Gå til innhold

Én kameratype er faktisk i vekst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ikke annet så har vi fått mer tennvæske på speil vs ikke speil bålet :p

Ja, nå blir det bare sutring av speilrefleks-fansa :p

 

Jeg tror at en av grunnene til at vi ser en endring nå, er at det har kommet veldig mange gode speiløse kameraer det siste året (Fuji X-T1, Olympus E-M1, Panasonic GX7, Sony A7/A6000 for å nevne noen). etter noen år med prøving og feiling, så har produsentene nå funnet ut hva som fungerer og lager modeller etter det. Optikkutvalget har også blitt veldig bra - ihvertfall for noen av systemene.

 

Det virker også som speilløst er det som blogges mest om på de sitene jeg er innom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har skjedd mye spennende på den speilløse fronten i det siste, mens speilrefleksene kanskje ikke har vært like interessante i det lavere prissjiktet. Tenker spesielt på Canon, som har kjørt på med bortimot den samme bildebrikken fra 7D til 700D - med unntak av raskere fokus i LiveView. På de proffe kameraene som man må være entusiast for å ta seg råd til, har det derimot skjedd en hel del. Selv har jeg brukt både speilrefleks og speilløst de siste to årene, og må si at man fint kan rettferdiggjøre å eie begge om fotografering er en prioritet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om ikke annet så har vi fått mer tennvæske på speil vs ikke speil bålet :p

Ja, nå blir det bare sutring av speilrefleks-fansa :p

 

 

Slik jeg ser det så er "konflikten" mellom hus med og uten speil en oppkonstruert sak av stabeistene i begge leirene. DSLR og speilløst lever etter min mening godt sammen og for mange brukere så er det to system som utfyller hverandre.

 

 


Jeg tror at en av grunnene til at vi ser en endring nå, er at det har kommet veldig mange gode speiløse kameraer det siste året (Fuji X-T1, Olympus E-M1, Panasonic GX7, Sony A7/A6000 for å nevne noen). etter noen år med prøving og feiling, så har produsentene nå funnet ut hva som fungerer og lager modeller etter det. Optikkutvalget har også blitt veldig bra - ihvertfall for noen av systemene.

Det virker også som speilløst er det som blogges mest om på de sitene jeg er innom.

 

Det at det er kommet bedre og mer spennende hus (og optikk) for "viderekomne" er etter min mening noe som løfter de speilløse i den kommende tiden. Jeg har ikke den samme troen på de "enkle" speilløse, der jeg tror at mobilen fremdeles vil være en stor konkurrent fremover.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå snakker vell CIPA og amateurphotographer om "shippments", hvilket er fra fabrikken utleverte kameraer. Slik sett er artikkelen kanskje litt feil / unøyaktig.

 

AKAM:

 

 

Tall fra den japanske bransjeorganisasjonen Camera & Imaging Products Association viser nemlig at det globale salget av speilløse kameraer gikk opp med rundt 34 prosent i februar måned sammenlignet med samme måned i fjor. Tallet omfatter alle former for speilløse kameraer, det vil si både kompaktkameraer og kameraer med utskiftbar optikk.

amateurphotographer :

 

 

Global shipments rose 33.7% to 217,444 units in February compared to the same month a year earlier, according to figures published by Japan's Camera & Imaging Products Association.

 

Det burde vaere en forbindelse mellom levering og salg. Men det er ikke nødvendigvis direkte proporsjonal med salg i samme månde som de ble send ut fra fabrikken. Kan også vaere at diverse lager hos distributører og større salgskjeder begynner ä bli tomme for gamle modeller. Eller at produsenten flytter fra fabrikk til lager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Om ikke annet så har vi fått mer tennvæske på speil vs ikke speil bålet :p

Ja, nå blir det bare sutring av speilrefleks-fansa :p

 

 

 

Slik jeg ser det så er "konflikten" mellom hus med og uten speil en oppkonstruert sak av stabeistene i begge leirene. DSLR og speilløst lever etter min mening godt sammen og for mange brukere så er det to system som utfyller hverandre.

 

 

Så sant som det er sagt!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Om ikke annet så har vi fått mer tennvæske på speil vs ikke speil bålet :p

Ja, nå blir det bare sutring av speilrefleks-fansa :p

 

 

Slik jeg ser det så er "konflikten" mellom hus med og uten speil en oppkonstruert sak av stabeistene i begge leirene. DSLR og speilløst lever etter min mening godt sammen og for mange brukere så er det to system som utfyller hverandre.

