Gå til innhold

MacBook Air har blitt «ny»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si dette var veldig liten oppdatering.

Prisnedsettelsen er vel bra, ellers 100 mhz klokkefrekvens er ikke så mye.

 

Om mac mini blir like liten oppdatering.

 

 

Nå er jo ikke dette snakk om noen oppdatering, den markedsføres jo ikke av Apple på noen som helst måte.. Her er det bare snakk om at Intel har oppdatert sine SKU for Intel Haswell, de SKU'ene Apple har benyttet i MacBook Air så langt er erstattet med nye så Apple går over til bruk av disse.

 

At de velger å sette ned prisen blir jo bare en bonus. De gjorde nøyaktig det samme med MacBook Pro 13 og 15" Retina tidlig i 2013. Da var de heller aldri markedsført som nye modeller men de gikk over til nye SKU fra Intel med 100Hz høyere klokkefrekvens samtidig som de satt ned prisen med noen hundrelapper.

 

 

Komisk at når prisen settes opp så ganges dollaren med 10, og når den settes ned så ganges den med 1.

 

Det var vel $100 prisavslag i amerikanske apple store.

 

 

Hva er det du snakker om? Apple har vel aldri fulgt praksisen med å gange prisen med ti? MacBook Air starter jo på 899 dollar i USA som skulle ha blitt 8990 kr i Norge, men her i Norge starter den jo på 7690 kr.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Komisk at når prisen settes opp så ganges dollaren med 10, og når den settes ned så ganges den med 1.

 

Det var vel $100 prisavslag i amerikanske apple store.

 

 

Hva er det du snakker om? Apple har vel aldri fulgt praksisen med å gange prisen med ti? MacBook Air starter jo på 899 dollar i USA som skulle ha blitt 8990 kr i Norge, men her i Norge starter den jo på 7690 kr.

 

 

Ok ganget med 8-9 da, kommer an på hva det er. Men det var uansett ikke poenget mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde priser på elektronikk vært likt mellom Norge og USA, skulle Air ha kostet 6700 kroner. Vi betaler i skrivende stund 1100 kroner mer. Hva det kommer av, må en bare spekulere i, men Apple er nok ikke alena om slik prisdifferansiering, ei heller Norge som nasjon. :)

 

Hva angår modellen, synes jeg at det er det desidert beste kjøpet av en ultrabook. Det eneste den mangler, er en full HD skjerm. Ellers har den et perfekt fordelt tyngdepunkt som gjør at den føles lettere enn selv Samsung 900X3E, selv om den ikke er det. Den overlegne batteritiden og det faktumet, gjør den i tråd med markedets beste pekeplate og en særdeles fordøyelig pris, den beste ultrabooken.

Lenke til kommentar

 

 

Komisk at når prisen settes opp så ganges dollaren med 10, og når den settes ned så ganges den med 1.

 

Det var vel $100 prisavslag i amerikanske apple store.

 

 

Hva er det du snakker om? Apple har vel aldri fulgt praksisen med å gange prisen med ti? MacBook Air starter jo på 899 dollar i USA som skulle ha blitt 8990 kr i Norge, men her i Norge starter den jo på 7690 kr.

 

 

Ok ganget med 8-9 da, kommer an på hva det er. Men det var uansett ikke poenget mitt.

 

http://www.valutakalkulator.net/

Lenke til kommentar

Det vil fortsatt ikke få meg til å kjøpe den. Den er overprisa.

 

Vis meg en laptop med tilsvarende specs til en billigere penge. Nå er det vel rundt et halvt år eller noe siden jeg kjøpte min, og på den tiden var det helt umulig å finne noe tilsvarende som var billigere og kjørte W7/8 native. Jeg endte derfor opp med en Air til tross for at jeg (fremdeles) ikke er spesielt glad i OSX kontra Windows. Jeg har ikke fulgt så mye med i det siste, men det virker ikke som det har skjedd noe revolusjonerende siden jeg kjøpte min, så selv om skjermen kanskje ikke har en oppløsning som krever forstørrelsesglass eller en kvalitet som kan måle seg med andre, er den totalt sett etter min mening det beste kjøpet i ultrabook-segmentet, enda.

Lenke til kommentar

 

Det vil fortsatt ikke få meg til å kjøpe den. Den er overprisa.

