Gå til innhold

Test: Tesla Model S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bra artikkel, men noen faktafeil:

 

Superladerne lader på inntil 105kW nå, maks strøm ca. 295A.

Batteripakka veier ca. 545kg, ikke ett tonn. Det er 7104 celler som hver veier ca. 46g pluss innpakningen.

 

Ellers er nok ikke de 15 superladerne som skal være klare til sommeren slutten for å si det slik. Får vi 10-15 nye pr. år (noe salget her definitivt forsvarer) er hele landet snart god dekket og man kan velge hvilken rute man vil. E134 over Haukeli er vel en av de som skal bli mulige å bruke til sommeren i stedet via Gol-Aurland. Dessuten kommer garantert Østerdalen som alternativ til over Dovre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det vel en feil.. En lader som "spyr ut (...) kWh" ?

watt er effekt. multiplisert med tid blir det et målbart energiforbruk over en gitt tidsperiode. Og det kommer jo ikke an på laderen, det er jo batteriene som begrenser det - altså hvor mye strøm kan de lagre.

 

Tilsvarende som volum f.eks.

 

Hvis den spyr noe ut, så er det vel watt, eller ampere skulle jeg tro..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det vel en feil.. En lader som "spyr ut (...) kWh" ?

watt er effekt. multiplisert med tid blir det et målbart energiforbruk over en gitt tidsperiode. Og det kommer jo ikke an på laderen, det er jo batteriene som begrenser det - altså hvor mye strøm kan de lagre.

 

Tilsvarende som volum f.eks.

 

Hvis den spyr noe ut, så er det vel watt, eller ampere skulle jeg tro..

 

Spenning faktisk. Man påtrykker en bestemt spenning. Strømstyrken som da trekkes er avhengig av spenningen og batteripakkens indre motstand. Ohms lov og det der ;)

 

Produktet av spenningen som påtrykkes og strømstyrken som dermed trekkes er effekten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i forrige tråd om Model S så fikk jeg min bil i begynnelsen av desember, og har nå kjørt 7000 km.

 

For oss er Model S den eneste bilen vi har. Bruker den til og fra jobb et par dager i uken og til helgeturer, besøke familie og venner etc. Er fremdeles veldig fornøyd, og det er for min del helt uaktuelt å gå tilbake til en fossilbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Designet er veldig nøytralt ja, men det har noe med hvor populær den har blitt også, som å se en golf liksom. Blir kjipt for dagens Tesla-eiere at det kommer en oppdatert "verstingversjon" snart.

 

"Like etter vil det slå deg som smått utrolig at det neste som skjer er at dine 2,1 tonn med metall er det som nå akselereres opp til en vanvittig fart, vanvittig raskt."

 

Opp til en vanvittig fart på 110 som er den høyeste fartsgrensa i Norge? Noe VW Lupo ikke har noe problem med heller ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Designet er veldig nøytralt ja, men det har noe med hvor populær den har blitt også, som å se en golf liksom. Blir kjipt for dagens Tesla-eiere at det kommer en oppdatert "verstingversjon" snart.

 

"Like etter vil det slå deg som smått utrolig at det neste som skjer er at dine 2,1 tonn med metall er det som nå akselereres opp til en vanvittig fart, vanvittig raskt."

 

Opp til en vanvittig fart på 110 som er den høyeste fartsgrensa i Norge? Noe VW Lupo ikke har noe problem med heller ;)

 

Misunnelig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det noen som har lekt seg litt mye med Lightroom eller Camera RAW sliderne. Ellers er jo artikkelen snop.

 

Er sikkert bare jeg som er miljøskadet av å redigere så mye bilder, at sånt plager meg.

 

Ellers er Tesla S nydelig å kjøre. Er en god blanding av høyteknologi, høy gadgetfaktor, ekstrem ytelse, lekkert, men etterhvert for hvermannsens design og et middels interiør.

 

Mange sammenligner mot ekstreme tyske biler, hvor de er milevis etter på interiøret. I tillegg er Tesla S en ganske enkel bil på f.eks. understell, hvor enkelte av konkurrentene ligger langt forran med adaptive dempere osv.

 

Ytelsen er definitivt det man blir fristet av. Og dernest er kanskje gadget og design. Med så mange Tesla S på veien blir designet fort oppbrukt, men det er fortsatt en flott bil. Skulle bare ønske de hadde gått mer all inn på interiøret og understell. Først da vil det være en drømmebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteripakka veier ca. 545kg, ikke ett tonn. Det er 7104 celler som hver veier ca. 46g pluss innpakningen.

 

 

Når jeg prøvekjørte denne bilen ble jeg fortalt av selger/tekniker eller hva han var at den veide ett tonn! Noe slikt som "Batteriet er jo halve vekta på denne bilen, hele 1000kg". Nå har jeg ikke sjekket det opp men virker da rart om en person som jobber for tesla og prøver å selge bilen ikke vet hvor mye batteriet veier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...