Så sant som det er sagt!

Kunne ikke vært mer enig!

 

Jeg elsker mitt Nikon D600-kamera pga de fantastiske bildene det tar, men jeg elsker ikke størrelsen. Den dagen jeg får et kamera som tar like bra bilder, og støtter objektivene jeg allerede har, så bytter jeg på flekken (gitt at det har en god elektronisk søker/skjerm selvsagt).

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det først og fremst er speilløse "fanboys" som står for sutringen. Så er det også komisk å høre eldre og rutinerte hobbyfotografer som etter mange år med speilrefleks plutselig ikke er i stand til å ta med speilrefleksen på tur, fordi den angivelig er for stor ;-)

 

Når det er sagt, det er flere speilløse modeller som spesifikasjonsmessig for alvor begynner å nærme seg seg god speilrefleksstandard, så jeg kan jo forstå at folk vil prøve en slik.

 

Selv jeg, som mener at dagens kompakte speilreflekser er perfeksjonert gjennom tiår med fototeknisk evolusjon, gikk til innkjøp av en av de lovpriste speilløse modellene, Fujifilm X-E1.

 

Og ja, det var lite og "handy", mange knapper og kontroller, men for min del ble det rett og slett for lite og knotete. Litt ukomfortabelt å bruke, jeg måtte hele tiden dra kameraet på avstand slik at jeg så hva jeg skulle trykke på osv. D?t kan sikkert bare være en vanesak, en som aldri har prøvd en speilrefleks før kan sannsynligvis mene at X-E1 er en svært brukervennlig modell. Men for min del synes jeg f,eks Pentax K-01 var langt enklere å betjene.

 

Men for meg kommer X-E1 stort sett til å bli brukt som time-lapse kamera.

 

Uansett, den speilløse utviklingen er spennende og tjener vel i grunnen alle parter. Jeg kommer nok til å holde meg til speilrefleks, men synes spesielt Sony virkelig er inne på noe med sine A7-modeller hvor spesielt A7s ser ekstremt interressant ut. Har lenge ventet på et kamera som kan levere god bildekvalitet og videofasciliteter med gode isoegenskaper. Uten at det koster langt over 20K. Hvis de nå bare også følger opp med gode ff-objektiver man ikke trenger en haug med adaptere til så tror jeg de har satt i gang en stor suksess

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Om ikke annet så har vi fått mer tennvæske på speil vs ikke speil bålet :p

Ja, nå blir det bare sutring av speilrefleks-fansa :p

 

 

Slik jeg ser det så er "konflikten" mellom hus med og uten speil en oppkonstruert sak av stabeistene i begge leirene. DSLR og speilløst lever etter min mening godt sammen og for mange brukere så er det to system som utfyller hverandre.

Så sant som det er sagt!

Kunne ikke vært mer enig!

 

Jeg elsker mitt Nikon D600-kamera pga de fantastiske bildene det tar, men jeg elsker ikke størrelsen. Den dagen jeg får et kamera som tar like bra bilder, og støtter objektivene jeg allerede har, så bytter jeg på flekken (gitt at det har en god elektronisk søker/skjerm selvsagt).

Jeg har selv en D600 og kan ikke skjønne at noen synes den er for stor/tung. Sett i forhold til de aller aller fleste proffesjonelle/semiproffesjonaøe speilreflekser er jo D600 en forholdsvis besljeden speilrefleks. Når du har en slik inntil øyet og skal forandre på innstillinger underveis mens du "skyter", den kunne knapt vært mindre spør du meg. Jeg er ikke en spesiell stor person heller med hender i størrelse heller under gjennomsnittet en over.

 

I tillegg har Nikon noen veldig kompakte primeobjektiver som deg meget god bildekvalitet i f1.8-serien. Har man f,eks Nikon aps-c er det enda større tilgang på lette og kompakte objektiver

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det først og fremst er speilløse "fanboys" som står for sutringen. Så er det også komisk å høre eldre og rutinerte hobbyfotografer som etter mange år med speilrefleks plutselig ikke er i stand til å ta med speilrefleksen på tur, fordi den angivelig er for stor ;-)

 

Essensen er at det stort sett ikke er hverken sutring eller krigføring, bare fordi man mener man bruker mindre kameraer gjør det mer sannsynlig at man tar de med og/eller man tror spelløse vil ta over etterhvert.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...