Vis meg en laptop med tilsvarende specs til en billigere penge. Nå er det vel rundt et halvt år eller noe siden jeg kjøpte min, og på den tiden var det helt umulig å finne noe tilsvarende som var billigere og kjørte W7/8 native. Jeg endte derfor opp med en Air til tross for at jeg (fremdeles) ikke er spesielt glad i OSX kontra Windows. Jeg har ikke fulgt så mye med i det siste, men det virker ikke som det har skjedd noe revolusjonerende siden jeg kjøpte min, så selv om skjermen kanskje ikke har en oppløsning som krever forstørrelsesglass eller en kvalitet som kan måle seg med andre, er den totalt sett etter min mening det beste kjøpet i ultrabook-segmentet, enda.

 

Jeg tar en bedre for billigere penge https://www.komplett.no/asus-vivobook-s400-14-hd-touch/804608

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det vil fortsatt ikke få meg til å kjøpe den. Den er overprisa.

Vis meg en laptop med tilsvarende specs til en billigere penge.

-- Snip --

Jeg tar en bedre for billigere penge https://www.komplett.no/asus-vivobook-s400-14-hd-touch/804608

La meg seee...

 

- Marginalt raskere grunnfrekvens på cpu, samme turbofrekvens

- Fysisk større i alle retninger (33,9 x 23,9 x 2,1cm vs 32,5 x 22,7 x 1,3-1,7cm)

- Tyngre (1,83kg vs 1,35kg)

- (marginalt) lavere oppløsning (1366x768 vs 1440x900)

- dårligere gpu (HD4000 vs HD5000)

- 5400rpm hdd med 24GB ssd cache i stedet for ren ssd

- mangler ac wifi

- ikke displayport/thunderbolt

 

Og et par av mine egne antagelser:

- dårligere batteritid

- dårligere lydkort

- dårligere webcam/mic

 

Hvordan er vivobooken bedre? Billigere, absolutt, men man må ha på seg noen temmelig stramme skylapper for å påstå at det er en bedre maskin :)

 

kilde1: https://www.komplett.no/asus-vivobook-s400-14-hd-touch/804608#!tab:extra

kilde2: http://www.apple.com/no/macbook-air/specs.html

 

(Ps. Har en vivobook s200 selv)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hvordan er vivobooken bedre? Billigere, absolutt, men man må ha på seg noen temmelig stramme skylapper for å påstå at det er en bedre maskin :)

 

Minner meg om de alltid så festlige Elkjøp-kundene som av en eller annen grunn har det for seg at produktene blir bedre jo billigere de er (og klager deretter..) :)

Lenke til kommentar

 

 

Det vil fortsatt ikke få meg til å kjøpe den. Den er overprisa.

Vis meg en laptop med tilsvarende specs til en billigere penge. Nå er det vel rundt et halvt år eller noe siden jeg kjøpte min, og på den tiden var det helt umulig å finne noe tilsvarende som var billigere og kjørte W7/8 native. Jeg endte derfor opp med en Air til tross for at jeg (fremdeles) ikke er spesielt glad i OSX kontra Windows. Jeg har ikke fulgt så mye med i det siste, men det virker ikke som det har skjedd noe revolusjonerende siden jeg kjøpte min, så selv om skjermen kanskje ikke har en oppløsning som krever forstørrelsesglass eller en kvalitet som kan måle seg med andre, er den totalt sett etter min mening det beste kjøpet i ultrabook-segmentet, enda.

 

Jeg tar en bedre for billigere penge https://www.komplett.no/asus-vivobook-s400-14-hd-touch/804608

 

 

Den er jo knapt nok bedre på et eneste området med unntak av lavere pris?

 

#1: Som en ultraportabel maskin så er den altså; større i alle retninger, den er tykkere, den er tyngre.

 

#2: Prosessoren er svakere da Intel IvyBridge er svakere klokk for klokk enn hva Haswell er, den er også av utgått arkitektur som kom på markedet Q2 2012 (!) og har mye dårligere strømstyring.

 

#3: Skjermkortet er vesentlig svakere, Intel HD 4000 kan knapt sammenlignet med Intel HD 5000.

