Gå til innhold

Så mye raskere blir PlayStation 4 med SSD-lagring (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel kjekt å vite. Her burde man altså heller ha stappet mye mer minne inn i konsollene så de klarte å ta unna den datastrømmen de får....

 

Nå er det 8 GB i dem, 8 er også ganske standard i pcer.

Tror det heller er om ps4 casher og prefetcher ganske godt.

 

Synyes selv laster tider var litt lange

Lenke til kommentar

 

Vel kjekt å vite. Her burde man altså heller ha stappet mye mer minne inn i konsollene så de klarte å ta unna den datastrømmen de får....

Nå er det 8 GB i dem, 8 er også ganske standard i pcer.

Tror det heller er om ps4 casher og prefetcher ganske godt.

 

Synyes selv laster tider var litt lange

 

Og hvor tror du den cacher og prefetcher data raskest? Jo i minnet. De har vel cappet og tilpasset minnebruk slik at den laster inn zippede textures som må pakkes opp. Tror de hadde nytt godt av mye mer minne, men det får vi jo ikke gjort en dritt med da OS´et nok passer godt på å fordelle minne etter oppsatte regler.

 

Blir helt klart ikke noen oppgradereing fra PS3 og xbox til den nye konsollene for meg. Nå er det vel bare tidspørsmål før vi kan spille PC spill på 4K TV er.... Det var vel sånn at enkelte av konsoll titlene til PS4 go XBone ikke støttet 1080P fullt? Tragisk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel kjekt å vite. Her burde man altså heller ha stappet mye mer minne inn i konsollene så de klarte å ta unna den datastrømmen de får....

Nå er det 8 GB i dem, 8 er også ganske standard i pcer.

Tror det heller er om ps4 casher og prefetcher ganske godt.

 

Synyes selv laster tider var litt lange

 

Man må jo huske at den minnemengden skal holde til all grafikken også, en vesentlig forskjell fra en PC vil jeg si.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett en tilsvarende test med Seagate's hybrid-disk (SSHD). Da slipper du å ofre lagringsplass og masse penger, men skal allikevel få et løft i hastigheten. Jeg har lest om mange som har gjort denne oppgraderingen med tilfredsstillende resultat, og skulle gjerne sett att HW.no gjorde en like utfyllende test som dere her har gjort med SSD. Jeg tror det vil være en mer lønnsom oppgradering enn til en ren SSD.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Leste bare kjapt over, men så ikke noe om dette.... Er det forskjell på om spillene er kjøpt på playstation store og lastet ned, altså at de ikke bruker CD-plate i det heletatt?

Hvis det er blu-ray disken som er flaskehalsen, så unngår man jo dette helt med nedlastede spill... ?

Endret av seppo-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

De som googler litt finner fort ut av at som testen viser har SSD lite fordeler i PS3 eller PS4. Jeg opplever ikke PS4 som noe tregt system uansett, men det første jeg gjorde da den kom i hus i vinter var å sette inn en 1,5TB HDD. Regner med at den vil gjøre nytten i flere år. Skulle jeg gå tom for plass er det sikkert på plass 3TB HDD innen den tid.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+132

PS4 har ikke SATA-3-kontroller og derfor ser vi at forskjellen ned til en treg 5400RPM HHD ikke er enorm. PS4 støtter heller ikke TRIM, noe som gjør at SSD-ytelsen over tid vil bli betydelig dårligere. Det er derfor ingen god grunn til å sette inn SSD i en PS4. Eneste grunn måtte være for å gjør den mer stillegående.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Det er ikke absolutt gitt at ytelsen vil kollapse uten TRIM, det er såvidt jeg husker stor forskjell mellom produsentene på hvor mye det har å si?

Alle nyere ssder har "garbage collection" også. Fungerer som trim i slow motion.

 

Jeg mener at lastetiden avhenger mest av cpu, da ofte spill lastes inn sekvensielt. Deretter lastes det videre inn i vram etc.

 

Eksempelvis kan man se på pc at mange spill bruker opp til 100% load på cpu mens baner lastes inn. Jeg har sett max load på min 8 core 5960x ved lasting av spill. F.eks ved lasting av ny bane i Battleield 4.

 

Litt gammel tråd, men sikkert like aktuell enda ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...