Gå til innhold

EU krever at Nederland kriminaliserer piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avskaff kollektiv avstraffelse (lagringsmedieavgiften) og innfør straff som står i stil til forbrytelsen. For eksempel samme straff for nasking av CD fra butikk som fra nett. Et forenklet forelegg på noen få hundrelapper bør være passe. Avskaff samtidig muligheten for at det private næringsliv kan utføre politiarbeid som etterforskning.

Enig i at det bør bli slutt på kollektiv avstraffelse. Dette er bare dumt, gagner ingen og "tyvene" lærer heller ingenting. Problemet ved å sammenligne dette med nasking fra butikk, er at i butikken har du priser og muligheten til å betale om du ønsker det. Når der gjelder film er det vel heller få plasser på nettet hvor du faktisk kan kjøpe og laste ned en film med brukbar bitrate på både lyd og video.

Hvorfor skal filmindustrien være så forskjellig fra musikkindustrien? Ikke noe problem å finne nettsteder hvor man kan betale et par kr og laste ned en mp3 med grei bitrate. Det samme gjelder for spill, så folk som ripper spill og musikk har jeg ingen sympati for. Folk som dist. video og tv-serier ulovlig skjønner jeg godt. Her har bransjen bare med å få ut fingeren, vi lever ikke lengre på 90-tallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Avskaff kollektiv avstraffelse (lagringsmedieavgiften) og innfør straff som står i stil til forbrytelsen. For eksempel samme straff for nasking av CD fra butikk som fra nett. Et forenklet forelegg på noen få hundrelapper bør være passe. Avskaff samtidig muligheten for at det private næringsliv kan utføre politiarbeid som etterforskning.

 

Høres logisk ut, men det mangler to ting: Markedsmodellen til rettighetseiere er utdatert, og mye av "pirat" virksomheten (les: som oftest fildeling, dvs non profit) kan knyttes direkte til restriksjoner basert på lanseringsdato/geografi, samt idiotiske sperremekanismer som DRM etc som begrenser bruksområdet.

 

Punkt 2 - det aller viktigste: hvis fildeling skal straffes med samme bøter som tyveri av tilsvarende fysiske varer (eks: som CD eller DVD tyveri) bør lovlig kjøpt innhold ha samme egenskapene - dvs kopi som kjøperen eier, og kan fritt selge. For eksempel tross en dom i EU domstolen i England kan brukere fortsatt ikke selge sine spill de "eier" (dvs er lisensiert til å bruke etter en meget restriktiv avtale), samme gjelder f.eks. musikk på iTunes - den kan ikke selges videre eller overlates til andre i tilfelle arv etc.

Med andre ord alle lover som finnes i dag er enten ikke fokusert på brukerretigheter i det som gjelder digital distribusjon - eller beskytter forbrukere til en særdeles liten grad. Den fysiske verden, dvs kjøp av fysiske varer er mye mye bedre regulert og IMHO de akkurat samme rettighetene burde vært tilstedet i den digitale verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altibox lar meg kjøpe 3 stk walking dead episoder for 29kr...Glimrende, 12kr som i USA hadde også vært fint. 12kr for 42min episoder og 7-8kr for 20min episoder.

 

Jeg kjenner til flere gamle serier som kunne levd mange sesonger til vis serien hadde blitt gjort tilgjengelig på internett. Star trek Enterprise f.eks likte jeg. Seertall falt fra 6mill i ses1 til 2.8mill i ses4 og hver episode kostet 1-1,3millioner dollar (tall fra wikipedia).

 

Vis en gruppe fans (vis den var stor nok, 3-4mill mennesker?) hadde hatt sjans til å betale for episodene som download da kunne serien faktisk levd lengre. Jeg tror det som skjedde var at tv-kanalen ønsket å overføre timeslot'n til en serie som genererte mer penger. At det var derfor serien ble avviklet, ikke pga den tapte penger.

 

Nå er det jo 13-14år siden pilot episoden kom ut. Hadde dette skjedd idag så tror jeg at serien hadde blitt lagt ut for salg på nettet.

