Gå til innhold

Mikrogrøfting (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt det settes fokus på dette igjen!

Har sett dette i praksis og det er egentlig rart at ikke dette er mer utbredt enda.

Jobbet selv i Telavie/Relacom, og dette var det nye store innen fiberutbyggingen fikk vi høre.

Det ser ut som om dette har tatt noen år få skikkelig igang, jeg hørte første gangen om dette i 2008 og da var planen å komme igang iløpet av et par år for fullt i Relacom.

Uansett, håper å se mer at dette!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er noe som skulle vært bransjestandard lenge nå.

 

Better late than never I guess.

 

I uansett tilfelle har jeg sittet på min egen fiber i 6 år nå og når tiden kommer til flytting er alle boliger som ikke har/kan få fiber før jeg bosetter meg skikkelig helt uaktuelle.

 

Fiber = Fremtidssikret.

Lenke til kommentar

Har jo disse tunell maskinene man bruker mye i utlandet til å lage bil og tog tunneler.

Hva med å krympe den kraftig og bruke den? Et lite hull ned så graver den bortover selv,

AMDAST

autonomous machine for digging small tunnels

Problemet med en slik maskin vil være løsmasser. En maskin som brukes til å bore en veitunnel har som regel i oppgave å bore i fjell. Under veiene her i Norge er det som oftes løsmasser i form av stein, grus, sand o.l.

 

Men det finnes maskiner i dag som fint kan bore stålrør undere vei. Problemet er at dette tar sin plass, er litt tidkrevende og er vel noe høyere prislagt enn en maskin til mikrogrøfting.

Videre er ikke akkurat disse maskinene særlig egnet til bruk i byer/tettere strøk på grunn av plassbehovet.

Lenke til kommentar

 

Har jo disse tunell maskinene man bruker mye i utlandet til å lage bil og tog tunneler.

Hva med å krympe den kraftig og bruke den? Et lite hull ned så graver den bortover selv,

AMDAST

autonomous machine for digging small tunnels

Problemet med en slik maskin vil være løsmasser. En maskin som brukes til å bore en veitunnel har som regel i oppgave å bore i fjell. Under veiene her i Norge er det som oftes løsmasser i form av stein, grus, sand o.l.

 

Men det finnes maskiner i dag som fint kan bore stålrør undere vei. Problemet er at dette tar sin plass, er litt tidkrevende og er vel noe høyere prislagt enn en maskin til mikrogrøfting.

Videre er ikke akkurat disse maskinene særlig egnet til bruk i byer/tettere strøk på grunn av plassbehovet.

Finnes allerede en slik maskin :)

 

Den ble brukt selv her i Arendal for å bore rør til fjernvarme til skoler etc. Færre meter med rør/kabler, færre meter å grave og ingen som merker noe som helst ^^ Kan helt fint brukes med fiberkabler også.

Lenke til kommentar

Finnes allerede en slik maskin :)

 

for å bore rør til

Det er jo akkurat dette jeg skriver i innlegget mitt. Allfather tenkte mer i retning på en maskin, som en TBM, men i en mindre skala. Ulempen dette medfører er at en slik maskin er ikke bygget for å bore i løse masser.

 

At det finnes maskiner mer egnet til oppgaven å bore under vei(, bygg, vann osv..) er jeg fullstendig klar over da jeg selv har kjørt maskin til slike oppgaver.

Lenke til kommentar

 

Finnes allerede en slik maskin :)

 

for å bore rør til

Det er jo akkurat dette jeg skriver i innlegget mitt. Allfather tenkte mer i retning på en maskin, som en TBM, men i en mindre skala. Ulempen dette medfører er at en slik maskin er ikke bygget for å bore i løse masser.

 

At det finnes maskiner mer egnet til oppgaven å bore under vei(, bygg, vann osv..) er jeg fullstendig klar over da jeg selv har kjørt maskin til slike oppgaver.

 

Men har selv sett en maskin som borer nokså små rør (5-10cm i diameter?). Disse kan fint fylles med fiberledninger etter min mening - det bores ikke noe større eller spesielt mindre enn det man gjør med minigrøfter.

