. Må vente noen sekunder i begynnelsen mens den bufrer.

 

Alt i alt strålende fornøyd!

Lenke til kommentar

 

Selv er jeg interessert i Chromecast primært til å spille av videofiler fra NAS på en enkel måte.

 

Jeg streamer direkte til Chromecast fra min Synology NAS. Styres via DS Video app på iPad/Android.

 

 

Hei og takk for svar.

 

Jeg har lest mye om Synology, og per nå synes denne løsningen å være den eneste aktuelle hvis man vil (1) streame filmer fra NAS til Chromecast uten at PC-en står på, og (2) bruke telefonen som fjernkontroll.

 

Jeg har allerede en Apple TV, og DS Video skal angivelig kunne streame til denne også. Det er imidlertid alfa omega at det er stabilt. At bildet fryser en sjelden gang kan jeg leve med, men hvis det blir en eller flere ganger per film er det definitivt en dealbreaker.

 

Per i dag har jeg en Dune mediespiller som er koblet direkte i receiveren. Denne funker bra til sitt formål, men er ikke så fleksibel som en NAS. Jeg har også en WD MyCloud NAS. Denne kan jeg bruke til såkalt homesharing via iTunes til TV-en. Det oppsettet opplever jeg som rimelig stabilt, men da må altså PC-en stå på. Ikke at det er noen krise, men det hadde vært enda mer elegant uten. MyCloud NAS-en har også støtte for airplay til Apple TV - da slipper man å gå via PC-en - men dette har jeg opplevd som ustabilt. Den faller ut og begynner plutselig å spille på mobilen isteden osv. WD har Chromecast-støtte "under consideration", ifølge sitt brukerforum.

 

Jeg regner med at stadig flere vil gå denne veien. Viaplay har gjort det. Sumo og NRK snakker om det, for å nevne noen sentrale. Kanskje HBO? Men egne filmer er altså et fint supplement til streamingtjenestene, og de bør også være enkle å streame.

 

Jeg har konkrete planer om å skaffe meg en Synology NAS, sannsynligvis en firebrønners. Har bare tenkt å vente på neste oppdatering og at det kommer flere 5TB harddisker på markedet.

 

Kjøpte en Chromecast denne uken. Den er så billig at den uansett bør testes. Er spent på hvordan den nye video extention-appen i Chrome funker til å streame lokale filer til Chromecast. Skal teste etter hvert. Igjen er ulempen at PC-en må stå på, men det hadde gitt noe økt fleksibilitet ved at man ikke er låst til iTunes.

 

Ellers kommer jo Airtame i høst. Mulig at den også kan bidra her...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...