Gå til innhold

Sparket lærer fordi hun hadde elever som Facebook-venner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Synes slike prinsipper er viktige. Facebook er et privat sted, ikke en lekeplass for lærere.

 

Nå kommer dette helt an på hvilken klassetrinn det er snakk om, men jeg synes ikke det er passende at lærere kan legge til elever.

Lenke til kommentar

Synes slike prinsipper er viktige. Facebook er et privat sted, ikke en lekeplass for lærere.

 

Nå kommer dette helt an på hvilken klassetrinn det er snakk om, men jeg synes ikke det er passende at lærere kan legge til elever.

 

Har selv en kamerat som er lærer, han bruker regelen at det er elevene som må sende venneetterspørselen og må være i hans timer.

 

Det han fant ut at han hadde mye bedre kontakt med elevene på grunn av han ikke var "gammeldags" og lagde rett og slett en klasseside på Facebook der han la ut meldinger til elever som var mer effektiv en Fronter som fleste elever ikke gidder og bruke.fordi det er tungvint og ikke del av kvar daglig bruk

 

Dette førte til at flere lærere begynte bruke på same måte med private klasse grupper som elevene fik invitasjon og det fik elevene til og få med seg beskjeder videre, fronter var forsatt alternativ for elevene som ønsket og ikke være med i denne gruppen

 

Så er jeg veldig uenig i . men så er "prinsipp regler" synonym for "vi liker det ikke, selv om det er praktisk løsning som har potensial til og gjøre kvar dagen enklere og bedre" .

 

Eneste jeg kan se negativt med dette er misbruk eller kriminelle handlinger, men dette stopper ikke dem uansett .

 

Sosiale medier er noen av dem som er mest åpent informasjon man kan finne på Internet.

Det er veldig feil og kalle det "privat sted" når det kan lett bruke søkefilter til og gå forbi "privat filter"spesielt på Facebook eller bare lage en ny falsk profil og legge til folk (fleste folk legger til hvem som helst)

 

Men det er tommel regel, har du noe ikke vil at absolutt alle skal vite. ikke legg det ut på Internet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes slike prinsipper er viktige. Facebook er et privat sted, ikke en lekeplass for lærere.

 

Nå kommer dette helt an på hvilken klassetrinn det er snakk om, men jeg synes ikke det er passende at lærere kan legge til elever.

 

Det synes ikke jeg, dvs ihvertfall ikke viktige nok til å sparke folk pga bagateller, det finnes knapt noen som følger alle arbeidsgiverens retnignslinjer til punkt og prikke om ikke arbeidsgiveren har veldig få av de.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

En slags gruppe som du prater om har jeg ikke noe imot, men å være "venn" med elever har jeg ikke noe til gode for. En gruppe kan jo være bra i at som du ser, elever følger da mer med.

 

Det synes ikke jeg, dvs ihvertfall ikke viktige nok til å sparke folk pga bagateller, det finnes knapt noen som følger alle arbeidsgiverens retnignslinjer til punkt og prikke om ikke arbeidsgiveren har veldig få av de.

 

AtW

 

Nei, det er jeg enig i. En kan ikke sparke en person grunnet bruk av facebook kontakt, men en burde ha saksjoner dersom en er VENN med dem på facebook, uten at jeg ser på saksjoner som sparken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes ikke det er nødvendig at lærere og elever er venner på facebook, uansett hvilken situasjon det er snakk om. Greit nok hvis man ikke går på skole lenger, eller ikke har læreren lengre, men det finnes andre måter å ha kontakt med elever på gjennom sosiale medier.

 

Når jeg gikk på videregående og tok IKT-Servicefaget, opprettet læreren vår en facebook-gruppe til klassen. Så alle i klassen ble med i gruppen, og vi delte IT-relatert fagstoff, påminnelser, informasjon og litt tull :p Synes det var en veldig god måte å gjøre det på. Kan selv ikke se for meg å bli venn med læreren min på fb, men hvis jeg hadde kjent læreren fra før, hadde det vært ok.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gikk IKT-servicefag, og der hadde vi en lærer som benyttet FB for klassegruppe.

 

Dette hjelper på så mange måter med påminnelse om lekser, ting som skjer neste dag, og ikke minst faglig innhold ble delt på siden. Vi utnyttet altså det sosiale mediet for nettverksbygging og ikke minst dyrket en større faglig kompetanse.

 

Læreren lot oss også bli venner på FB, men hun satte opp sånn at elevene ikke hadde full tilgang til all aktivitet læreren hadde på FB, slik at hun kontrollerte hva vi kunne se, mens vi samtidig da hadde mulighet for å kontakte lærer i helgen eller på kveldstid i skole-uken angående spørsmål til lekser eller annet faglig relatert.

 

Jeg tror nok mye av problemet her er at en stor andel av lærere som er imot dette, samt ledelse, er av eldre generasjon som er redd for noe nytt, for å nekte noe som kan gagne elevene såpass bra er rett og slett idioti.

Lenke til kommentar

Gikk IKT-servicefag, og der hadde vi en lærer som benyttet FB for klassegruppe.

 

Dette hjelper på så mange måter med påminnelse om lekser, ting som skjer neste dag, og ikke minst faglig innhold ble delt på siden. Vi utnyttet altså det sosiale mediet for nettverksbygging og ikke minst dyrket en større faglig kompetanse.

 

Læreren lot oss også bli venner på FB, men hun satte opp sånn at elevene ikke hadde full tilgang til all aktivitet læreren hadde på FB, slik at hun kontrollerte hva vi kunne se, mens vi samtidig da hadde mulighet for å kontakte lærer i helgen eller på kveldstid i skole-uken angående spørsmål til lekser eller annet faglig relatert.

 

Jeg tror nok mye av problemet her er at en stor andel av lærere som er imot dette, samt ledelse, er av eldre generasjon som er redd for noe nytt, for å nekte noe som kan gagne elevene såpass bra er rett og slett idioti.

 

Kva skule var dette?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...