 

Dette er jeg rimelig sikker på kan bore i løse masser nemlig :) Men kanskje i fremtiden så blir en slik maskin like enkel å få tak i som en 3D-printer.

Lenke til kommentar

Men har selv sett en maskin som borer nokså små rør (5-10cm i diameter?). Disse kan fint fylles med fiberledninger etter min mening - det bores ikke noe større eller spesielt mindre enn det man gjør med minigrøfter.

 

Dette er jeg rimelig sikker på kan bore i løse masser nemlig :) Men kanskje i fremtiden så blir en slik maskin like enkel å få tak i som en 3D-printer.

Det du antageligvis så i Arendal var nok en helt annen type maskin enn en TBM (Tunnel Bore Maskin). Antageligvis var den maskina du så bygget for å bruke DTH-system (Down The Hole) som er en helt annen måte å bore på enn TBM.

 

En TBM borer ikke rør, den borer i fjell og setter inn betongelementer. Dette vil bli problematisk mtp nedskaleringen Allfather tenkte på. Ellers er det vel et mellomrom fra borkronen til delen som setter inn nevnte betonelementer som fort kan fylles av løse masser som grus, sand o.l.

 

Et DTH system så trekker man stålrøret ned/gjennom med borkronen og selve maskinen som gjør oppgaven står igjen ved starten av hullet.

 

Som jeg skrev til deg i forrige innlegg er jeg fullstendig klar over at det finnes maskiner som kan bore stålrør under vei(, bygg og vanndammer o.l.) fordi jeg faktisk har kjørt slike maskiner selv.

Jeg har de siste 7 årene kjørt maskiner som er bygget rundt samme systemet, dog med fokus på å bore stålrørene rett ned.

 

Edit; Slike maskiner kan og bruke et annet system så de heller borer plastrør o.l.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen. Men norske veier og fortau trenger ikke hjelp til forvitring. Selv om jeg selv skriker etter fiber (bor i Oslo) og ønsker alle forslag velkommen har tror jeg dette vil medføre at fortau og veier vil forvitre raskere og man må grave opp kort tid senere.

Et stort problem er at forskjellige etater ikke kommuniserer. Den ene uken ser man digre fjernvarmerør graves ned. Noen uke senere graves det opp for kloakk, så el og senere kommunikasjon....
Endret av asicman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et stort problem er at forskjellige etater ikke kommuniserer. Den ene uken ser man digre fjernvarmerør graves ned. Noen uke senere graves det opp for kloakk, så el og senere kommunikasjon....

... og det gjelder ikke bare etater, selskaper som Hafslund, Telenor etc. er ekstremt dårlige på å samarbeide.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor en ikke alltid legger ned et greit dimensjonert rør når en bygger vei og seinere leier ut plass i røret til de som ønsker.

Lenke til kommentar

 

Et stort problem er at forskjellige etater ikke kommuniserer. Den ene uken ser man digre fjernvarmerør graves ned. Noen uke senere graves det opp for kloakk, så el og senere kommunikasjon....

... og det gjelder ikke bare etater, selskaper som Hafslund, Telenor etc. er ekstremt dårlige på å samarbeide.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor en ikke alltid legger ned et greit dimensjonert rør når en bygger vei og seinere leier ut plass i røret til de som ønsker.

Amen!

Micro-trenching er smart.

Men i de tilfellene mann faktisk må ned, hvorfor i huleste klarer mann ikke ta høyde for at behovet vil endres i fremtiden?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

men i utkanter der de allerede har luftstrekk til strøm/telefon kan de jo strekke i lufta. Mye billigere enn å grave!

... så kommer snø og uvær og brått er det bye, bye til internet.

Lenke til kommentar

 

men i utkanter der de allerede har luftstrekk til strøm/telefon kan de jo strekke i lufta. Mye billigere enn å grave!

... så kommer snø og uvær og brått er det bye, bye til internet.

 

 

Hele hovedfiberen her går i lufta langt og den har ikke røket enda!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...