Gå til innhold

Windows XP-stopp har bremset fallet i PC-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De prisbevisste klarer seg med tabletter og mobiler så de rimeligste produsentene faller mens Lenovo, hp og Dell vokser. De analytikerne som ikke så dette komme burde levere oppsigelsen. Vi kommer til å se en massiv vekst hos Lenovo fremover. Dette både på mobilt og bærbart. De kvalitetsbevisste kjøperne er pengesterke og klare for en BlackBerry arvtaker av kjent merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det høres ut som et litt vel tynt grunnlag å konkludere slik basert på.

 

Det kan være helt andre forhold som styrer PC-salget. Av og til lurer jeg på hvordan de kommer fram til slike løse påstander.

 

Du tenker da på at nettbrett er årsaken til nedgangen, eller at XP er årsaken til at nedgangen nå ikke er fullt så stor?

 

Strengt tatt er nok begge disse en kjensgjerning, og også veldig plausible forklaringer selv om det sikkert er andre ting som også spiller inn. Som for eksempel at folk har innsett at W8 faktisk er brukbare greier ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror folk har prioritert kjøp av nettbrett fremfor oppgradering av den gamle PC-en de siste to årene. Dvs. PC-ene blir stadig eldre, uten at det har gjort så mye fordi det har vært liten fremgang på maskinvarefronten de siste 5 årene og de fleste har maskinvare som takler dagens oppgaver. Det er godt mulig at markedet er "mettet" på nettbrett nå, noe som kommer PC-markedet til gode.

Lenke til kommentar

Lite fremgang på maskinvarefronten de siste 5 årene?

Vil heller si det har vært lite fremgang på de siste 2 årene.

 

Man hadde ikke core i7 prosessor (i7-4700MQ) som nesten kan måles mot i7 3770 for stasjonære eller noe i nærheten for 5 år siden, da var core 2 duo eller tilsvarende gode.

 

Man hadde ikke over 8 GB DDR3 ram

 

Bios har vel ikke skjedd så veldig mye, er flere laptop som ennå selges uten UEFI grensesnitt slik som hovedkort til stasjonære har.

 

Skjermkort har vel skjedd en del, men Gigabit ethernet, HDMI 1.4 har jo holdt veldig lenge.

Blueray brenner er fremdeles ikke standardutstyr for laptop, heller ikke for stasjonær.

 

De nyeste Intel Wireless AC nettverkkortene er en del bedre en wireless N eller G som var for 3-5 år siden.

 

SSD disker, prisen har synket veldig, man kan få 256 GB SSD til 1000 kr. Eller i mellomklasse laptop det var ikke i pcer for 5 år siden. Hybrid harddisker fantes vel ikke på den tiden.

 

Husk også på etter 5 år er de fleste stasjonære og laptop utslitte og bør skiftes ut, de fleste pleier å oppgradere etter 3-5 år.

 

Skjermer, før var det vanlig med enten 1366x786 eller 1440x900 oppløsning, i dag er full HD eller førsnevnte vanlig, enkelte kan ha høyere. 3200x1600 for laptop.

 

Vi har blitt kvitt modem, serial port for laptop stort sett. Muligens enkelte eldre bedriftlaptop selger med dette fremdeles.

 

USB3 port og thunderbolt, samt mini displayport etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lite fremgang på maskinvarefronten de siste 5 årene?

Vil heller si det har vært lite fremgang på de siste 2 årene.

 

Man hadde ikke core i7 prosessor (i7-4700MQ) som nesten kan måles mot i7 3770 for stasjonære eller noe i nærheten for 5 år siden, da var core 2 duo eller tilsvarende gode.

 

Man hadde ikke over 8 GB DDR3 ram

 

Bios har vel ikke skjedd så veldig mye, er flere laptop som ennå selges uten UEFI grensesnitt slik som hovedkort til stasjonære har.

 

Skjermkort har vel skjedd en del, men Gigabit ethernet, HDMI 1.4 har jo holdt veldig lenge.

Blueray brenner er fremdeles ikke standardutstyr for laptop, heller ikke for stasjonær.

 

De nyeste Intel Wireless AC nettverkkortene er en del bedre en wireless N eller G som var for 3-5 år siden.

 

SSD disker, prisen har synket veldig, man kan få 256 GB SSD til 1000 kr. Eller i mellomklasse laptop det var ikke i pcer for 5 år siden. Hybrid harddisker fantes vel ikke på den tiden.

 

Husk også på etter 5 år er de fleste stasjonære og laptop utslitte og bør skiftes ut, de fleste pleier å oppgradere etter 3-5 år.

