Gå til innhold

- 64 bits Android-telefoner før jul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor det IKjetil? 64bit ARM er bare positivt.

 

Det eneste negative er at jeg synes det har gått litt tregt. 64 bit ARM Cortex A53 og A57 var jo klare (teknisk demo, dokumentasjon og simulator for utviklere) allerede høsten 2012. Med bare positive ringvirkninger, også for 32 bit programvare*, synes jeg prosessorprodusentene har vært litt trege med å implementere de nye kjernedesignene. Hadde egentlig forventet at de første telefon/brett-produktene med A53/A57 skulle komme på markedet rundt årsskiftet 2013-2014.

 

* For å sette det i perspektiv yter A57 omtrent dobbelt så bra som en Cortex A9 på samme klokkefrekvens. Det tilsvarer at A9 skulle blitt klokket opp fra 2 til 4 GHz. Hvem ønsker vel ikke en telefon med ytelse tilsvarende 4 GHz A9, uten at det går ut over batteritida? Jeg venter nok til slutten av året for å få med meg dette ytelsehoppet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I Windows 8 ble startmenyen erstattet med et alternativ som hadde kun delvis overlappende funksjonalitet og derfor fjernet endel nyttige muligheter, samtidig som den nye startsiden har endel upraktiske egenskaper. Dette er ikke framskritt, det er et alternativ til eksisterende funksjonalitet med fordeler og bakdeler. Noen av disse bakdelene er til dels korrigert i neste oppdatering av Windows. På tross av alle ModernUI-unnskylderne som med påstår det må være feil med de som brukte mer av funksjonaliteten i start-menyen enn bare søket. Mobbere, er dere.

 

64 bit prosessor er derimot bare rent teknologisk framskritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Nice! Håper på at Nitendo 64 emulatoren Project64 kommer snart, som app! Grunnen til at den ikke er på Google Play i dag er at den har filer for 64-bit. Gleder meg :D

Lenke til kommentar

Synes ikke at man bør hive seg på 64 bits bølgen like mye som konsollprodusentene hadde i sin tid med "bit wars", og heller fokusere på den tragiske batteritiden samtlige telefoner lider av, bedre kamera, bedre firmware etc.

Se på Apple - hva er det de har idag? Super-finpusset GUI, men handicappet på alle måter med ingen widgets, særdeles begrenset mulighet for appene å kjøre i bakgrunnen, etc etc. Nytter ikke å "bare" hive inn 64 bits SOC og selge denne som noe vidundermaskin.

Lenke til kommentar

jeg trudde 64bit kun var for å få tilgang på mer minne --- helt til jeg leste i tråden. det jeg nå lurer på er hva skal jeg med så mye krefter i en mobil enhet.

 

Hva skal man med en bil med 200HK? STOR forskjell på hva man EGENTLIG trenger, og vad man VIL ha, eller som kan være greit å ha. Tviler på at det er noe som kommer til å drive opp kostnadene noe særlig, og om du da ved juletider har valget mellom en topp-telefon med 32bit og en topp-telefon med 64-bit til omtrent samme pris, så hadde du vel ikke valgt 32bit varianten?

 

Det er bare å si JA TAKK! :-)

Lenke til kommentar

Hva skal man med en bil med 200HK? STOR forskjell på hva man EGENTLIG trenger, og vad man VIL ha, eller som kan være greit å ha. Tviler på at det er noe som kommer til å drive opp kostnadene noe særlig, og om du da ved juletider har valget mellom en topp-telefon med 32bit og en topp-telefon med 64-bit til omtrent samme pris, så hadde du vel ikke valgt 32bit varianten?

 

Det er bare å si JA TAKK! :-)

 

Dette spørs. Idag er noen av de kraftigste telefonene 4 eller (i snarere fremtid) 8-kjernet. Men det nytter ikke å bruke en så kraftig prosessor hvis for eksempel Xperia Z1 drenerte batteriet ved mediebruk på ca 5-8 timer og telefonen ble uhyggelig varm.

Dette blir som å ha en 500 hesters motor med lite volum i en liten bil: gøy og fort, men dyrt og upraktisk. Husk at det er snakk om en mobil enhet der batteritiden er bla.a. det viktigste, slik at man slipper å lade den så ofte.

Akkurat samme med bits - kan du si meg nøyaktig hvilken fordel du personlig kommer til å ha av det? Litt kjappere, men koster deretter.

Tendensen idag er for kraftige telefoner, med for lite batteritid, med en en for stort skjerm og for stor prislapp. Denne a-ha faktoren er markedsføring og hype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg gikk fra en n4 til en galaxy trend. eneste som plager meg er at jeg må vente 3 sec før jeg får skrive noe i adresselinja til chrome. fordelene er derimot ganske drastiske når man tenker batteritid da den på 12 timer med konstant datatrafikk på ( for sync mot mail) og noen korte samtaler har brukt 13% av batteriet. mot en n4 med langt større batteri hadde brukt 20% på det samme. om vi får 64bit telefoner som gjør mer pr klokkesyklus, håper jeg de roer ned ghz reset samtidig. da skal det godt gjøres å overbevise meg om at 4core med 2ghz cpu er noe jeg trenger i telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke dette behovet for flere kjerner på mobiler. Ta ultrabooks f.eks. Disse har utelukkende dobbeltkjerner og kjører fullblods OS som er LAGET for multitasking over tiår, og disse behøver for det aller meste ikke flere kjerner enn 2. Men på en mobiltelefon hvor det er upraktisk å jobbe med noe eller arbeide med data i flere programmer samtidig, så skal vi ha 4 kjerner.

 

Kanskje dersom flere valgte å gå for dobbeltkjerner så ville også batterilevetiden økt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke dette behovet for flere kjerner på mobiler. Ta ultrabooks f.eks. Disse har utelukkende dobbeltkjerner og kjører fullblods OS som er LAGET for multitasking over tiår, og disse behøver for det aller meste ikke flere kjerner enn 2. Men på en mobiltelefon hvor det er upraktisk å jobbe med noe eller arbeide med data i flere programmer samtidig, så skal vi ha 4 kjerner.

 

Kanskje dersom flere valgte å gå for dobbeltkjerner så ville også batterilevetiden økt?

Det er en helt idiotisk trend som Nvidia startet med tegra 3. Noe av grunnen kan være mangelen på større IP kjerner fra ARM. ARM itererer relativt tregt i forhold til Qualcomm og Apple, og tilbyr relativt små (ca halvparten av Nvidia prosjekt Denver og Apple Cyclone) kjerner, som har tvunget brikkeprodusenter til å "innovere" ved å plassere flere kjerner på samme brikke.

Det er helt klart at to eller kanskje tre kjerner gir mye mer mening enn 4+ kjerner, men så lenge ARM leverer såpass små og smale kjerner i et så lavt tempo og Qualcomm ikke tør annet enn å følge strømmen (64 bit og 4 kjerner) er det bare Apple og Nvidia som kommer til å levere high-end dobbelkjerne SoCs.

Endret av Kirchhoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...