Gå til innhold

SAMLETEST: Fem kameramobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med video? Hvilke modeller kan filme innendørs i dunkel belysning (for eks på et utested)? Hadde også vært interessant å se litt tekniske data sammenliknet. Hvor god vidvinkel er det, lysstyrke på objektivet, størrelsen på brikkene, osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Froholdsvis bra test. Jeg savner info om lukkertid, blender og ISO på hvert enkelt bilde så vi kan se hvilke triks telefonen bruker for å forbedre diverse bildeegenskaper. Noen av triksene (lukkertid) har det med å gå ut over bevegelsesuskarphet og motivene her er temmelig statiske.

En pendel i dårlig lys hadde for eksempel gitt en forutsigbar bevegelse og et godt mål på bevegelsesuskarphet i situasjoner som for eksempel unger som leker inne etter at det har blitt mørkt eller festbilder.

 

Ellers er jeg ikke overrasket over at størst sensor gir best bilder, eller at reduksjon av antall piksler (M8) sammenlignet med andre med samme sensorstørrelse (S5, iPhone5, Z2) gir direkte dårligere bilder i enkelte situasjoner og omtrent likeverdige bilder i andre situasjoner.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Veldig bra test, vil tro at mange finner denne interessant. Det eneste jeg savner er en kommentar som henspiller på når man har bruk for den fulle kapasiteten.

 

Til facebook, instrgram, snapchat går jo det meste. Skriver man ut, eller bruker bildene litt mer seriøst digitalt ønsker man selvsagt ok kvalitet på bildene. Mange megapixler gir også større muligheter til å klippe (zoome digitalt). I tillegg hadde det vært fint med en sammenligning med kompaktkamera og et systemkamera.

Lenke til kommentar

Ser dere har gjort en grundig test, og stoler på den.

Men jeg har selv testet Z2 mot S5, or synes bildene på S5 var VESENTLIG bedre.

Z2 sine ble ofte "blurry", og ville aldri fokusere ordentlig.

Dette var kun på auto, og på både stillbilder og video.

Var derfor jeg valgte S5 kontra Z2. Og det skal sies at jeg har alltid vært en Sony-kar,

og avgjørelsen var ikke lett.

 

Stabilisatoren på Z2 er fantastisk da, det skal sies.

Lenke til kommentar

Nokia 1020 kamera er vel ikke det heftigste Nokia har

levert så langt ? Hva med N8 eller 808 Pureview ?

Men bildene har visstnok blitt bra med

siste software. 1020 er i mine øyne 70 % kamera og 30 % telefon, mens konkurrentene i testen har andre styrker.

 

30% telefon? Foruten å ha en "liten" klump bak, er 1020 så og si identisk med 920 på fysiske mål. Den oppleves også som en vanlig telefon når man holder den i hånden. Kameradelen er synlig og merkbar, men langt i fra så fremtredende at den er mer kamera enn mobil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Nokia 1020 kamera er vel ikke det heftigste Nokia har

levert så langt ? Hva med N8 eller 808 Pureview ?

Men bildene har visstnok blitt bra med

siste software. 1020 er i mine øyne 70 % kamera og 30 % telefon, mens konkurrentene i testen har andre styrker.

 

30% telefon? Foruten å ha en "liten" klump bak, er 1020 så og si identisk med 920 på fysiske mål. Den oppleves også som en vanlig telefon når man holder den i hånden. Kameradelen er synlig og merkbar, men langt i fra så fremtredende at den er mer kamera enn mobil.

Den er også lettere enn 920.

 

30 % telefonutsagnet til Karamell er jo bare tull og tøys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@apox One ble testet før Galaxy S5. Dette er også første gang vi har gått så omfattende til verks med de to telefonene, og innimellom avsløres det forskjeller som ikke er like enkle å se i selve testperioden. Kamerakarakteren på HTC One er justert ned for å reflektere dette. Den er satt til 7 slik at den havner på samme trappetrinn som Galaxy S5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes det burde vært med et referanse Canon/Nikon camera her for å få enda bedre oversikt

 

Trenger du det betyr det jo bare at mobilkameraene har blitt mer enn bra nok :)

 

 

Hvorfor det? Kanskje vedkommende kjenner kvaliteten fra ett speilrefleks godt, og ikke kjenner kvaliteten fra mobilkamera så godt, å se hvordan det er i forhold til noe man kjenner godt i samme situasjon kan være nyttig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må være noe feil på deres Galaxy S5 testmodell, for jeg har aldri opplevd problemer med automatikken og den tar heller aldri lange pauser.

Uansett, så har det kommet en oppdatering som forbedrer kameraet ytterligere. :)

http://www.phonearena.com/news/Update-treats-the-Galaxy-S5-to-even-faster-camera-and-gallery-apps-improved-fingerprint-scanning_id56028

Endret av Gjermundsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@the_smart_dud Burde kanskje tatt med en "Ikke gjør dette hjemme" under toppbildet :) De lå ikke lenge i regnet, og ble bare overflatevåte av stenen de lå på. Likte likevel effekten av noen dråper på skallet, så slik ble det.

Ellers er det mye bra input i tråden som vi tar med oss til neste runde. Videotest er ikke helt uaktuelt, men vi må finne en fornuftig måte å gjøre det på, og ikke minst tid. Dette blir jo spesielt interessant nå som stadig mer støtter 4K.

Speilrefleks som referanse for "perfekte" bilder kan være aktuelt, eller kanskje et top notch kompaktkamera. Her fokuserer vi jo mest på pek-og-skyt-egenskapene, og den gjengse kvaliteten telefonene leverer. Går vi for langt opp i SLR-universet slutter pek-og-skyt å være en greie. Men, skal man sammenlikne med så perfekte bilder som mulig, kan det likevel være fornuftig.

 

@Gjermundsen Vet om oppdateringen som kom i dag. Under selve testen av Galaxy S5 var vi innom hele tre forskjellige testprodukter for å finne ut om de oppførte seg noenlunde likt, ettersom en del av oppførselen var litt mistenkelig (tregheter ved skriving til minne, svak ytelse fra kamera osv.). Oppdateringen som kom i dag er iallfall den andre siden slipp som skal spesifikt skal øke ytelsen på kameraet, noe som antyder at Samsung også er klare over at de har noe å jobbe med. Oppdateringer kommer uansett litt nå og da, og den nye har (såvidt jeg vet) ikke kommet til Norge ennå. Vi kan bare teste produktene slik de er når de er i salg, og kan ikke vente i uvisshet på oppdateringer det er usikkert om kommer.

 

Denne rakk ikke frem i denne omgang, men hvis forbedringene er gode nok, vil det naturligvis påvirke resultatet neste gang vi sammenlikner :)

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...