Gå til innhold

Nå krever Facebook å få «lese» SMS-ene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte "jaja, ny Facebook app, det er vel ikke enden av verdenen" men når jeg fikk se at den skulle ha tilgang til mine SMSer så gav jeg bare helt opp, jeg trodde det var nok å oppgi dem telefon nummeret mitt for sikkerhet, men at de har mulighet til å grave i mine saker, det får de ta ett annet fjols på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

FB vil nok hevde at det kun er programvare som leter etter stikkord i meldingene for å kunne tilby spesifisert reklame rettet mot akkurat det du driver med i livet og at ingen ansatte har tilgang på selve teksten... men hvordan kan vi vite det?!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er Android feil, da de har et håpløst system for dette. Facebook trenger ikke SMS tilgang før den trenger det, og da burde den spørre om det. Slik er det på iOS. Om jeg vil gjøre noe som spør etter tilgang til adresseboka, så spør den om det når jeg ber om det. Slik får man en kontekst til forespørselen, og ivaretar personvernet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Bryr meg ikke, har allerede avinstallert appen etter FB presser Messenger ned i strupen vår, det skal ikke hvære nødvendig og gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er/var jo en funksjon i Messenger appen som gjør at du kan bruke den som vanlig SMS-app, er det ikke også derfor den trenger tilgang til SMS-ene? Mener i hvert fall å huske at det var mulig før...

 

Savner messenger programmet til PC jeg, det var veldig greit å ha! :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at den trenger sms tillatelse er jo rett og slett fordi man kan sende vanlige tekstmeldinger der.

Samme som at den trenger tilgang til telefonboka di for å kunne ringe direkte.

Eller galleriet fordi du kan laste opp bilder direkte fra appen.

 

Dette er nok ikke noe problem med kjente tjenester, men dersom man laster ned et live wallpaper som krever disse tillatelsene er det lov å tenke seg om en gang til

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at den trenger sms tillatelse er jo rett og slett fordi man kan sende vanlige tekstmeldinger der.

Samme som at den trenger tilgang til telefonboka di for å kunne ringe direkte.

Eller galleriet fordi du kan laste opp bilder direkte fra appen.

 

Dette er nok ikke noe problem med kjente tjenester, men dersom man laster ned et live wallpaper som krever disse tillatelsene er det lov å tenke seg om en gang til

Nettopp! Ser ikke grunnen til hysteriet rundt dette... Er jo en hele logisk grunn til at de trenger disse tillatelsene...

Lenke til kommentar

 

 

Grunnen til at den trenger sms tillatelse er jo rett og slett fordi man kan sende vanlige tekstmeldinger der.

Samme som at den trenger tilgang til telefonboka di for å kunne ringe direkte.

Eller galleriet fordi du kan laste opp bilder direkte fra appen.

 

Dette er nok ikke noe problem med kjente tjenester, men dersom man laster ned et live wallpaper som krever disse tillatelsene er det lov å tenke seg om en gang til

Nettopp! Ser ikke grunnen til hysteriet rundt dette... Er jo en hele logisk grunn til at de trenger disse tillatelsene...

ja så bra, da kan du liste opp en saklig grunn til hvorfor de trenger alle disse tillatelsene.

 

 

Allows the app to change the state of network connectivity

 

Allows the app to call phone numbers without your intervention. This may result in unexpected charges or calls. Malicious apps may cost you money by making calls without your confirmation.

 

Allows the app to send SMS messages. This may result in unexpected charges. Malicious apps may cost you money by sending messages without your confirmation.

 

Allows the app to record audio with microphone. This permission allows the app to record audio at any time without your confirmation.

 

Allows the app to take pictures and videos with the camera. This permission allows the app to use the camera at any time without your confirmation.

 

Allows the app to read you phone's call log, including data about incoming and outgoing calls. This permission allows apps to save your call log data, and malicious apps may share call log data without your knowledge.

 

Allows the app to read data about your contacts stored on your phone, including the frequency with which you've called, emailed, or communicated in other ways with specific individuals.

 

Allows the app to read personal profile information stored on your device, such as your name and contact information. This means the app can identify you and may send your profile information to others.

 

Allows the app to access the phone features of the device. This permission allows the app to determine the phone number and device IDs, whether a call is active, and the remote number connected by a call.

