Gå til innhold

Nå har de begynt å teste selvkjørende biler i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når dette en gang i fremtiden kommer på plass på en sånn måte at det ikke må være en menneskelig fører av bilen som kan gripe inn, vil det nok bli gransket som en ren teknisk ulykke på samme måte som ved tilsvarende flyulykker. Dersom produsent/underleverandør/verksted har gjort en feil er det eventuelt de som risikerer noe.

 

Dessverre får artikkelen det til å virke som om dette er tilfelle med Volvo sitt prosjekt. Det er det virkelig ikke. Det er snakk om et datainnsamlingsprosjekt hvor 100 førere skal bruke bilen på typiske pendlerstrekninger på totalt 50km. Føreren av bilen er akkurat like ansvarlig for sikkerheten som i en hvilket som helst annen svensk bil. Systemet er strengt tatt ikke særlig mer avansert enn det du finner i en bedre Audi eller Mercedes, da disse også kan følge en fil og tilpasse farten. Skifte felt, også, dersom de ble programmert til det. Det om at sjåføren kan drive med andre ting stemmer overhodet ikke, om noe må den være ekstra på vakt for å legge merke til små problemer med automatikken før de blir kritiske for sikkerheten.

 

Ikke en gang det endelige Drive Me-prosjektet handler om førerløse biler. Tar man seg tid til å lese originalartikkelen står det "highly autonomous", som i motsetning til "completely/fully autonomous" kun betyr en mer avansert cruise control. Altså tilsvarende den autopilot typiske passasjerfly er utstyrt med i dag, hvor de kan følge ruter uten å treffe andre fly. Det kreves fremdeles piloter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Altså tilsvarende den autopilot typiske passasjerfly er utstyrt med i dag, hvor de kan følge ruter uten å treffe andre fly. Det kreves fremdeles piloter.

Vel, de treffer andre fly så det holder. Riktignok har du ACARS (på bakken)/ACAS (korthold)/ASAS(TCAS) (langt hold)/GPWS (bakkedeteksjon), men det er bare alarmer som kan koble ut autopiloten. Det har jo vært ulykker fordi fly holdt samme tunnel i motsatt retning på autopilot.

 

Dessuten, piloter har bedre tid og det er to mann til å følge med. I en bil har du knapt tid i det hele tatt om systemet svikter og der sitter det en halvsløv dott bak rattet. Så systemet vil ikke kunne slå seg selv av på en trygg måte noensinne.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Automasjonen i en slik bil, selv i dag er nok langt raskere og mer pålitelig når det kommer til de typiske manøvrene som trenger svært rask reaksjon. Som fotgjenger/annet som plutselig kommer ut i veibanen, bil forran som bråbremser og lignende.

 

Systemet har nok større problemer med oppgaver som krever litt mer planlegging og vurderingsevne, og ikke minst steder hvor fremkommeligheten er dårlig, og veien dårlig merket. Alt fra å komme seg rundt på bygge og ulykkessteder, forbikjøring og sikkert noen andre helt spesielle situasjoner.

Lenke til kommentar

 

... Altså tilsvarende den autopilot typiske passasjerfly er utstyrt med i dag, hvor de kan følge ruter uten å treffe andre fly. Det kreves fremdeles piloter.

Vel, de treffer andre fly så det holder. Riktignok har du ACARS (på bakken)/ACAS (korthold)/ASAS(TCAS) (langt hold)/GPWS (bakkedeteksjon), men det er bare alarmer som kan koble ut autopiloten. Det har jo vært ulykker fordi fly holdt samme tunnel i motsatt retning på autopilot.

 

Dessuten, piloter har bedre tid og det er to mann til å følge med. I en bil har du knapt tid i det hele tatt om systemet svikter og der sitter det en halvsløv dott bak rattet. Så systemet vil ikke kunne slå seg selv av på en trygg måte noensinne.

 

 

Nå var vel spørsmålet ditt om hvordan dette hang sammen juridisk?På det tekniske plan er jo dette en tidlige modell, det går nok relativt fort over til ett system der man i liten grad baserer seg på intervensjon fra føreren.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...