Gå til innhold

ANNET: Verdens største bank bannlyser Bitcoin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette her er jo bare artig

 

Enig.

 

Blir interessant å se an utviklingen på disse store kreftene. I Norge så betaler man jo skatt av det man tjener. Og det å betale formueskatt uansett hvor fattig man har redet for seg, med dertil misunnelser på rikinger, det er og blir urettferdig å skulle måtte betale skatt av formue. Det er en dobbeltbeskattning. Dessuten rammer alt av formueskatt fattig som rik.

 

Sånn sett så synes jeg Bitcoins er en positiv utvikling. Fordi det rakner nå litt for det der sinnsyke kontrollbehovet staten har over folks penger.

 

Tenk på følgende. Her betaler vi på titusener på titusener, og for mange også over hundretusenkroners grensa i skatter. Men, om du våger deg ned på skattekontoret, så risikerer du lavmåls service.

 

Jeg forsøkte i år å få prate med en skattekonsulent, det tok 59 minutter i køventing alene. Makan. Og dette servicenivået betaler vi dyrt for? Og tenk på all oljeformen som staten kan meske seg med. For noen år siden så var oljeformuen verdt kr 200.000 per norsk innbygger.

 

Men, vi vet alle at disse pengene (brorparten av dem), kommer til å syltes ned på bok. Jeg kommer aldri til å ha glede av særlig mye av disse pengene. Det er skatte og spesiellt momsinntekter (MVA) som drar landet rundt, ikke den tilsidesatte sparekapitalen oljefondet.

 

Korriger meg vennLIGST om jeg tar feil med statens aktiva.

 

Også spurte jeg et spørsmål til skattekonsulenten, som jeg forventet å få det svaret jeg fikk, på. Og spm. mitt var: Kan man få bruke internettrapportering om man allerede vet noe som har skjedd i 2014, og få forhåndsrapportert dette nå, når det er ferskt i minnet? Svaret var selvfølgelig nei.

 

Jeg synes det er lavmåls, at man ikke kan få forhåndsrapportere, med dertil service at skatteetaten tar vare på disse innrapporteringene for en fram til innlevering, og automatisk tar disse med i innrapporteringen når den er forestående.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dobbel beskatning eksisterer i nesten alle land, og hvorfor er du prinsipielt i mot det? Er du imot moms også? Formueskatt rammer i utrolig liten grad folk som er reellt sett fattige. Ellers er det jo riktignok vanlig å sutre over "misunnelse", men det gjør ikke argumentet mindre elendig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<snip>

 

Synes kommentarer som "tenk på all oljeformuen som staten kan meske seg med" er litt artig. Hvem er det egentlig du tenker på når du snakker om "staten"? Er det Erna Solberg & Co det, eller?

 

Virker som om veldig mange av dem som klager på skattenivået er sint på "staten". Som om den er et konkret individ eller en gruppe personer som tilrøver seg saker og ting fra folket, og bor i en luksusvilla med et badebasseng fylt med alle inntektene fra oljeindustrien. Greit nok å være misfornøyd med hvordan enkelte ting gjøres her i samfunnet, men det høres straks litt rart ut når man begynner å snakke om hvor fæl staten er... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dobbel beskatning eksisterer i nesten alle land, og hvorfor er du prinsipielt i mot det? Er du imot moms også? Formueskatt rammer i utrolig liten grad folk som er reellt sett fattige. Ellers er det jo riktignok vanlig å sutre over "misunnelse", men det gjør ikke argumentet mindre elendig.

 

AtW

Verdens rikaste land kastar vekk pengane på verdens verste byråkrati. Om ein kuttar ut forskjellige skattar og avgifter så blir det enklare og mindre papirarbeid, noko som fører til meir byråkrati. Eg meina at pengane og arbeidskrafta burde blitt brukt til noko meir fornuftig enn papirarbeid.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dobbel beskatning eksisterer i nesten alle land, og hvorfor er du prinsipielt i mot det? Er du imot moms også? Formueskatt rammer i utrolig liten grad folk som er reellt sett fattige. Ellers er det jo riktignok vanlig å sutre over "misunnelse", men det gjør ikke argumentet mindre elendig.

 

AtW

 

 

Jeg snakket hovedsakelig om hva vi får igjen for pengene, men det er også vanlig at debattanter henger seg opp i den mest løse av setningene. Du får nesten peke på hva jeg sier, og forklare hva du mener jeg mener om saken da :)

 

Jeg nevnte at vi har over 200k kroner på bok for hver nordmann i det oljefondet. Greit nok at vi skal spare mye av det, men politikerne er overredde for å bruke litt av det på fornuftige saker.

