Gå til innhold

Unboxing: Vi åpner kofferten med AMDs heftigste skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Send kortet til meg så kan jeg gjerne teste det. :green:

Du bruker vel bare en halvtime på å kjøre gjennom 10-15 tester og skrive 5-6 sider om det også da? :p

 

Det blir nok overtid på Hardware-redaksjonen om de skal ha testen klar til i mårra tidlig. (Er det da NDA-en går ut?)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor gidde å teste denne?

 

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/04/08/amd-radeon-r9-295x2-review/6

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_295x2_review,17.html

 

http://www.anandtech.com/show/7930/the-amd-radeon-r9-295x2-review/11

 

Ganske så utfyllende tester allede.

 

Kunne vært en idee å teste om 3x 4k skjermer duger bra i eyefinity?

Samt om displayport 1.3 er på plass?

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser ut som noe man får kjøpt på Brio - en plastleke som hører med Megatron-figuren du kjøpte til kid-en din.

 

Men jeg elsker at AMD har hørt på forbrukerne og innser at stock-vifta på R9 290(X) var dritt. "Innovasjon" indeed.

 

Kan man bruke en større radiator?

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt gjøre hva du selv måtte ønske. Men du må da naturlig nok også ta på deg oppgaven med å sørge for at ting blir tett, og at du må fylle på tilstrekkelig væske/fjerner luften. Som i en hver custom loop...

Kobler du i parallell vil flowen bli bedre, men krever også Y-ledd og flere koblinger. I serie vil flowen falle, og dermed kunne påvirke ytelsen litt. Alt etter hvor mye ekstra kapasitet pumpa har. (som jeg vil anta ikke er alt for mye, til tross for det som ser ut som to pumper :))

 

Men selv med en enkel radiator så kjører 295x på svært lave temperaturer, ja selv bedre enn GTX 780/780Ti. Og under last ca like lavt støynivå som GTX 780Ti.

Større radiator er dermed ikke noen nødvendighet, og kun om man ønsker å tyne kortet, eller skape en svært stillegående maskin. (altså samme grunnene som alle andre custom loops)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dette var ekstremt pent. Men nå vet vi alle at Arni kommer til å hate det fordi det er sølv og svar slik som en rekke andre skjermkort av en annen produsent <3 :p

Syns ikke det var spesielt pent nei, en diger radiator, oransje lys fra vifta, ATX-spesifikasjonen er brutt, CFX bør man holde seg unna så lenge du kan, prisen er helt sinnsvak i forhold til ytelsen... Det positive med kortet er at det ikke ser ut som en brødrister, men personlig skulle jeg heller sett en helsvart metallramme rundt istedet for børstet aluminium.

 

Kan man bruke en større radiator?

Så lenge du er villig til å bryte garantien burde det ikke være noe problem å åpne opp kortet og legge på nye slanger, reservoar, og større radiator.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Hvorfor kommer ikke R9 295x3 med det første?

 

Bare for å være helt sikker på at GTX Titan Z blir utslått av AMD?

750 watt på et kort?

Titan Z har uansett en helt annen målgruppe en dette produktet fra AMD.

 

 

Hvorfor gidde å teste denne?

 

http://www.anandtech.com/show/7930/the-amd-radeon-r9-295x2-review/11

 

Ganske så utfyllende tester allede.

Allerede med GTX 480 syntes jeg at strømforbruket begynte å gå over stokk og stein, AMD har jo tatt det til et helt nytt nivå nå, nå er jo tallene på dette kortet heldigvis bedre en på 290X i CF, men det er gremdeles for mye...

 

AnandTech oppsummerer det jo bra:

 

Compared to the 290X CF Uber, the 295X2 delivers virtually identical performance while drawing 41W less at the wall. To be sure, a 41W savings is nothing to sneeze at, but it also does little to resolve Hawaiis status as a power-hungry chip. When NVIDIA is delivering better performance yet for 110W less at the wall, theres no getting around the fact that AMD really did need a 500W budget to bring a pair of Hawaii GPUs on to a single board in this manner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du synes usle 250W er over stokk og stein, da tror jeg ikke dette kortet er noe for deg, eller i nærheten av din liga. ;)

 

Ja, selv 500W er ikke å regne som mye en gang for en del av entusiastene her på forumet. Folk sitter jo med tripple radiatorer, om ikke mer/flere. 500W er jo noe selv en enkel 120mm radiator klarer å fjerne av varme.

Og de entusiaster her på forumet som ser på slike kort synes nok ikke 500W er særlig mye. Jeg tenker da mest på de med skjermkortoppsett (som f.eks 2x GTX 780Ti Classified) som trekker over 1000-1100W alene. Eller mitt som er oppe i nærmere 1400-1500W.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allerede med GTX 480 syntes jeg at strømforbruket begynte å gå over stokk og stein, AMD har jo tatt det til et helt nytt nivå nå, nå er jo tallene på dette kortet heldigvis bedre en på 290X i CF, men det er gremdeles for mye...

Er enig i at varmeproduksjonen er rimelig sinnsvak, selv PCBen er jo en god del tykkere enn vanlig for å takle de enorme mengdene strøm og varme det er snakk om. Det mest imponerende i mine øyne er jo at AMD faktisk klarer å holde et slikt kort på gode temperaturer.

 

 

Hvorfor kommer ikke R9 295x3 med det første?

 

Bare for å være helt sikker på at GTX Titan Z blir utslått av AMD?

295X2 har ifølge anandtech en 14-lags PCB, og de har lagt GDDR5-brikkene på begge sider av kortet for å få plass til alle 32 brikkene, det er jo ikke plass til flere brikker på kortet engang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...