Gå til innhold

Test: Synology DS214se


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan blir både billigere og bedre å bygge en minipc (M-ATX eller ITX) og legge inn NAS4Free eller FreeNAS. Da kan du få plass til 6-8 disker og mye mer fleksibelt OS..Vel det blir ikke så billig som denne, men du trenger bare et billig hovedkort med minne og en billig CPU.

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar

For de som klarer seg med et par disker er dette så bra som det blir. Jeg har satt opp diverse bokser med både Linux og BSD, men ingenting slå denne på brukervennlighet og mangel på fikling for at ting skal funke. Den overrasker stadig og jeg har vel 211...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som klarer seg med et par disker er dette så bra som det blir. Jeg har satt opp diverse bokser med både Linux og BSD, men ingenting slå denne på brukervennlighet og mangel på fikling for at ting skal funke. Den overrasker stadig og jeg har vel 211...

Ja enig i det. Men for folk som laster ned mye og aldri sletter (sånne som meg) blir det fort fullt :-) Dessuten er ZFS sikrere enn fat32/ntfs/ext4.

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar

 

For de som klarer seg med et par disker er dette så bra som det blir. Jeg har satt opp diverse bokser med både Linux og BSD, men ingenting slå denne på brukervennlighet og mangel på fikling for at ting skal funke. Den overrasker stadig og jeg har vel 211...

Ja enig i det. Men for folk som laster ned mye og aldri sletter (sånne som meg) Blir det fort fullt :-) Dessuten er ZFS sikrere enn fat32/ntfs/ext4.

 

Hehe riktig. Kunsten er å slette all møkka man laster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

For de som klarer seg med et par disker er dette så bra som det blir. Jeg har satt opp diverse bokser med både Linux og BSD, men ingenting slå denne på brukervennlighet og mangel på fikling for at ting skal funke. Den overrasker stadig og jeg har vel 211...

Ja enig i det. Men for folk som laster ned mye og aldri sletter (sånne som meg) Blir det fort fullt :-) Dessuten er ZFS sikrere enn fat32/ntfs/ext4.

 

Hehe riktig. Kunsten er å slette all møkka man laster.

 

Dessverre er jeg for lat til det. Har fortsatt nedlastniger fra 90 tallet. Men de ligger på en gammel pc. Er fint når man bygger ny med ferske disker, da blir de ikke eldre enn diskene :)

Lenke til kommentar

Tips til hw.no (Ekstra). Lag en Billig PC f.eks Celeron CPU) Med et kabinett som tar 8 disker f.eks NZXT Source 210 og lag en NAS med NAS4Free/FreeNAS og test den. Hadde vært en fin Ekstra artikkel, viss det ikke går utover annonsørene deres :)

 

Ville ikke brukt gammeldags celeron CPU siden de bruker veldig mye strøm vs ytelse de gir. min freenas jeg har hjemme brukte jeg en I3 CPU. 4gb ram (litt overkill men var ram jeg hadde ligene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tips til hw.no (Ekstra). Lag en Billig PC f.eks Celeron CPU) Med et kabinett som tar 8 disker f.eks NZXT Source 210 og lag en NAS med NAS4Free/FreeNAS og test den. Hadde vært en fin Ekstra artikkel, viss det ikke går utover annonsørene deres :)

Ville ikke brukt gammeldags celeron CPU siden de bruker veldig mye strøm vs ytelse de gir. min freenas jeg har hjemme brukte jeg en I3 CPU. 4gb ram (litt overkill men var ram jeg hadde ligene)

Ja ville ikke brukt Celeron men de er veldig billige, så viss du skal bygge en NAS som konkurrerer med med ferdig NAS på pris så er det et godt alternativ. i3 og 1150 plattform er dyrere, men finnes billige av de og. Enda billigere er å bruke AMD plattformen. Har lest blogger på nettet som brukte det og den var billigere enn synology sin 4 bay NAS og med mye bedre ytelse. Skal en bruke ZFS så krever det litt mer RAM for å få god ytelse.Hadde vert greit å få 10Gb ethernet inn på hovedkortene/rutere/switcher og.Mulig det finnes, har ikke sjekket. Sitter å vurderer å bygge en NAS for skattepengene.

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar

 

 

Tips til hw.no (Ekstra). Lag en Billig PC f.eks Celeron CPU) Med et kabinett som tar 8 disker f.eks NZXT Source 210 og lag en NAS med NAS4Free/FreeNAS og test den. Hadde vært en fin Ekstra artikkel, viss det ikke går utover annonsørene deres :)

Ville ikke brukt gammeldags celeron CPU siden de bruker veldig mye strøm vs ytelse de gir. min freenas jeg har hjemme brukte jeg en I3 CPU. 4gb ram (litt overkill men var ram jeg hadde ligene)

Ja ville ikke brukt Celeron men de er veldig billige, så viss du skal bygge en NAS som konkurrerer med med ferdig NAS på pris så er det et godt alternativ. i3 og 1150 plattform er dyrere, men finnes billige av de og. Enda billigere er å bruke AMD plattformen. Har lest blogger på nettet som brukte det og den var billigere enn synology sin 4 bay NAS og med mye bedre ytelse. Skal en bruke ZFS så krever det litt mer RAM for å få god ytelse.Hadde vert greit å få 10Gb ethernet inn på hovedkortene/rutere/switcher og.Mulig det finnes, har ikke sjekket. Sitter å vurderer å bygge en NAS for skattepengene.

 

 

Det går an å plukke billig utstyr nytt, og så er det jo mange som har, som oss, en del gamle komponenter liggende også... ;)

 

Idéen er slett ikke dum, jeg tar den med på kontoret, så får vi se om ikke noe sånt går an å få til!

Lenke til kommentar

Vurderer dette som gave til en kompis. Funker det å streame video/audio til iPhone/iPad fra denne? Eller er man priset av iTunes o.l?

 

Personlig bruker jeg Linux/android, men kompisen har Apple og Windows klienter.

Den har DLNA server, så dem kan nok streame til det meste av enheter, jeg har aldri brukt særlig apple, men regner med dem har støtte for DLNA (skulle ikke forundre meg om dem ikke hadde det pga sin egen AirPlay), eller, ser ut som den har iTunes server også, det har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

 

Vurderer dette som gave til en kompis. Funker det å streame video/audio til iPhone/iPad fra denne? Eller er man priset av iTunes o.l?

 

Personlig bruker jeg Linux/android, men kompisen har Apple og Windows klienter.

Den har DLNA server, så dem kan nok streame til det meste av enheter, jeg har aldri brukt særlig apple, men regner med dem har støtte for DLNA (skulle ikke forundre meg om dem ikke hadde det pga sin egen AirPlay), eller, ser ut som den har iTunes server også, det har jeg ingen erfaring med.

 

 

Det var akkurat dette jeg lurte på. Er klar over at den har DNLA, men vet ikk om det funker på Apple. Enten direkte eller via en brukbar app. Litt kjedelig å kjøpe en slik i gave og at den ikke kan brukes...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg prøvde en gang å bygge en FreeNAS boks, joda det fungerte fint, fleksibelt osv, men sammenlignet med DSM ble det nesten bare tull. Glad for at jeg byttet ut den med en Syno.

Mobilappene til Syno er også konge, bruker DSAudio mye, hadde ikke like lett fått til det samme med FreeNAS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...