 

Nå kunne jeg jo sagt at mine lommer er fornuftig - for skøy, men det ville jo falt i dårlig jord. Tenker på helsevesenet kreftpasientutredning, med mange flere ting folk kan få store problemer helsemessig eller evt. død av. Elendig eldreomsorg som er direkte forkastelig enkelte steder. Et dårlig utbygget veinett, men der vil nok miljøaktivistene slå meg ihjel, men hva med el-biler, så subsidier disse da for FAEN. Er til å bli gal av å se slike nisser på Stortinget. På tide å få inn noen som kan pengedisponering uavhengig av parti der inne.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dobbel beskatning eksisterer i nesten alle land, og hvorfor er du prinsipielt i mot det? Er du imot moms også? Formueskatt rammer i utrolig liten grad folk som er reellt sett fattige. Ellers er det jo riktignok vanlig å sutre over "misunnelse", men det gjør ikke argumentet mindre elendig.

 

AtW

 

 

Jeg snakket hovedsakelig om hva vi får igjen for pengene, men det er også vanlig at debattanter henger seg opp i den mest løse av setningene. Du får nesten peke på hva jeg sier, og forklare hva du mener jeg mener om saken da :)

 

Jeg nevnte at vi har over 200k kroner på bok for hver nordmann i det oljefondet. Greit nok at vi skal spare mye av det, men politikerne er overredde for å bruke litt av det på fornuftige saker.

 

Nå kunne jeg jo sagt at mine lommer er fornuftig - for skøy, men det ville jo falt i dårlig jord. Tenker på helsevesenet kreftpasientutredning, med mange flere ting folk kan få store problemer helsemessig eller evt. død av. Elendig eldreomsorg som er direkte forkastelig enkelte steder. Et dårlig utbygget veinett, men der vil nok miljøaktivistene slå meg ihjel, men hva med el-biler, så subsidier disse da for FAEN. Er til å bli gal av å se slike nisser på Stortinget. På tide å få inn noen som kan pengedisponering uavhengig av parti der inne.

 

 

Glemte å svare på det med momsen (merverdiavgiften - MVA). Det er jo den aller fornuftigste beskattelsen man har her i landet. Også er det den de tjener mest penger på.

Jeg synes likevel 25% er litt i hardeste laget når man kan sammenlikne oss opp i mot f.eks. Nord-Amerika. Og da er Canada et stjerneeksempel, som har tilsvarende og mer naturressurser enn Norge ihvertfall hva gjelder mineraler som sølv, gull med flere.

 

Om du har interesse av det, så har jeg også hatt noen svært få timer med sosial-økonomi på videregående skole. Så det med at momsen er den største inntektskilden til den norske stat har jeg fått med meg for lenge siden.

 

 

 

Dobbel beskatning eksisterer i nesten alle land, og hvorfor er du prinsipielt i mot det? Er du imot moms også? Formueskatt rammer i utrolig liten grad folk som er reellt sett fattige. Ellers er det jo riktignok vanlig å sutre over "misunnelse", men det gjør ikke argumentet mindre elendig.

 

AtW

Verdens rikaste land kastar vekk pengane på "verdens verste" byråkrati. Om ein kuttar ut forskjellige skattar og avgifter så blir det enklare og mindre papirarbeid, noko som fører til meir byråkrati. Eg meina at pengane og arbeidskrafta burde blitt brukt til noko meir fornuftig enn papirarbeid.

 

 

Kunne ikke ha sagt meg mer enig i nettopp det du påpeker her.

Endret av G
Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke imot dobbel beskattning, men jeg er i høyeste grad imot ekstreme sosiale og økonomiske forskjeller blant folk. Formueskatt er med på å jevne ut disse forskjellene.

 

For å gå tilbake til saken så sier det vel litt om hvor gode disse digitale myntenhetene er når et land som Kina velger å forby dem.

Lenke til kommentar

Det som rett og slett har vært helt hinsides i norge. er arveavgiften. Takk og lov er den nå avskaffet.

 

Det er så uttallige familier i norge som har arvet eiendommer som har vært i familien i generasjoner som ikke har hatt råd til å løse ut arveavgiften å tvinges til å selge. det er bare helt sykt og helt utrolig at vi har hatt den så lenge som den var.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...