 

#4: Brikkesettet en generasjon eldre med Intel HM76 sammenlignet med Intel HM87 på MacBook Air, her er det igjen bedre strømstyring og nyere generasjon harddiskkontrollere og litt forskjellig.

 

#5: Harddisk tåler ikke sammenligning, det er altså en 5400 RPM disk opp imot en PCI-Express basert SSD, ikke bare er ytelsen ikke i nærheten men driftssikkerheten, strømforbruket og støy blir jo overlegent i forhold.

 

#6: Skjermen er mye dårligere, ikke bare er den lavere oppløst (skjermoppløsningen er jo et av ankepunktene til MacBook Air og denne er jo enda verre på oppløsning igjen) men den dekker bare 45% av NTSC fargeskalaen (!) noe som er temmelig dårlig og den er 14" 16:9 istedenfor 13,3" 16:10 med langt blankere overflate med mye mer gjenskinn og langt lavere lysstyrke.

 

#7: Ingen støtte for 802.11ac, bare 802.11n visstnok med bare en enkelt antenne som betyr maks 150mbps. Men dette varierer nok fra modell til modell som er vanlig med PC-er så noen leveres sikkert med 2x2 og mulighet for 300mbps.

 

#8: Bare en enkelt USB3.0 kontakt, på MacBook Air så er samtlige USB3.0 + du har Thunderbolt.

 

#9: Dårligere styreflate (touchpad) som også er fysisk mindre.

 

#10: Minnekortleser støtter visstnok kun SD og ikke SDXC kort.

 

#11: Mye mindre og svakere batteri, Asusen har bare 4-celler batteri med en levetid som er målt til bare 3,5 timer ved helt vanlig trådløst bruk. MacBook Air har til sammenligning 12 timer.

 

#12: Kabinettet har ikke samme kvalitet hva gjelder konstruksjon, her snakker vi relativt fleksibel plastikk kontra heltstøpt aluminium.

 

#13: Tester indikerer at webkamera er av lavere kvalitet som er helt avhengig av opplyst rom, høyttalerne spiller lavere og har generelt dårligere lydkvalitet, tastaturet er svakere og har merkbar fleks bak tastene og den medfølgende strømadapteren er nødvendig stor.

 

 

 

 

Så her er du langt ute å sykle, maskinen du lister er kun "bedre" på følgende områder:

 

#1: Den har 5-punkter touchskjerm (5-punkter er veldig lite og ikke spesielt presist, men den har nå hvertfall en touchskjerm.)

 

#2: 8GiB RAM fremfor 4GiB.

 

#3: Større lagringskapasitet.

 

#4: Den har egen HDMI-utgang og egen utgang for Ethernet.

 

 

 

Alle øvrige spesifikasjoner er dårligere, og flere av punktene er vesentlig dårligere. Byggekvaliteten er dårligere, vekten er høyere, den er fysisk større, har mye dårligere batteri, ja den er jevnt over en langt dårligere ultrabook over stortsett hele fjøla.

 

Eneste positive må vel være prislappen, men så får du jo til gjengjeld en svakere og dårligere maskin på stortsett samtlige områder.

Endret av RamGuy
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hadde priser på elektronikk vært likt mellom Norge og USA, skulle Air ha kostet 6700 kroner. Vi betaler i skrivende stund 1100 kroner mer. Hva det kommer av, må en bare spekulere i, men Apple er nok ikke alena om slik prisdifferansiering, ei heller Norge som nasjon. :)

 

Hva angår modellen, synes jeg at det er det desidert beste kjøpet av en ultrabook. Det eneste den mangler, er en full HD skjerm. Ellers har den et perfekt fordelt tyngdepunkt som gjør at den føles lettere enn selv Samsung 900X3E, selv om den ikke er det. Den overlegne batteritiden og det faktumet, gjør den i tråd med markedets beste pekeplate og en særdeles fordøyelig pris, den beste ultrabooken.

 

Mener å huske at Priser oppgitt på Apples Amerikanske nettside ikke inkluderer skatteavgiften da den varierer fra stat til stat. Så det skal vell være + VAT der en plass. I Norge vises utprisen hos Apple med norsk moms inkludert:)

Norge er også en av landene med lavest skatt og avgifter på elektronikk:)

Lenke til kommentar

 

Hadde priser på elektronikk vært likt mellom Norge og USA, skulle Air ha kostet 6700 kroner. Vi betaler i skrivende stund 1100 kroner mer. Hva det kommer av, må en bare spekulere i, men Apple er nok ikke alena om slik prisdifferansiering, ei heller Norge som nasjon. :)

Merverdiavgift comes to mind...