 

Allows the app to get a list of accounts known by the phone. This may include any accounts created by applications you have installed.

 

 

Sorry mac men det blir for teit.

Lenke til kommentar

Ikke så vanskelig det da :p

 

Allows the app to change the state of network connectivity

For å kunne gi deg beskjed om du er på ett nettverk med datatrafikk, og for å evt kunne be deg bytte til et som funker ute å sende deg til settings.

 

 

Allows the app to call phone numbers without your intervention. This may result in unexpected charges or calls. Malicious apps may cost you money by making calls without your confirmation.

2-stegs verifisering, sikkerhetsprosedyrer you name it.

 

 

Allows the app to send SMS messages. This may result in unexpected charges. Malicious apps may cost you money by sending messages without your confirmation.

Verifisering av konto, verifisering av telefonnummer.

 

 

Allows the app to record audio with microphone. This permission allows the app to record audio at any time without your confirmation

Poste lydklipp du tar opp, evt sende lydklipp som IM.

 

Allows the app to take pictures and videos with the camera. This permission allows the app to use the camera at any time without your confirmation.

Ta opp og poste bilder og video på tidslinjen din.

 

 

Allows the app to read you phone's call log, including data about incoming and outgoing calls. This permission allows apps to save your call log data, and malicious apps may share call log data without your knowledge.

Vurdere hvilke av dine kontakter du interagerer mer med, og da evt rangere dem høyere på feeden, og i anbefalinger du får.

 

 

Allows the app to read data about your contacts stored on your phone, including the frequency with which you've called, emailed, or communicated in other ways with specific individuals.

Oppdatere kontaktboken din (både til og fra Facebook)

 

 

Allows the app to read personal profile information stored on your device, such as your name and contact information. This means the app can identify you and may send your profile information to others.

Oppdatere og vedlikeholde proflen din. Og samle metadata om deg.

 

 

Allows the app to access the phone features of the device. This permission allows the app to determine the phone number and device IDs, whether a call is active, and the remote number connected by a call.

Facebook messenger lar deg gjøre videocalls? Kanskje greit om den da vet hvorvidt du allerede snakker med noen via vanlig telefon?

 

 

Allows the app to get a list of accounts known by the phone. This may include any accounts created by applications you have installed.

For å direkte koble facebook appen mot en facebook konto du har på telefonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sorry mac men det blir for teit.

Det som blir for teit er ikke at de krever disse tillatelsene, men at google ikke har et bedre system for det. Per i dag så må man ha tilgang til kontaktene dersom man har en feature som lar deg sette "contact image". For hvermansen er det litt mistenkelig dersom en bildeapp vil ha denne tilgangen, fordi de ikke ser den umiddelbare bruken.

 

Mye bedre å spørre om tilgangen når man prøver å sette et contact image.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er Android feil, da de har et håpløst system for dette. Facebook trenger ikke SMS tilgang før den trenger det, og da burde den spørre om det. Slik er det på iOS. Om jeg vil gjøre noe som spør etter tilgang til adresseboka, så spør den om det når jeg ber om det. Slik får man en kontekst til forespørselen, og ivaretar personvernet.

 

Du ivaretar ikke akkuratt personværnet med en apple dings da. Den der må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar

 

Dette er Android feil, da de har et håpløst system for dette. Facebook trenger ikke SMS tilgang før den trenger det, og da burde den spørre om det. Slik er det på iOS. Om jeg vil gjøre noe som spør etter tilgang til adresseboka, så spør den om det når jeg ber om det. Slik får man en kontekst til forespørselen, og ivaretar personvernet.

Du ivaretar ikke akkuratt personværnet med en apple dings da. Den der må du lenger ut på landet med.

Apple sin iP5S er overlegent allt annet på markedet når det gjelder sikkerhet. Apple lever ikke av å selge personinfo, det gjør google.

 

http://www.apple.com/iphone/business/it/security.html

Lenke til kommentar

Kjærringa sletta appen, (værtfall alle oppdateringer til den..) og bruker nå facebook via nettleser på mobilen. Vurderer det samme. Messenger appen skal jeg ikke ha.

Og mens man snakker om det, funker ikke facebook via pc`en..

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...