Gå til innhold

Test: Fujifilm X-T1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ryktene sier at X-Pro 2 muligvis blir FF.

 

Dessuten er de snart klare til å lansere kamera med organisk sensor (sent 2014/ beg 2015)

Organisk vs konvensjonell sensor :

 

pic_02.jpg

 

Sant nok, mne første kamera i en ny serie kan ha litt barnesykdommer, selv om Sony A7 jo har klart seg relativt godt. X t1 har jo også hatt det, men kun på bygg, sensoren og prossesor er begge vidreutviklet.

Mitt poeng er at selv om organic sensor blir helt rå, erdet allerede fult mulig å bruke 6400iso på xt1. (kvalitetsmessig) det holder jo til hvermansen ;)

Lenke til kommentar

Ryktene sier at X-Pro 2 muligvis blir FF.

 

Tror ikke du skal legge så mye i det, det er gjerne ønsketenkning fra en eller annen fyr på internett. Når Fuji har hatt kampanjer hvor du skal gjette hvilket bilde som er tatt med et fullformatkamera og hvilket som er tatt med et Fuji-hus, så virker det tydelig at FF ikke nødvendigvis er det helt store. Det har de også sagt i intervjuer.

 

Om du også ser på hva de har gjort med kontinuerlig oppgraderinger av eldre hus via firmware, stort sett samme sensor i alt fra amatør til proffmodellene, nye hus med endringer som er gjort sammen med fotografer, så virker det ikke, for meg, som om FF er neste steg.

 

Edit: med siste avsnitt mener jeg at Fuji virker som et firma som bryr seg om kundegruppen, og at det å få folk som bruker X-Pro1 til å erstatte en objektivpark i tillegg til huset gjerne blir ansett som et såkalt "douchebag move" på pent.

Endret av psilocybe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror ikke du skal legge så mye i det, det er gjerne ønsketenkning fra en eller annen fyr på internett.

+1

 

Fujifilm har gjentatte ganger gitt intervjuer hvor de sier de ikke har noen konkrete planer om fullformat (senest i desember i fjor hvis jeg husker riktig), og ryktet på Fujirumors var fra "a new source" - altså ingen historikk fra kilden som sier at han/hun har noen som helst inside info.

 

Fujifilm virker mye åpnere enn mange andre produsenter når de gir intervjuer, og av det jeg har sett har det de sier stemt bra med virkeligheten. De gir selvsagt ikke detaljer om fremtidige produkter, men ser ut til å være villige til å si en del om i hvilken retningen de styrer. Personlig har jeg mye mer tiltro til intervjuene enn rykter fra "nye kilder".

Endret av se#
Lenke til kommentar

Et kamera som er en fornøyelse å bruke! Selv er jeg blant de som er veldig glad for at det ikke er så lett å endre innstillinger fordi 4-veis-knappen bak ikke stikker ut. Sjeldent jeg har behov for å gå inn i menyen også, men det hender jo selvsagt. Da er jeg mer irritert på videoknappen som ikke kan programmeres til noe annet. Den kommer ofte i veien når man f.eks. tar det ut av en kameraveske eller lignende.

 

Batterikapasiteten er et problem med alle speilløse. Selv om man kan kjøpe flere billig så er det et herk å fylle lommene med. Det er deilig å kunne gå en hel dag i fjellet med kameraet påslått og batteriet ikke faller med så mye som "en stolpe". Dessverre sliter de speilløse etter et par timer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra anmeldelse, spesielt med tanke på at dette kameraet er på vei i posten ;-) Bildeeksemplene er veldig gode, og det er godt å se at det ligger bevisst komposisjon bak bildene. Teknisk info ser man under bildene, men jeg lurer fælt på hvor mye etterbehandling det er snakk om, og ikke minst om jpg-konverteringen har foregått i kameraet. Finnes det forresten eksempler på filmsimulering i noen av bildene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens! Setter veldig pris på det :)

Har lagt ut bildene i full oppløsning på flickr, for den som vil se.

