Gå til innhold

Ny mini-Surface kan komme i to versjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar gjerne en Intel-basert sak (ikke atom) uten vifte.

 

AtW

 

Jeg har både Surface Pro (den første), Lenovo Helix og Dell Venue 11 Pro, og disse fungerer bra. Men det er i mange tilfeller tegn på at de blir varme, og varme må ut.

 

Forrige generasjon Atom var noe udatert, men mange av Atomprosessorene som kom med Bay Trail er faktisk veldig kapable, innenfor bruksområdene man normalt vil ha på slike enheter.

 

Personlig vurderer jeg å prøve utstrakt bruk av en Atom-variant selv, for å slippe støy og for å få lengere batteri. Ytelsesmessig tror jeg at jeg i det store og hele berger lenge med dagens Atom på farten.

 

For øvrig er min erfaring at Surface Pro jevnt over går stillere enn de to andre jeg nevner, om noen skulle lure.

Lenke til kommentar

Windows 8.1 på en mini Surface med Intel CPU tror jeg er temmelig tungt. Enten går det for tregt eller så spiser det batteri. Jeg blir i alle fall overasket om dette er noe interessant.

Den Surface Pro 2 jeg allerede har står mest "parkert".

Jeg hevder fortsatt Surface Pro er en tam "kalkun", altså ikke flygedyktig. Jeg har ikke tro på en krympa Intel-basert utgave.

Så - seeing is believing!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hevder fortsatt Surface Pro er en tam "kalkun", altså ikke flygedyktig.

 

Hvorfor mener du Surface Pro ikke er en flygedyktig tabletPC?

 

Merk, jeg spør TabletPC, ikke nettbrett.

Jeg mener ikke det du påstår jeg mener. Jeg mener at Surface Pro er en hybrid mellom PC og et forsøksvis nettbrett.

Jeg bruker normalt flere typer PCer til ulike formål. Dette svaret skriver jeg på et nettbrett, mens jeg ligget i senga!

Om jeg skulle benytte en Surface Pro, så ville jeg synes denne er for tung, batteritiden er for kort og brukergrensesnittet for dårlig, ergonomisk. I prinsippet har jeg ikke noe mot Microsoft sine forsøk på å skape en tilfredsstillende hybrid, men dette lar seg ikke gjøre med den arv de må ivareta med Windows (NT) og utover til 8.1. Windows er så kraftig og sammensatt at denne fordrer en sterk motor (CPU og energibehov). Med Surface (RT) så kanskje, men den er det vel ikke snakk om nå?

Jeg tror at utviklingen av nye "forbrukerdingser" til privat og profesjonell bruk vil sje via Android og/eller iOS e.l.

MS sitt desperate forsøk på å stappe et fullverdig Windows inn i en liten plate er fåfengt.

Mens gresset gror dør kua.

Vi venter på MS sitt faktiske løsning, men det ser ut til at dette enten drøyer, eller flopper.

Bare så det er sagt, så er jeg ikke i et fjortismodus, som er veldig for eller mot. Jeg er oppvokst og lever med MS, men ser at begge Steve-ene har sovnet på spaden! Omtrent som Nokia. Stor, dominerende og uangripelig?!

Evig eies kun det tapte!

Så får vi se hva den nye Surface Mini vil avsløre. Jeg er i alle fall i beste fall avventende, men vil bli overrasket om jeg legger bort mitt nettbrett og PC til fordel for dette.

Lenke til kommentar

I see, I see.

 

Surface Pro er ikke et nettbrett, det er en fullverdig ultraportabel tabletPC. Dermed har det heller ikke egenskapene til nettbrett, på godt og vondt. En tabletPC er historisk og fortsatt i dag et dyrere/mer funksjonsrikt verktøy enn en vanlig PC. Vurdert som dette er Surface Pro et av de mest interessante produktene for tiden. Leter man etter produkter med core-prosessor og trykksensivitet, kommer Pro opp på toppen av lista.

 

Hvis man vurderer Surface Pro som et nettbrett, har det ikke sjans. Men det er jo ikke et nettbrett. Microsofts nettbrett heter Surface. Surface Mini er også et nettbrett, ser det ut til. Har ikke prøvd det, egentlig ikke interessert.

 

Om man tror Surface Pro kan vurderes opp mot nettbrett, har man på en måte ikke forstått hvilket produktsegment det tilhører. Surface Pro prøver ikke engang å spare batteri eller vekt. At det har vifter sier vel egentlig alt. Surface Pro er en tabletPC. Dvs. en slate PC pluss trykksensitivt input. Direkte etterkommer av produkter som Fujitsu Stylistic, men tynnere og med touch-input i tillegg til trykk.

 

Som tabletPC, er den særdeles flygedyktig, kanskje en av de mest solgte tabletPCer gjennom tidene?

 

Når det er sagt, så har min surface pro redusert min galaxy tab 10.1 til veggklokke, og jeg skriver dette på min surface pro. I senga. Den er varm og jeg støtter den mot vomma i stedet for å holde den i lufta, men den er hundre ganger raskere enn taben og den kan gjøre hundre ganger mer, inklusive bankID, flash-sider, industristandard tegneprogram og fullverdige spill. Galaxy Tab eller Surface NT for den saks skyld, kan ikke gjøre det jeg vil.

 

Derfor har jeg lyst på en Windows 8.1 (eller 9) telefon, men ikke Windows Phone. Derfor har jeg lyst på Surface Pro Mini, men ikke Surface Mini. Og derfor har jeg ikke tro på at hardwaren er klar til å krympe Surface Pro enda, desverre.

 

Jeg er ikke uenig i det du sier, jeg mener bare at Surface Pro ikke er et nettbrett, og at det da blir feil å vurdere produktets "flygedyktighet" som om det var et nettbrett. Dette er noe mye kraftigere enn et nettbrett.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...