Gå til innhold

Alle kjipe nettverks onde mor (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ennå litt tidligere, i 1990, trakk vi seriellkabler mellom to etasjer i hybelbygget. Deretter brukte vi Laplink/FastLynx for å kopiere filer mellom maskinene, for å slippe å bruke dyre disketter.

Dette var i den tiden man brukte DOS, og Windows 3.0 var noe man brukte for å spille kabal...

 

Seriellkabler minner meg om da jeg begynte å spille Diablo 1. Da var det mulig å seriekoble inntil fire maskiner via seriellkabler som alternativ til ethernet. Noe ustabilt. Kjipt når en av de to miderste masknene hang seg. hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ennå litt tidligere, i 1990, trakk vi seriellkabler mellom to etasjer i hybelbygget. Deretter brukte vi Laplink/FastLynx for å kopiere filer mellom maskinene, for å slippe å bruke dyre disketter.

Dette var i den tiden man brukte DOS, og Windows 3.0 var noe man brukte for å spille kabal...

 

Husker spesiellt hvor raskt det gikk å kopiere når man tok det store steget med å bruke paralell porten kontra seriell :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker, var det en nesten like stor overgang da man gikk fra hub-baserte nettverk, til switcher.

Så mye færre pakkekollisjoner og større praktisk båndbredde man fikk!

 

LAN party hos kompisen med IPX konfigurering og medfølgende banning og sværting framstår i dag åpenbart i nostalgiens lyserosa glans, men fy fanken så tøffe (les: geeky) vi følte oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah, gode gamle dager ja. Husker jeg satt med parallell kabel til PCen ved siden av meg og hadde coax videre derfra på først LAN jeg var på :)

Gjengen spleisa etter hver på en brukt switch, 16 porter til 5000kr. Noen år senere kjøpte vi en 24 porter til halve prisen ny...

God gammel hardware:

post-51478-0-20404900-1398888658_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coax var ikke uten sine menneskelige faktorer heller.. når det ble spilt Quake på fullt volum i internatet 3 om natten skrudde jeg ganske enkelt ut coax-pluggen i pcen og vips! Nattesøvnen reddet.

 

Var det deg??? Din kødd :)

Vi hadde 15-20 maskiner i coax- nettverk på internatet da jeg gikk på VGS. Det var mye rart med det opplegget. Men det funket overraskende bra da det først var oppe å gikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Godt vi har Wifi, så vi slipper detta :p For et herk ;)

...mmm, for ingen noensinne har hatt problemer med WiFi.

 

Coax nett er jo aktive i dag også, f.eks. GET.

Lenke til kommentar

Kjedelig når en av terminatorene datt ut, og alle bytene rant ut i enden av kabelen. "Sjekk pluggene, sjekk pluggene!" Det var tider...

Husker jeg og en kamerat dro ut terminatoren for å trolle litt når brødrene mine spillte. :evil: Kjørte forøvrig en kombinasjon av TP og coax i mange år med en hub som tok begge deler.

 

Coax-nettverket fungerte ganske bra, men de første nettverkskorta av typen 3Com Etherlink II vi hadde (fikk disse brukt) gjorde derimot ikke det. Likte visst ikke hastigheten på ISA-bussen på Pentium- og nyere 486-maskiner. :yucky:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...