Gå til innhold

Netflix inngikk ny streamingavtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjenester som Netflix er så billig uansett så det å legge på noen kroner har ikke noe å si. Billigere enn det å leie en video eller kjøpe dvd og blu-ray på tilbud.

 

Dette er mye viktigere enn hva netflix koster, det er viktige prinsipper innen hvordan trafikk på nett prises og håndteres.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sånn jeg skjønner disse sakene, så handler det ikke om at Netflix kjøper seg ut av strupet nettverskapasitet, de skaffer heller bedre forhold enn normalen til kundene sine. Dette burde ikke være problematisk så lenge flere selskaper har mulighet til å gjøre tilsvarende avtaler.

 

Hva er "bedre forhold enn normalen"? Om de betaler for en båndbredde på sin ende, og jeg på min, er det ikke ISPenes ansvar å ha ok fart imellom?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva er "bedre forhold enn normalen"? Om de betaler for en båndbredde på sin ende, og jeg på min, er det ikke ISPenes ansvar å ha ok fart imellom?

 

AtW

 

Det handler ikke bare om båndbredde, men også tidsforsinkelse. For å få ned tidforsinkelsen bruker man mellomlagring, man lagrer innholdet nærmere kunden. Dessuten vil ISPen slippe å sende veldig mye trafikk ut av nettet for å hente innhold, de henter bare et eksemplar av det populære innholdet. Dette frigjør ressurser på nettet, slik at andre ting igjen får bedre ytelse. Hvis de skulle bygget ut nettet til å levere en like god tjeneste generelt, ville det kostet veldig mye mer, mens nå er det vel kanskje Netflix som sprøyter inn penger, sånn at de får mer penger til å bygge ut uansett?

 

Alternativt kunne sikkert Netflix satt opp egne servere et eller annet sted i nettet, for så å koble til ISPene. Tingen er at jo nærmere ISPene man kommer, jo bedre blir kvaliteten.

 

Da jeg skrev bedre forhold enn normalen, mente jeg at sett dagens status, så er det grenser på hvor god kvalitet man får av en tjeneste. Sett at det er begrensinger i nettet, har man to valg, enten redusere ytelsen eller øke ytelsen. Dette er et tiltak av det andre alternativet. Det er jo mulig at disse ISPene stuper Netflix i utgangspunkt, men det er ikke sånn at Netflix betaler for å oppheve dette.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...