Gå til innhold

Her blir han nesten truffet av en meteoritt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål: Er det en meteoritt eller fortsatt en meteor eller meteoride? Fikk ikke en god definisjon fra Wikipedia. Såvidt jeg skjønner er steinen en meteoride før den når atmosfæren, en meteor mens den "brenner" i atmosfæren og en meteoritt hvis den overlever og treffer bakken. Steinen som er avbildet har dog ikke truffet bakken ennå og passer derfor ikke inn i definisjonen på en meteoitt. Samtidig har den allerede truffet atmosfæren og sluttet å lyse så de to øvrige betegnelsene passer heller ikke helt. Noen som kan oppklare? :-)

Lenke til kommentar

"A meteorite is a solid piece of debris, from such sources as asteroids or comets, that originates in outer space and survives its impact with the Earth's surface. It is called a meteoroid before its impact."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Meteorite - http://no.wikipedia.org/wiki/Meteor

 

Litt diffust det der ja.. Den er fortsatt i lufta så det er en meteoroide. Hvis den lander uten å fordampe så blir det en meteoritt. Problemet her er vel at vi vet den ikke fordamper (blir ødelagt) når den er så langt nede og ikke brenner mer. Folkene på videoen vil da antagelig ikke "forvirre" mannen i gata og kalle det en meteoroide siden folk flest vet hva en meteoritt er, men vet ikke forskjellen på navnet i forhold til hvilken status den har i vitenskapens øyne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Historien er jo blitt litt tammere nå, etter man fant ut at det var en liten stein som hadde blitt pakket med fallskjermen med han som kom stupende etter.

 

Kanskje ikke så merkelig at mange, inkludert meg var veeldig skeptiske til meteoritthistorien...

 

Har du kilden på dette? Det ser ikke ut at til at saken er blitt oppdatert hverken her eller på NRK, noe jeg ville tro skulle skje ganske fort om det du sier stemmer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...