 

Skjermer, før var det vanlig med enten 1366x786 eller 1440x900 oppløsning, i dag er full HD eller førsnevnte vanlig, enkelte kan ha høyere. 3200x1600 for laptop.

 

Vi har blitt kvitt modem, serial port for laptop stort sett. Muligens enkelte eldre bedriftlaptop selger med dette fremdeles.

 

USB3 port og thunderbolt, samt mini displayport etc.

 

Ting har gått fremover, men softwaren kjører fint på litt eldre HW så mange ser nok ikke vitsen med å oppgradere. Laptopen min er fra 2007. Den funker fortsatt fint til surfing og se litt film.

Spill-pcen begynner også å dra på årene, den er frankensteinmonster satt sammen av ymse deler. Men den drar ting godt nok til at en oppgradering nå er bortkastet. Så er ikke rart PC-salget har dabbet av, ut i fra min logikk ihvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror folk har prioritert kjøp av nettbrett fremfor oppgradering av den gamle PC-en de siste to årene. Dvs. PC-ene blir stadig eldre, uten at det har gjort så mye fordi det har vært liten fremgang på maskinvarefronten de siste 5 årene og de fleste har maskinvare som takler dagens oppgaver. Det er godt mulig at markedet er "mettet" på nettbrett nå, noe som kommer PC-markedet til gode.

 

Hadde det ikke vært for at Microsoft tok til fornuft, og for en gangs skyld satset på å lage et litt mer lettkjørt OS, så tror jeg ihvertfall noen av oss hadde irritert oss litt mer over Windows OS.

 

Det hjalp jo også at de var nødt å lage ett Windows 8 som kunne kjøre på nokså (relativt) gamle hardware spesifikasjoner, med litt forarbeid i Windows 7 på med samme fokus. Det er vel i grunn det beste som har hendt windows-brukerne på lenge (denne finanskrise-timingen).

 

Selv om hardware-utviklingen får litt tregere vilkår.. Man får nesten aldri både i pose og sekk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Husk også på etter 5 år er de fleste stasjonære og laptop utslitte og bør skiftes ut, de fleste pleier å oppgradere etter 3-5 år.

 

 

..

...

 

USB3 port og thunderbolt, samt mini displayport etc.

 

 

Litt uenig med deg mhp. det der 5 årsperspektivet du lufter for oss. Det finnes haugevis med gammelt utstyr som mer enn nok tilfredstiller mange brukere. Selv er jeg nok av den sorten som fornyer meg, men det skyldes jo spesiell interesse for IT-utviklingen. Men, jeg er ikke den som tar hardest i (gjorde det før, men har en roligere holdning nå. Man har gjort sine erfaringer). Nå sitter jeg og koser meg med en Core 2 Duo (som kom i mellom år 2006 og 2008), og det holder fint til surfing med mye mere. Det er forresten første PC hvor jeg fant CPU'en på søppelfyllingen hvor jeg har tatt det i bruk. Men byttet hovedkort, RAM og fornyet meg også på PSU (strømforsyning). :)

 

 

Skaffet meg nylig en PS4 til spillingen.

 

 

Utviklingen ser god ut. Endelig har ting fått modnet seg. Man har fått en PS4 for gamere, selv om den er billig spesifisert, så ser det likevel fint ut for noen år. Er glad man er nesten over PS3, siden jeg aldri har eid konsoll før, bortsett fra Commodore 64 som var en mix mellom konsoll og PC i bruken (spill og bedriftsbruk hos enkelte).

 

 

 

Kan jo skylde på windows 8 samt at windows 7 ikke selges like mye nå.

Hadde vært fint med en service pack 2 for windows 7.

 

Det kan du sannsynligvis bare drømme om dessverre. Om du ber meg kikke inn i spåkulen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan jo skylde på windows 8 samt at windows 7 ikke selges like mye nå.

Hadde vært fint med en service pack 2 for windows 7.

 

Det har vært en tendens til å gå mot mobile systemer lenge nå. Allerede i 2006 eller der omkring ble det solgt flere bærbare maskiner enn stasjonære.

 

Om jeg ikke husker helt feil begynte salgstallene på PC totalt sett å falle fra 2010 til 2011. Mon tro hva som skjedde omkring januar 2010?

 

Windows 8 kom ikke før på slutten av 2012. Hvis man skal lure inn W8 i tolkningen så kan man heller si at fallet ble bremset med W8, og spesielt nå med W8.1.

 

Selv tror jeg begrunnelsene i denne artikkelen er mer plausible.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...