 

@Puddelsyrehue: Etterbehandling består hovedsakelig av noe fargestyring + contrast og clarity. Har også styrt høylys og skygger. Ellers noe oppskarping og støyfjerning i enkelte av bildene. Alle bildene er tatt i RAW, og etterbehandlet i Lightroom.

@pdg: haha.. ja, selvsagt skal det være mm.. heldigvis ;) Rettet nå, takk for at du sa i fra.

Lenke til kommentar

Mitt nye oppsett vs mitt gamle oppsett, X-T1 med 18-55 vs D600 med 24-70, 750 g vs 1750 g:

 

post-110075-0-03545100-1396734597_thumb.jpg

 

Til tross for at jeg elsker betjeningen X-T1 tilbyr med alle sine knapper og hjul, så er det likevel størrelse og vekt kontra bildekvalitet ratioen som er hovedgrunnen til at jeg har byttet system.

 

Når man ser på hvor seriøst Fuji investerer i APS-C så er det vel lite som peker i retning av et 35 mm fullformat kamera, og personlig ønsker jeg meg heller ikke ett 35 mm kamera hvis dette betyr større og tyngre kamera og optikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fin test av et svært godt og funksjonellt kamera. Jeg plukket mitt eksemplar opp første dagen de kom til Norge :D Og det er virkelig, virkelig bra. Jeg har fra før Canon 7D, Fujifilm X-Pro1 og X100s. Canon kommer jeg til å beholde. Det har sin svært spesielle bruksområde i forhold til Fujikameraene i og med at jeg også har EF 70-200 f/2.8 IS Mk2 objektivet med2x telekonverter. (pluss en par andre da)

 

Men jeg vurderer sterkt å selge X100s nå etter jeg fikk X-T1 i hus. Selve huset til X-T1 er bare marginalt større enn X100s, og med f.eks et pancake objektiv som XF27mm f/2.8 som er på vei i posten så føler jeg at jeg har alt jeg trenger størrelsemessig. Jeg mister den optiske søkeren fra X100s, men det er nesten alt. X-Pro1 beholder jeg nok. Det har jeg brukt så mye, har en del riper og skraper som gjør det mindre lekkert på markedet - samt at det er greit å ha et ekstra hus som objektivene passer til.

 

Jeg må bare understreke hvor bra faktisk den kontiunerlige autofokusen er med 8 bilder per sekund. Ute i dagslys overrasket den meg skikkelig. En kar kom løpende mot meg på gata og forbi meg. Og kameraet hadde samtlige bilder skarpt helt til han passerte, og det var med 35mm (53mm FF utsnitt) og blender f/1.4! Og når man kan ta opptil 23 bilder i serie med 8fps i RAW før det begynner å sakke ned pga full buffer så er det veldig veldig bra.

 

Den elektronisk søkeren er.. utrolig! Funksjonaliteten til den, med spilt screen osv.. alt dette er forklart i anmeldelsen så skal ikke gjenta det her. Men bruker du manuell fokus, f.eks at du har andre objektiver enn fra Fuji som du vil bruke på kameraet, så er det nå faktisk veldig lett å manuell fokusere. Søkerbildet er faktisk ørlite større enn på Canon 1Dx! :D Og med rask oppdateringsfrekvens så føler man ikke noe treghet når man panorerer med søkeren til øyet.

 

ISO hjulet gjør det enda lettere å bruke kameraet føler jeg. Er man ikke interessert i skyte manuelt eller halvmanuelt så er kanskje ikke X-serien noe. Men ellers, skyter man i blenderprioritet, lukkerprioritet eller fullt manuelt så er ISO hjulet nå veldig deilig å ha utenpå og ikke gjemt i en meny. AutoISO kan selvsagt også brukes, programmeres i menyer - men aktiveres fra hjulet.

 

God anmeldelse Akam! (Selvfølgelig preget av at jeg er hjertens enig med dere..)

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Mitt nye oppsett vs mitt gamle oppsett, X-T1 med 18-55 vs D600 med 24-70, 750 g vs 1750 g:

Speil eller ikke speil, er vel ikke helt rettferdig sammenligning? Da kan man likegodt dra frem D3300 med 18-55 II som tilsammen veier 655g.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...