Lenke til kommentar

...så folk som ripper spill og musikk har jeg ingen sympati for. Folk som dist. video og tv-serier ulovlig skjønner jeg godt. Her har bransjen bare med å få ut fingeren, vi lever ikke lengre på 90-tallet.

 

Tror du har missforstått hva det betyr å rippe. Jeg ripper med glede og uten et fnugg av dårlig samvittighet. Jeg ripper (lager en digital kopi i avspillbart filformat) dog kun materiale jeg selv eier i en eller annen form. Hvorfor skal jeg f.eks. betale dyrt for BD-versjonen av en film jeg allerede eier på VHS? Så lenge jeg ikke tilbyes muligheten til oppgradering til en sterkt redusert pris, ser jeg lite problemer med å skaffe meg en digital kopi ved å rippe, til eget bruk. Samler alle mine filmer som digitale filer på NAS'en min, med den reneste samvittigheten.

 

Problemet er heller ikke delingen mellom venner, men den store distribusjonen av materiale som f.eks. filmer som ennå ikke er lansert, og alle de som skal tjene på andres arbeid, enten ved å selge eller leie ut verket andre har laget, eller å tjene indirekte, f.eks. ved reklame, på å distribuere andres verk, uten å betale kompensasjon til de som produserer materialet.

 

Det aller beste hadde selvsagt vært at de som lager materialet selv står for distribusjonen via tjenester som f.eks. Netflix, HBO og Viaplay, men gjør det like tilgjengelig i alle verdens land, Internet har ikke landegrenser, og det burde heller ikke distribusjonen bry seg med.

 

Mange elsker å gå på kino, andre igjen foretrekker å se filmene hjemme hos seg selv, enten ved å leie filmen, eller faktisk kjøpe en BD/DVD for odel og eie. Jeg tror det er marked for å distribuere på flere måter samtidig, uten at man direkte kannibaliserer for seg selv. Men man må akseptere at pris per seer/enhet reduseres. Da vil og piratvirksomheten avta.

 

For egen del synes jeg det er horribelt dyrt å gå på kino. 110-130 per pers, da blir det fort en 500-lapp ca for en familie på fire. Så skal man betale i dyre dommer for kinogodt, transport/parkering. Det kan fort bli en tusenlapp totalt. Kombiner det med en middag ute, spesielt for de som må reise et stykke for å komme til kinoen.

 

Nei, da leier jeg eller kjøper heller filmen for å se den i min egen stue med familie og venner. Men jeg er som de aller fleste, jeg vil gjerne se det mens det er ferskt, og jeg liker ikke vente opptil et år etter at filmen ble lansert internasjonalt. Jeg vil se den rundt lanseringsdato, hjemme hos meg selv. og gjerne som min egen lovlig eide kopi, slik at jeg kan se den igjen når/om jeg føler for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den konkrete begrunnelsen for medieavgiften er nettopp kompensasjon for piratvirksomhet. Slik er det i både Norge, Sverige og Nederland. I tillegg er den målrettet mot lagringsmedier og finnes ikke på hodesett, forsterkere, cd-spillere, etc. Kultur finansieres gjennom kulturbudsjettet som igjen hentes fra den store generelle potten som kommer fra blant annet inntektskatt. Synes politikerne storforbrukere av kultur bør betale mer av regninga selv så kan f.eks operaen få en høyere egenandel (bilettpris). Det samme gjelder andre kulturarrangementer og utstillinger. Lagringsmedieavgiften er både direkte begrunnet og målrettet som en kollektiv avstraffelse for piratkopiering.

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg som laster ned vite at gitte ting egentlig koster penger?

  • Har dere, som forbrukere, sjekket at Netflix/Spotify/Wimp har lov til å la dere laste ned/streame de tingene dere gjør?
  • Dersom det kostet 99kr/mnd for tilgang til PiratBay, hadde nedlasting derfra da brått vært lovlig?

