Gå til innhold

Nå har Windows XP fått dødsstøtet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Jaja, kommer til å bruke XP like mye hjemme her værtfall. Flott til eldre maskiner, TV-kortet mitt støtter jo ikke noe annet en XP såh

bare for å si det kjører W7/8 lettere enn XP...

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

...Dette var det første forbrukeroperativsystemet som bygget på den knallstabile Windows NT-kjernen.

Windows XP var på ingen måte knallstabilt ved lansering. Det var faktisk mer ustabilt enn 98, og betydelig mer ustabilt enn tidligere NT-versjoner. Det var først ved SP2 at det begynte å bli mer brukbart. Knallstabilt har XP aldri vært.

 

Virker som om media prøver å få det til å virke som alle PC-er med XP installert vil helt automagisk slutte å virke.

Nettopp, det er ingenting som kommer til å gå i lufta i dag. Dessuten er flesteparten av de sårbare maskinene ikke oppdatert uansett, så problemet har ikke oppstått nå.

 

Dette dødsstøtet kommer heller ikke til å bety mye, for privatpersoner vil oppgradere når maskinene havarerer, og de minst avanserte brukerne oppgraderer sjelden utenom det. Maskiner i offentlig sektor og bedrifter blir neppe heller oppdatert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har noen XP-maskiner på jobb som aldri blir oppdatert da det rett og slett ikke er nødvendig. Tipper mange bedrifter også har det. Det eneste de gjør er å kjøre et styringsprogram (som tilfeldigvis ikke fungerer på Vista eller nyere) og hvor evt. virus eller hacking har så og si null konsekvenser. Tipper mange andre bedrifter verden over har mye av det samme.

Lenke til kommentar

Var ikke XP mer stabilt enn det dagens windows 7 og windows 8 er? Er det lenge til Windows vil oppdatere "kjernen" sin igjen, og er det da mulig at den blir like, hvis ikke mer, stabil enn XP?

 

Windows XP var ikke stabilt i det hele tatt under lansering. Faktisk vil jeg tørre å påstå at ingen i dag vet hva det vil si å ha et ustabilt operativsystem i dag med mindre de har maskinvareproblemer.

 

Da Windows XP ble lansert derimot var drivere et gigantisk problem. De hadde nå forkastet Windows 9x kernelen fullstendig til fordel for Windows NT som hadde et rykte for å være langt mer stabilt enn 9x, som jo var sant.

 

Ved lansering av Windows XP derimot mistet hjemmebrukere en del funksjonalitet de var vandt med fra Windows 98 og Windows Millenium som rett og slett ikke fantes i Windows NT: direkte støtte for DOS applikasjoner. Windows NT var et rent 32-bit operativsystem. Alle 16-bit applikasjoner ble emulert i et program som het NTVDM (som i 64-bit Windows er fullstendig droppet) men ettersom denne ikke var laget med spill i tankene, så fungerte ikke ting som virket fint i Windows 9x. Spesielt fravær av lyd var rimelig raskt merkbart.

 

Og som nevnt så var blåskjermer et hyppig syn lenge.

 

Jeg vil påstå at Windows 7 og 8 ikke er mindre stabilt enn Windows XP. Tvert imot. I dag tror jeg det ikke er noen overdrivelse å påstå at blåskjermer kommer av driverproblemer eller maskinvareproblemer i Windows 7 og nyere, og ikke på grunn av operativsystemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jaja, kommer til å bruke XP like mye hjemme her værtfall. Flott til eldre maskiner, TV-kortet mitt støtter jo ikke noe annet en XP såh

bare for å si det kjører W7/8 lettere enn XP...

 

Betyr det dermed at drivere er supporta? Hadde det vært sånn hadde jeg nok vurdert noe annet ja.. Men fungerer helt perfekt til en gammel-spill maskin, mange spill som sa tvert nei når jeg prøvde Vista og 7.. og ja, jeg er fullstendig klar over XP Mode i Win 7, men det er nok ikke det samme.

Lenke til kommentar

Virker som om media prøver å få det til å virke som alle PC-er med XP installert vil helt automagisk slutte å virke.

Vel, det er ikke så voldsomt langt fra sannheten. Om et par uker når en alvorlig sårbarhet blir tatt i bruk vil de titalls millionene maskinene uten mulighet for patching sakte, men sikkert bli en stor plage for oss alle i form av botnet, spamutsendere og lignende.

 

Har man en XP-maskin stående så gjør en selv og alle andre en tjeneste og hold den unna internett.

Lenke til kommentar

Var ikke XP mer stabilt enn det dagens windows 7 og windows 8 er? Er det lenge til Windows vil oppdatere "kjernen" sin igjen, og er det da mulig at den blir like, hvis ikke mer, stabil enn XP?

 

Nei. Det er mer stabilt enn Vista og krever mindre ressurser. Win 7/8 har ikke no nevneverdig stabilitetsproblemer, men de krever nok mer ressurser enn XP gjør. Det er tross alt skjedd en god del på maskinfronten de siste 12åra :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...