Gå til innhold

Tilbakeblikk: Barndommens store favoritt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah. Bubble Bobble. Det var et spill som alle likte. Jeg fikk aldri tak i Bubble Bobble på C64, men jeg kjente noen med Amiga som hadde dette spillet. Det ble ofte besøk der, for å si det slik.

 

Det nevnes en noe overvektig rørlegger lengre oppe. For oss brødrene så var det ikke så mye penger å hente så en NES var en uoppnåelig drøm for oss, likeledes å få tak i spill om vi hadde en NES. De kostet jo 600 kr eller noe på den tiden, og for prisen av to spill hadde du en hel NES. Så når jeg ser Super Mario nevnt så må jeg faktisk tenke litt for å huske musikken, mens Bubble Bobble detter bare inn i hodet om jeg vil. Rainbow Island fikk jeg også spilte litt, jeg husker ikke helt hvorfor vi ikke spilte det noe særlig, men jeg sitter vel igjen med en idé om at det kanskje ikke var like umiddelbart fengende med disse guttene som med dragene, regnbuene var pussige og musikken var kanskje ikke like klassisk.

Lenke til kommentar

Vi leide faktisk NES en gang i blant. Av og til hos butikker, men andre ganger hos de vi gikk i klasse med. Husker spesielt en gang da jeg og en kamerat hadde skrapt sammen nok penger til å leie en NES hos en kamerat over helgen. For at vi skulle få spille mest mulig så ble det avtalt overnatting hos han. Han hadde fått tak i et fjernsyn som han kunne ha på rommet, og alt så bare gull ut. Vi begynte vel å spille fredag ettermiddag. Samme kveld ble skjermbildet grønnere og grønnere. Vi måtte banke TVen for å få noenlunde normale farger. Vi var godt i gang med Super Mario 3 og så plutselig forsvant hele bildet. Det ble til et bittelite frimerke midt på skjermen. Det ble umulig å spille det. På den tiden var det heller ikke vanlig at man hadde flere TVer i huset, og foreldrene hans var oppe i stuen og så på det eneste andre TVet. Så det ble en trist affære. Hele helgeplanene i do fordi at TVen konket ut. Og ikke minst: pengene var tapt. De fikk vi ikke igjen. Dette er en dramatisk historie fra begynnelsen av nittitallet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Omg, DENNE levelen var en bitch!

 

Var den på de andre versjonene også? Hvordan kan den ikke kommenteres i såfall? :p Jeg husker den var enda vanskeligere enn å finne secret road på lvl 99.

Happy ending kunne du få ved å bare gi et liv til den blå dragen når siste bossen var så godt som død :p (dvs. jeg husker jeg likte den blå best, så pleide å starte two player og la den grønne dø - gjorde alltid et samme for å spille gjennom Mario 1, 3 OG World med Luigi :D)

Lenke til kommentar

Hadde det spillet på Commodore 64. Terningkast 6, den dag i dag. Trur aldri jeg rundet det, men. Mener å huske jeg og en kompis kom til level 87. Rainbow Island hadde jeg også, men det var på slutten av C64 tiden min. Hoppet over på PC spill rundt 90-91.

Lenke til kommentar

Ååååhhhh!!! Bubble Bobble på C64! Maaange gode minner der altså, med meg og søsteren min side om side, sammen om å overleve gjennom brettene og Baron von Blubba! Jeg elsker fortsatt dette spillet den dag i dag, selv om jeg på langt nær er like flink lenger i det. Takk for mimringen og den interessante tilleggsinformasjonen, Joachim! :)

Lenke til kommentar

Dette spillet har jeg også brukt utallige timer på. Jeg har også merket meg at kildekoden er ulik for mange av versjonene. Paraplybonusen du nevner på brett seks, kom kun på c64-versjonen. På arkade-maskinen ble du dyttet bortover av boblene om du sto stille, mens DOS-versjonen var litt forskjellig på et av de siste brettene. Noe som selvfølgelig gjorde spillet adskillig vanskeligere å komme seg igjennom.

Lenke til kommentar

Jeg husker noen av mine yngre dager så tilbrakte jeg en uke på Wadahl Høyfjellshotell.

 

Der hadde de et rom med arkademaskiner. En av disse var Bubble Bobble.

 

På kveldstid snek jeg og en kamerat oss ned på rommet.

 

Hun var så vakker der hun sto og blinket forførende til oss i demomode.

 

Superspent dyttet vi en 10kroning i henne og tok fast tak rundt joystikkene.

 

Her var det viktig at vi i begge ender holdt ut så lenge som mulig for å få mest for pengene, også var det seff kjipt å være den som plutselig bare måtte sitte å se på.

 

Et par minutter senere gikk vi svette og litt småskuffet tilbake til rommene våre.

 

I morgen måtte vi prøve å få tak i flere 10kroninger..

 

:wee:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...