Er det ikke mer naturlig at de som tilgjengelig gjør har ansvaret? Eventuelt så må jo hver og en av oss ta kontakt med feks. HBO i USA for å spørre om det er greit av vi ser på The Walking Dead gjennom hboNordic.no

Lenke til kommentar

Simen1: Snakket ikke om å stenge PirateBay. Snakket om prinsippene. Du trekker dog frem et greit poeng ettersom du, som forbruker, ikke vet om det du laster ned ligger delvis på maskiner innen for PirateBay nettverket. Du stoler dog på de og videre formidler at de ikke har ulovlig materiale hos seg, uten at du selv kan vite om dette er sant.

Hva om de begynner å si at det de peker på er fullt ut lovlig å laste ned dersom du betaler de penger. Er det da du som skal straffes?

Lenke til kommentar

Ja, avgift må være ulovlig da det er kollektiv straff for noe som ikke nødvendigvis er ulovlig.

 

Jeg forstår også at de som laster opp store mengder kopibeskyttet materiale må risikere noe. Men jeg syns det er feil at folk flest skal bli rammet, spesielt 14-åringer. For 14-åringer er dette reklame for hva de kommer til å bruke penger på når de blir 20-30 år.

 

Forskning viser også at de som er "pirater" er det som bruker mest penger på dette likevel. Det er dårlig business å kriminialisere og ta de beste kundene.

 

Pirater betaler også for det de syns er bra, og tapet på det som er dårlig er neppe noe bransjen bør fokusere på.

 

Piratvirksomhet går også ned når pris og tilbud blir bedre. Da velger folk flest lovlige løsninger som f.eks. netflix.

 

Endel TV-serier vokser seg også store ved å ha positivt syn på piratvirksomhet som gjør at betalingene også øker.

 

De som er mest mot dette er de som allerede tjener mest og som er grådige, ønsker å kontrollere markedet eller som har virksomhet som forfølger pirater (advokater etc). Om man dropper den virksomheten kunne man kuttet prisene med 40 % og alle hadde vært happy.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Det enkleste hadde vert om vi bare kunne betalt inn noen hundrelapper i måneden og fått gjøre som vi ville når det kom til nedlasting. Tenk så mye de hadde spart på advokater og overvåkning.

Men hva med oss som ikke pirat kopierer, og heller bruker betalte ting dvs. for eksempel Spotify, Netflix, you name it :p

 

 

Trenger da ikke ha noen innflytelse på eksisterende løsninger. Om en vil ha Netflix betaler man for Netflix. Om man vil bruke torrent så betaler man inn x00kr til MPAA eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

Avskaff kollektiv avstraffelse (lagringsmedieavgiften) og innfør straff som står i stil til forbrytelsen. For eksempel samme straff for nasking av CD fra butikk som fra nett. Et forenklet forelegg på noen få hundrelapper bør være passe. Avskaff samtidig muligheten for at det private næringsliv kan utføre politiarbeid som etterforskning.

Enig i at det bør bli slutt på kollektiv avstraffelse. Dette er bare dumt, gagner ingen og "tyvene" lærer heller ingenting. Problemet ved å sammenligne dette med nasking fra butikk, er at i butikken har du priser og muligheten til å betale om du ønsker det. Når der gjelder film er det vel heller få plasser på nettet hvor du faktisk kan kjøpe og laste ned en film med brukbar bitrate på både lyd og video.

Hvorfor skal filmindustrien være så forskjellig fra musikkindustrien? Ikke noe problem å finne nettsteder hvor man kan betale et par kr og laste ned en mp3 med grei bitrate. Det samme gjelder for spill, så folk som ripper spill og musikk har jeg ingen sympati for. Folk som dist. video og tv-serier ulovlig skjønner jeg godt. Her har bransjen bare med å få ut fingeren, vi lever ikke lengre på 90-tallet.

http://everythingisaremix.info/watch-the-series

 

Ta en titt er du snill.

Kanskje ikke helt det samme som piratkopiering for å lytte til musikk men problemet er beslektet og dreier seg om en tullete måte å se på informasjon som eiendom...

Det er ikke bare forbrukere som straffes av det nåværende systemet.

Men og kunstnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...