Gå til innhold

Test: AMD A10-7850K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff... Intel har 4 channel DDR4 bare for CPU.

 

AMD lar processoren og GPU dele på dualchannel DDR3.

LGA2011-3 får quad-channel DDR4 til sommeren for arbeidsstasjoner, for øyeblikket er det kun quad-channel DDR3 tilgjengelig.

Når det er sagt kunne nok disse APUene med fordel fått litt mer minnebåndbredde, men da er det nok mer sannsynlig at AMD legger inn ekstra cache i GPUen eller en egen dedikert L4 cache som Intel har gjort for Iris Pro.

 

 

Mistenker også at Hardware.no har feilplassert minnebrikkene i hovedkortet, ettersom ytelsen er betydelig svakere enn A10-6800k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mistenker også at Hardware.no har feilplassert minnebrikkene i hovedkortet, ettersom ytelsen er betydelig svakere enn A10-6800k.

 

 

Tror hele testen kan gjøres pånytt når hw har funnet ut av hva de har gjort feil her.

Det henger ikke på greip at denne (nye) CPU'en med R7 integrert skal bi "grisebanket" av 6800k.

Bare det at tester skriver at de har sett helt andre resultater fra andre (sites) tilsier at denne testen burde ikke vært publisert før dette var avklart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Og til sist: Dere viser resultater for et eneste spill ved bruk av den integrerte grafikkløsningen? Det er vel naturlig å tro at folk velger en slik prosessor fordi de mener den interne grafikkløsningen kan holde for dem, da er det vel viktig å fokusere på nettopp dette? Hvis resultatene var noe annet enn det man forventet, bør man ikke publisere testen før man har funnet svar på hvorfor etter min mening...

 

Meget viktig poeng ja.

Å teste en slik CPU med ett GTX680 er kun av interesse for de som vil se hvor bra/dårlig denne CPU'en fungerer med dedikert skjermkort.

Og der vet vel "alle" som er opptatt av slikt at der henger ikke AMD med for tiden? :)

 

Det som er interessant er om det er "spillbart" for de som ikke er mer "casual" gamers.

(Nå blir det vel som vanlig ett definisjonspørsmåk hva som er spillbart.)

 

Uansett:

Denne testen bør tas pånytt når hw.no har funnet ut av hva som var galt med dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Kun èn test av integrert grafikk på en prosessor som skryter av god integrert grafikk?

Er ikke SC2 ganske CPU-intensivt? Dette vil muligens trekke ytelsen ned på grunn av prosessoren og ikke den integrerte grafikken.

Lenke til kommentar

Jeg synes denne testen var altfor dårlig. Her er et par kommentarer jeg har til artikkelen:

 

Resultatet av AMDs oppkjøp av ATI ser vi nå for alvor, da Kaveri med dagens testprodukt i følge AMD er deres første prosessor med ekte Radeon-grafikk.

Hva er det som gjør at Richland og tidligere modeller ikke har "ekte Radeon-grafikk"?

 

 

Grafikkløsningen kalt R7 består av åtte prosesserende kjerner med en arbeidsfrekvens på 750 MHz.

Jeg testet denne prosessoren i januar, og den hadde da virkelig en GPU-frekvens på 720 MHz? Dette står i spesifikasjonene på AMD's nettsted også...

 

 

...tilbyr 32-bit surround lysprosessering,

Spennende! Kan du forklare mer hva dette innebærer? Har aldri hørt om noe slikt før!

 

I praksis må imidlertid programmer kodes på ny for å støtte en slik fordeling av oppgavene, og vi kan derfor ikke regne med å få programmer som drar nytte av HSA-arkitekturen i Kaveri med det aller første.

Finnes det ikke et eneste program som kan gi en indikasjon på hva HSA kan være godt for? Dette er vel noe av det mest spennende og mest unike ved denne prosessoren...

 

 

Vi har paret AMD A10-7850K med LGA1150-hovedkortet FM2A88X-ITX+ fra ASRock.

WOW! Godt gjort!!!

 

 

Og til sist: Dere viser resultater for et eneste spill ved bruk av den integrerte grafikkløsningen? Det er vel naturlig å tro at folk velger en slik prosessor fordi de mener den interne grafikkløsningen kan holde for dem, da er det vel viktig å fokusere på nettopp dette? Hvis resultatene var noe annet enn det man forventet, bør man ikke publisere testen før man har funnet svar på hvorfor etter min mening...

 

Du har helt rett.

 

Standardfrekvensen er 720mhz.

Jeg har denne prosessoren selv, og jeg er litt overrasket over kompetansen til anmelderen viser seg å være her.

 

Så mange ukorrekte opplysninger, og et testoppsett det garantert er noe feil med siden HW er de eneste som får dårligere resultater enn man får med feks A10-6800k.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan vil dert veer for de som ønsker eget skjermkort og CPU ?

 

får man tak i ( tilsvarende ) begge hver for seg ?

har man også de samme tilkoblingene tilgjengelig på hovedkortet som i separate utgave ?

Man kan f.eks. kjøpe AMD Athlon X4 750K + et AMD Radeon R7 250 med 1 GB GDDR5 minne, dette får man for omtrent det en AMD A10-7850K koster. Mulig prosessor-ytelsen vil være noe dårligere (litt lavere klokkefrekvens), GPU-ytelsen vil nok være noe bedre. Selv ville jeg nok gått for R7 260X til et par hundrelapper mer. Med dette systemet kan man spare litt på RAM-kostnadene også, det holder greit med 1600 MHz minne, med en APU er det best med 2133 eller 2400 MHz minne som fort koster litt ekstra.

 

Det man _ikke_ får med komponentene jeg nevnte over er HSA, altså det at prosessorkjernene og GPU-kjernene kan jobbe med de samme dataene uten å flytte de mellom hovedminnet (DDR3) og grafikkminnet (GDDR5).

 

Med tanke på tilkoblinger må man sjekke hva hovedkortet har sammenlignet med skjermkortet, man kan få HDMI, DVI, DisplayPort og VGA på begge deler.

Endret av jonny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter med å se bruksområde for dette, når man for prisen av denne får Pentium 3220 + 750ti. Vil nok yte bedre i spill nesten uansett?

 

kunne kjøpe et mini-itx hovedkort, et skikkelig lite kabinett som kan festes i vesafestet på skjerm/TV og dermed ha en dugelig underholdningsmaskin som er så godt som helt skjult uten noe mere om og men. Med SteamOS så har man da en grei gamingkonsoll i denne.

 

Alt annet med dedikert skjermkort vil ta betydelig mer plass.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...