 

Den var faktisk medberegnet! ^^ Med MacBook Air 13 koster faktisk 999$, og ikke 899$ som beskrevet tidligere i tråden. Når en legger til amerikanske skatter, så ender den opp på hele 1 087$, som er 6465,-

 

Finnes det tilsvarende windows ultrabooks i den prisklassen? Hvor nærme kommer man?

Ikke helt i den prisklassen, men om du går opp et par tusen, skildrer det seg umiddelbart noen interessante modeller.

 

Samsung 900X3G (9995,-)

128GB SSD, 1920x1080, Intel 4400, 43 Whr, 1,1 kg

 

Asus ZenBook UX32LN (9995,-)

256GB SSD, 1920x1080, GT 840M, 50 Whr, 1,4 kg

 

Så her ser vi to modeller som drar i fra MacBook Air når det kommer til skjermkvalitet. Jeg synes den mest spennende modellen er Asus sin. GT 840M lar en bruke PC'en til spill, og den har en flott romslig 256GB SSD.

 

For de fleste vil imidlertid skjermen på MacBook Pro oppleves som relativt bra, og da kommer en ikke utenom at batterilevetiden til denne modellen er i en egen klasse. Den koster også 2500 kroner mindre.

 

Hadde jeg kunne valgt mellom samme modeller gratis, hadde jeg nok gått for Asus i og med at jeg liker Windows best, og verdsetter 256GB SSD og suveren skjerm. Batteritiden er ok+, om enn ikke ok+++ som MacBook Air. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

 

Hadde priser på elektronikk vært likt mellom Norge og USA, skulle Air ha kostet 6700 kroner. Vi betaler i skrivende stund 1100 kroner mer. Hva det kommer av, må en bare spekulere i, men Apple er nok ikke alena om slik prisdifferansiering, ei heller Norge som nasjon. :)

Merverdiavgift comes to mind...

Den var faktisk medberegnet! ^^ Med MacBook Air 13 koster faktisk 999$, og ikke 899$ som beskrevet tidligere i tråden. Når en legger til amerikanske skatter, så ender den opp på hele 1 087$, som er 6465,-

 

En antagelse: Det kan kanskje ha noe med det norske lønnsnivået å gjøre, vi ser flere eksempler på dette. Amerikansk netflix og ikke minst den berømte burgeren fra McDonalds (husker ikke heeeelt hvilken). Der de forskjellige prisene varierer svært mye mellom landene og dette har blitt brukt til å lage et rangeringsystem på hvor "rikt/fattig" et land er. Noen andre antagelser er kanskje at det er dyrere å ha ansatte i Norge (om de har) evt så må jo de ansette norske folk til kundeservicen deres. Norsk klagerett er også overlegen iforhold til Amerikansk så kan jo hende at det også koster noen kr der. Men som sagt, alt dette er antagelser.

Lenke til kommentar

 

 

Det vil fortsatt ikke få meg til å kjøpe den. Den er overprisa.

Vis meg en laptop med tilsvarende specs til en billigere penge. Nå er det vel rundt et halvt år eller noe siden jeg kjøpte min, og på den tiden var det helt umulig å finne noe tilsvarende som var billigere og kjørte W7/8 native. Jeg endte derfor opp med en Air til tross for at jeg (fremdeles) ikke er spesielt glad i OSX kontra Windows. Jeg har ikke fulgt så mye med i det siste, men det virker ikke som det har skjedd noe revolusjonerende siden jeg kjøpte min, så selv om skjermen kanskje ikke har en oppløsning som krever forstørrelsesglass eller en kvalitet som kan måle seg med andre, er den totalt sett etter min mening det beste kjøpet i ultrabook-segmentet, enda.

 

Jeg tar en bedre for billigere penge https://www.komplett.no/asus-vivobook-s400-14-hd-touch/804608

 

 

Gjør nå i det minste en ørliten innsats for å finne noe som er bedre til en billigere penge.

 

Det der var skivebom av dimensjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...