Gå til innhold

TEST: Intel Core i7 4790


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes det er litt feil å si de er låst for overklokking. De har låst multiplikator er vel det nesten riktige. For det er ikke noe problem å overklokke dem, da etter min erfaring med i7-2600 så var det bare å sette opp multiplikatoren på kjernene slik at alle kjørte på full hastighet. Den hastigheten de bruker til å turbokjøre en kjerne når det trengs/er mulig. Det kalles også overklokking, og gjør at den enkelt kjørte 400 MHz kjappere på alle kjerner uten problemer.

Skal man ikke ekstrem klokke, så kan man kjapt spare noen kroner, og fortsatt klokke mildt med disse ikke "K" versjonene.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

 

 

200mhz .. det ville kanske fristet hvis valget var mellom en p3 500mhz vs. p3 700mhz.

 

Virker som om Intel og hardware.no har glemt bort at vi er i 2014.

Sånn blir det når AMD ikke har laget en bra prosessor på årevis.

Det virker jo ikke som Intel heller har noe virkelig spenstig å komme med når vi ser de siste lanseringene. De taper jo penger på at folk ikke gidder oppgradere...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

CPU-ene har blitt så gode at flaskehalsen i spill ligger på GPU. Intel fokuserer vel mest på akritekturforbedring for å gjøre de mer effektive slik at de tar mindre strøm til ultrabooks ol. Målet er vel også å putte prosessorene sine i mobiler etterhvert.

 

Like greit å slippe å oppgradere hvert år spør du meg. Lurer litt på hvordan kravene i spill blir når vi etterhvert går over til 4k.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

CPU-ene har blitt så gode at flaskehalsen i spill ligger på GPU. Intel fokuserer vel mest på akritekturforbedring for å gjøre de mer effektive slik at de tar mindre strøm til ultrabooks ol. Målet er vel også å putte prosessorene sine i mobiler etterhvert.

 

Like greit å slippe å oppgradere hvert år spør du meg. Lurer litt på hvordan kravene i spill blir når vi etterhvert går over til 4k.

 

Ikke noe høyere på CPU siden.

Lenke til kommentar

 

200mhz .. det ville kanske fristet hvis valget var mellom en p3 500mhz vs. p3 700mhz.

 

Virker som om Intel og hardware.no har glemt bort at vi er i 2014.

 

Sånn blir det når AMD ikke har laget en bra prosessor på årevis.

 

 

AMD ga opp med å lage prosessorer for 4-5 måneder siden.

Lenke til kommentar

Syntes det er litt feil å si de er låst for overklokking. De har låst multiplikator er vel det nesten riktige. For det er ikke noe problem å overklokke dem, da etter min erfaring med i7-2600 så var det bare å sette opp multiplikatoren på kjernene slik at alle kjørte på full hastighet. Den hastigheten de bruker til å turbokjøre en kjerne når det trengs/er mulig. Det kalles også overklokking, og gjør at den enkelt kjørte 400 MHz kjappere på alle kjerner uten problemer.

 

Skal man ikke ekstrem klokke, så kan man kjapt spare noen kroner, og fortsatt klokke mildt med disse ikke "K" versjonene.

Bare synd det ikke går på Haswell da, Intel har nemlig låst ned prosessoren slik at man ikke kan gå +4 på multiplieren for hvert turbo-steg.

Sånn hvis du lurer, så er det fullt mulig å nå 44x med en i7-2600 så lenge oppgaven er enkelttrådet og man overklokker hele turboen istedet for å bare låse på maksimal turbo.

 

Åssen ypperlig? 2-3 flere FPS i spill-ypperlig? Nogenlunde samme ytelse som CPUen året før, og året før det igjen ypperlig?

 

Kall disse Intel-CPUene for det de er: Oppdatert resirkulering!

Intel kommer i det minste med nye instruksjonssett som tillater høyere ytelse, og dette er første gang siden 2010 at Intel går for en clock-bump istedet for en ny prosessorarkitektur per år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor noen ville ha kjøpt denne CPUen når du får en 4770K til akkurat samme pris. Overklokker du den med 200Mhz så sitter du igjen med en CPU som yter bedre.

 

Synd at AMD ikke er med i CPU krigen lengere, fordi vi vil vel bare se fremover at de kun øker frekvensen med 100Mhz pr år å ikke noe annet. Kanskje vi får litt bedre integrert grafikk som egentlig bare gagner bærbare PCer.

Man skal ikke ut med mange kronene for å få et skjermkort som gruser den integrerte grafikken.

Lenke til kommentar

 

200mhz .. det ville kanske fristet hvis valget var mellom en p3 500mhz vs. p3 700mhz.

 

Virker som om Intel og hardware.no har glemt bort at vi er i 2014.

Intel prøver bare å melke kundene mens de enda kan

 

Jeg tror ikke de lykkes med det akkurat. Jeg har hatt min nåværende maskin i over tre år, og har bestemt meg for å beholde den i 2,5 år til. Hadde Intel lansert noe interessant ville jeg begynt å se meg om etter ny maskin nå, men isteden er det komplett uaktuelt å oppgradere før Skylake-E kommer ut. Ikke at jeg tror de prosessorene blir så ufattelig bra, men én gang må man oppgradere.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD ga opp med å lage prosessorer for 4-5 måneder siden.

 

 

Huh?

Amd Roadmap 2014-2016

 

Det er med andre ord mye nytt som skjer her, både x86 , ARM , Server , Desktop osv...

 

At Intel på nytt kommer med en Cpu som ikke yter nevneverdig bedre enn den forrige Cpu'en har trolig med at de har såpass kontroll på markedet at de tror de vil kunne fortsette å selge cpu'er så lenge de leverer "akkurat" det folket trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...